حامد کاظمی بنیان‌گذار استارتاپ مرکوری از معضلات و چالش‌های امروز اینشورتک‌های کشور می‌گوید

ما همراه صنعت بیمه هستیم نه رقیب!

عدم شناخت صنعت از رویکرد استارتاپ‌ها و نوآوری یکی دیگر از مسایلی است که حامد کاظمی به عنوان مشکل بزرگ این روزهای اینشورتک‌ها در جمع مهره‌های اصلی اکوسیستم نوآوری بیمه مطرح کرد.
07 آذر 1400
شناسه : 332
منبع:
زمان مطالعه: 8 دقیقه
عدم شناخت صنعت از رویکرد استارتاپ‌ها و نوآوری یکی دیگر از مسایلی است که حامد کاظمی به عنوان مشکل بزرگ این روزهای اینشورتک‌ها در جمع مهره‌های اصلی اکوسیستم نوآوری بیمه مطرح کرد.

مدت زیادی نیست که فرهنگ لغات اهالی بیمه با واژه جدیدی روبه رو شده است. اینشورتک. لغتی به ظاهر ساده که این روزها چالش های بزرگی با خود به دنبال می کشد. این که اینشورتک از کی و دقیقا از کجا برهم زنندگی صنعت سنتی و سنگین بیمه را آغاز کرد مهم نیست. آنچه اهمیت دارد روندی است که نسل تازه دوستداران نوآوری در صنعت بیمه آغاز کرده اند. روندی برای آغاز یک تحول در عرصه ای که به شدت به فرآیندهای سنتی خود دل بسته است و به همین سبب است که اینشورتک ها نه فقط در ایران که در اغلب نقاط دنیا با چالش های بسیاری رو به رو هستند. در این راستا حامد کاظمی بنیان‌گذار استارتاپ مرکوری در نشست استارتاپ‌های بیمه‌‌ای از همه چالش‌های این روزهای کسب و کارهای نوپای بیمه‌ای گفت.

چالش‌هایی که حامد کاظمی از آنها صحبت می‌کند قصه سال‌ها تلاش و زحمت جوان‌های نظیر خود اوست که در فضای سنت‌زده بیمه – سخت تر از آنچه که امروز بر بیمه کشور می‌گذرد- سعی داشتند نقطه امیدی هر چند کوچک برای ادامه پیدا کنند. کاظمی چالش های اینشورتک ها را از همان ابتدا می شمارد.

« یکی از مسایلی که امروز در فضای استارتاپ‌های بیمه‌ای مطرح است بحث ورود به صنعت است. مشکلی که از همان ابتدای کار برای هر استارتاپی مطرح می‌شود. این که یک استارتاپ برای شروع به کار در فضای بیمه باید از کجا شروع کند. امروز استارتاپ‌ها و کسب و کارهای نوپا برای ورود به صنعت بیمه با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند و بعضا مدت زیادی طول می‌کشد تا بتوانند بعد از مدت‌ها دوندگی در میان شرکت های بیمه نقطه شروع مناسب را دریابند. به همین سبب لازم است انجمنی اینشورتک حضور داشته باشد که استارتاپ‌ها بین خودشان مشاوره بدهند و اگر ایده‌ای واقعا مناسب فضای بیمه نیست واقعیت را سریع‌تر و بدون از دست دادن زمان به فعالان نوپا منتقل کنند. در واقع باید تسهیل در ورود به دنیای بیمه از نگاه نوآورانه را خود ما سرعت ببخشیم و استارتاپ‌ها را با جایگاه و موقعیت خاص خود آشنا کنیم و مسیر درست را پیش روی آن‌ها ترسیم کنیم که این اتفاق می‌تواند با آموزش‌های متنوع یا مشاوره در پیکره انجمن اینشورتک اتفاق بیفتد. یکی دیگر از چالش‌هایی که استارتاپ‌های بیمه‌ای با آن روبه‌رو هستند بحث مطالبه‌گری است. خیلی مواقع استارتاپ‌های بیمه‌ای حتی در تعهدات مالی شرکت‌های بیمه طرف قرارداد همکاری و شراکت نیز با مشکلات زیادی رو‌به‌رو هستند که بعضا راهکاری برای آن نیست جز داشتن مرجعی واحد که حداقل منعکس کننده خواسته و مطالبه اینشورتک‌ها باشد.»

اما چالش اینشورتک‌ها در فضای کنونی بیمه کشور فقط به مطالبه‌گری از شرکت‌های بیمه برنمی‌گردد. آنها مطالبات بالاتری دارند. مطالبه از نظام قانون‌گذار بیمه. «بحث دیگری که امروز در فضای اینشورتک‌های ایران مطرح است و در این چند ماه گذشته بسیار درباره آن شنیده ایم بحث قانون‌گذاری و رگولاتوری است. آیین‌نامه‌هایی که پشت سر هم از راه می‌رسند و هیچ کارکردی در تسهیل روند نوآوری ندارند.  نبود نگاه کارشناسی و آگاهی لازم از فضای نوآوری در بیمه باعث می‌شود تا روند قانون‌گذاری در  رابطه با استارتاپ‌ها هرروز سختیگرانه‌تر از قبل و همراه با پیچیدگی‌هایی باشد که صرفا اینشورتک‌ها را از صرافت کارهای بزرگ و حتی ادامه راه باز می‌دارد.»

بنیان‌گذار مرکوری که در کارنامه فعالیت خود سابقه همکاری با شرکت‌های بیمه و استارتاپ‌های دیگر را دارد از مساله مالکیت مادی و معنوی طرح و ایده صحبت می‌کند. «بحث دیگر سرقت طرح و ایده است. شرکت‌های بیمه به سبب داشتن قابلیت‌های سرمایه‌گذاری و حجم بالای بازار ایده‌های استارتاپ‌های بیمه ای را به شکلی مستقل و بی‌نیاز از همراهی استارتاپ مبدع وارد بازار می کنند که البته اینجا نه فقط بحث دزدیده شدن ایده و حقوق مادی و معنوی آن مطرح است که حتی در رابطه با مخدوش شدن ایده اصلی هم حرف و صحبت زیاد است. در این میان تایید نشدن طرح های جدید نیز خودش معضل تازه ای است که امروز اینشورتک‌ها با آن سرو کار دارند. که مهم ترین دلیل آن عدم وجود یک زیر ساخت نرم‌افزاری Core  برای طرح پیش رو است. از آنجا که Coreهای بیمه‌ای در ایران بسیار محدود هستند بنابراین هر ایده بلندپروازانه‌ای را نمی‌توان در صنعت بیمه جانمایی کرد و به همین سبب بسیاری از ایده‌ها در همان نطفه به سبب این محدودیت‌های ساختاری خفه می‌شوند.»

عدم شناخت صنعت از رویکرد استارتاپ‌ها و نوآوری یکی دیگر از مسایلی است که حامد کاظمی به عنوان مشکل بزرگ این روزهای اینشورتک‌ها در میان مهره‌های اصلی اکوسیستم نوآوری بیمه مطرح کرد. «امروز حتی بسیاری از مدیرانی که در پیکره صنعت بیمه ادعای تحول دیجیتال دارند هنوز به درک درستی از نوآوری و حتی تعریفی به واقع از تحول دیجیتال نرسیده‌اند. در این میان مقاومت نمایندگان بیمه در مواجهه با ابزارهای فناورانه روز در صنعت بیمه را هم اگر به این موارد اضافه کنید خواهید دید که مشکلات استارتاپ‌های بیمه‌ای امری فراتر از رویکردهای ساده است. »

و اما مساله سرمایه‌گذاری در مراحل مختلف و جلب نظر سرمایه‌گذاران بیرون از دایره صنعت بیمه را نیز باید به مسایل پیش روی استارتاپ‌های فعال در صنعت بیمه کشور اضافه کرد. به گفته کاظمی دلیل اصلی این عدم علاقه به سرمایه‌گذاری در اینشورتک‌ها را باید در چالش‌های پیش روی اینشورتک‎‌ها در رویارویی با قانون‌گذاری و رگولاتوری دنبال کرد. «مساله رگولاتوری و تدوین لوایحی که در آن‌ها هیچ نگاهی به اهداف و حفظ مناقع اینشورتک‌ها نشده باعث می‌شود سرمایه گذارهای بیرون از صنعت هیچ علاقه ای به ورود به صنعت بیمه نداشته باشند. چرا که این مساله در نظام مالی و فین‌تک قابل حل است و شاید ترجیح به ورود به بخش های دیگر وجود داشته باشد. با این اوصاف لازم است که اینشورتک‌ها در بدنه صنعت بیمه کشور جایگاه خاصی را برای خودشان داشته باشند. مانند خیلی از شرکت‌های بیمه که این روزها جایگاه خاص تحول دیجیتال را در پیکره خودشان تعریف کرده اند لازم است که استارتاپ‌های بیمه‌ای نیز جایگاهی برای خاص برای خود داشته باشند که این امر باز هم لزوم داشتن یک انجمن منسجم از اینشورتک‌های کشور را بیشتر از قبل بارز می‌کند.»

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4