اکوسیستم، ابزار چابکی در صنعت بیمه

مدل‌های کسب‌وکار مبتنی بر اکوسیستم را بشناسید

شرایط امروز صنعت بیمه شرکت‌های بیمه را وادار کرده به دنبال منابع جدید درآمدی، افزایش درگیری و تعامل با مشتریان و دستیابی به سود پایدار همراه با چابکی در محیط کار باشند. در این میان بسیاری از کارشناسان اکوسیستم را برای بازتعریف مدل‌های مشتری‌محور امری ضروری می‌دانند.
05 مهر 1400
شناسه : 28
منبع:
زمان مطالعه: ۷ دقیقه
شرایط امروز صنعت بیمه شرکت‌های بیمه را وادار کرده به دنبال منابع جدید درآمدی، افزایش درگیری و تعامل با مشتریان و دستیابی به سود پایدار همراه با چابکی در محیط کار باشند. در این میان بسیاری از کارشناسان اکوسیستم را برای بازتعریف مدل‌های مشتری‌محور امری ضروری می‌دانند.

مدل‌های کسب‌وکار اهمیتی ویژه در صنعت بیمه دارند. هیات‌مدیره‌ها و مدیرعامل‌ها در سرتاسر صنعت بیمه از نیاز به دیجیتالی شدن، کارآمدتر بودن و چابکی آگاه شده‌اند. شرایط امروز صنعت بیمه شرکت‌های بیمه را وادار کرده به دنبال منابع جدید درآمدی، افزایش درگیری و تعامل با مشتریان و دستیابی به سود پایدار همراه با چابکی در محیط کار باشند. در این میان بسیاری از مدیران عامل که تفکری پیشرو دارند، اکوسیستم را برای بازتعریف مدل‌های مشتری‌محور امری ضروری می‌دانند. در واقع امروز این اکوسیستم‌هیا مختلف هستند که پویایی را به صنعت بیمه در سرتاسر دنیا وارد می‌کنند.

در مرحله نخست، عمده تلاش‌ها در راستای همکاری‌های گسترده با اینشورتک‌هاست و استفاده از فناوری بیمه‌ای. از این طریق، رابطه‌ای نزدیک‌تر با مشتریان برقرار می‌شود. برای مثال از این طریق می‌توانند خدمات بیمه‌ای را در محل مورد نیاز به مشتری ارائه کنند. در واقع توسعه‌هایی به لحاظ دیجیتالی حاصل شده که به رفاه مشتریان هم کمک می‌کند.

امروز برنامه‌ها و مدل‌های کسب‌وکاری که در پیش گرفته شده، به رشد صنعت بیمه کمک کرده‌است. اغلب آن‌ها بر محور ایجاد قابلیت و توانایی در بخش‌هایی می‌چرخند که هیچ ابتکاری در مورد آن‌ها صورت نگرفته و نیازمند افزایش توانمندی است. جای تعجب نیست که اکنون بسیاری از بیمه‌گران، اکوسیستم را محیطی منعطف و موثر می‌بینند که در آن کسب‌وکار رشد می‌کند و مشتری‌محوری ارتقا می‌یابد.

 اکوسیستم‌ چیست و چرا اهمیت دارد؟

اکوسیستم‌‎ها در حقیقت شبکه‌ای از شرکت‌ها هستند که مشارکت و همکاری برای تولید ارزش در زنجیره کسب‌وکار خود را انتخاب کرده‌اند و در همه سطوح برای رسیدن به این هدف تلاش می‌کنند.

معمولا مدل‌های اکوسیستم‌محور، از رهبری و هماهنگی‌های یک شرکت واحد بهره می‌گیرند که ظرفیت‌هایی را در اختیار سایر شرکت‌ها می‌گذارد تا خدمات را با بهترین عملکرد به مشتریان خود ارائه کنند. مصرف‌کنندگان و مشتریان هم در اکوسیستم درگیر می‌شوند و از این طریق می‌توان ارزش‌آفرینی کرد.

در صنعت بیمه به طور ویژه، مدل‌های اکوسیستم‌محور اغلب تعاملات را در زنجیره ارزش، ممکن می‌سازند و زیرساخت‌هایی برای خدمت‌رسانی بهتر فراهم می‌آورند.

 سفری به سوی موفقیت اکوسیستم

در حالی‌که مزایای اکوسیستم بسیار هستند، راه دستیابی به آن برای بیمه‌گران چندان ساده نیست. نقشه‌راهی نیاز است که از طریق آن بتوان با استراتژی‌هایی، اکوسیستم را به شکلی موفق پیاده کرد. سه اقدام زیر در این زمینه موثر خواهد بود تا سفری ثمربخش داشته باشید.

 ۱. اینشورتک‌ها را برای افزایش درگیری مشتریان و بالا بردن چابکی، وارد میدان کنید

اینشورتک‌ها بخش جدایی‌ناپذیر در توسعه و ایجاد موفقیت‌ در اکوسیستم‌ها به شمار می‌آیند. اگر قرار است نوآوری ثمربخشی در صنعت بیمه داشته باشید، به اینشورتک‌ها نیاز خواهید داشت. بیمه‌گران فرصت‌های بی‌شماری برای سرمایه‌گذاری و همکاری فراهم می‌آورند. به کمک آن‌ها می‌توان به انبوهی از مشتریان جدید دسترسی پیدا کرد.

اینشورتک‌ها می‌توانند نقش مهمی در زمینه نوآوری و پیشبرد کارها به شکلی چابک، ایفا کنند. ثمربخش‌ترین فرصت‌ها در بستر همکاری با اینشورتک‌ها حاصل خواهد شد. آن‌ها به کمک هوش مصنوعی و اینترنت چیزها، یادگیری ماشین و همچنین رباتیک، ارزش‌آفرینی می‌کنند.

 ۲. به کمک دیجیتالی کردن مدل‌های کسب‌وکاری موجود و توسعه‌بخشی به فناوری‌ها سریع‌تر رشد کنید

بسیاری از بیمه‌گران سال‌هاست که خودشان را در قید و بند سیستم‌های موروثی و سنتی قرار داده‌اند و از پیشرفت‌های فناروی بهره کافی را نبرده‌اند. اما وقت آن رسیده که بیمه‌گران از این فناوری‌ها نهایت بهره را ببرند. فناوری‌های پیشرفته امروز فرصتی معنادار برای بیمه‌گران فراهم کرده تا از طریق آن سیستم مرکزی خود را مدرنیزه کنند. هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی در این زمینه می‌تواند بسیار موثر باشد.

تحلیل داده‌ها هم در این زمینه می‌تواند نقشی موثر داشته باشد و به کلی فضا را تغییر دهد. بیمه‌گران می‌توانند از این طریق فضا را برای خود به کلی تغییر دهند. رویه‌ها پردازش داده‌ها هم باید تغییر کند.

 ۳. پلتفرم‌های خود را ارتقا بدهید تا از این طریق بهره‌وری و چابکی را تقویت کنید.

اکوسیستم‌ها به لحاظ استراتژیک، به بیمه‌گران قدرت بیشتری می‌بخشند. بیمه‌گران هم باید به دنبال اجرای مدل‌هایی باشند که به‌روزتر و کارآمدتر هستند. در آمریکا بسیاری از بیمه‌گران همین مسیر را پشت سر گذاشته‌اند.

بهره‌گیری از منابع انسانی باید به گونه‌ای باشد که بهره‌وری را در صنعت بیمه افزایش دهد. گاهی برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌توان برون‌سپاری کرد و گاهی هم باید مهارت‌هایی را به نیروهای داخلی آموزش داد. با کمی خطر کردن می‌توان این سیستم را به کلی بهبود بخشید.

ما در عصر جدیدی قرار داریم و مدل‌های جدید کسب‌وکار باید با مدیریتی جدید در صنعت بیمه مورد استفاده قرار بگیرند. به همین خاطر است که باید تصویری روشن از استراتژی‌های خود داشته باشیم و بر مبنای آن‌ها کار را پیش ببریم.

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4