بلاکچین، ظرفیتی بالقوه در بیمه

چرا کسب‌وکارهای بیمه‌ای به بلاکچین نیاز دارند؟

از مزایای مهم بلاکچین این است که بین دو طرف معامله، نوعی اعتماد ایجاد می‌کند تا بتوانند اطلاعات را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. اطلاعات در بلوک‌هایی الکترونیکی ثبت و رمزگذاری می‌شوند. اطلاعاتی که در این بلوک‌ها بارگذاری می‌شوند، دیگر قابل تغییر نیستند. حتی نمی‌توان آن‌ها را پاک کرد. در نتیجه کاربران نسبت به اطلاعات اطمینان خاطر پیدا می‌کنند.
23 آبان 1400
شناسه : 252
منبع:
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
از مزایای مهم بلاکچین این است که بین دو طرف معامله، نوعی اعتماد ایجاد می‌کند تا بتوانند اطلاعات را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. اطلاعات در بلوک‌هایی الکترونیکی ثبت و رمزگذاری می‌شوند. اطلاعاتی که در این بلوک‌ها بارگذاری می‌شوند، دیگر قابل تغییر نیستند. حتی نمی‌توان آن‌ها را پاک کرد. در نتیجه کاربران نسبت به اطلاعات اطمینان خاطر پیدا می‌کنند.

بلاکچین این روزها به یکی از داغ‌ترین سوژه‌های کسب‌وکار تبدیل شده‌است. بسیاری از افراد نام بلاکچین را شنیده‌اند اما با کارکرد آن آشنا نیستند. اگر بخواهیم خیلی ساده بلاکچین را تعریف کنیم، باید بگوییم ساختاری برای نگه‌داری داده‌ها است که به صورت دیجیتالی برای نقل‌وانتقالات از طریق شبکه‌های کامپیوتری به کار می‌آید. بلاکچین بی‌تردید در صنعت بیمه کاربرد خواهد داشت.

یکی از مزایای مهم بلاکچین این است که بین دو طرف معامله، نوعی اعتماد ایجاد می‌کند تا بتوانند اطلاعات را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. اطلاعات در بلوک‌هایی الکترونیکی ثبت و رمزگذاری می‌شوند. اطلاعاتی که در این بلوک‌ها بارگذاری می‌شوند، دیگر قابل تغییر نیستند. حتی نمی‌توان آن‌ها را پاک کرد. در نتیجه کاربران نسبت به اطلاعات اطمینان خاطر پیدا می‌کنند.

در صنعت بیمه، به‌ویژه بیمه عمر، بلاکچین می‌تواند نقشی موثر ایفا کند. اطلاعاتی در صنعت بیمه وجود دارد که بسیار ارزشمند است و در نتیجه باید با سیستم خاصی از آن محافظت کرد. بلاکچین در این زمینه بسیار موثر است.

 قراردادهای هوشمند

قراردادهای هوشمند به اثربخشی فناوری بیمه کمک می‌کنند. در این قراردادها، امضا به صورت دیجیتالی صورت می‌گیرد و تمامی محاسبات از طریق کامپیوتر انجام می‌شود. در چنین قراردادهایی، طرف سومی هم به صورت مجازی وجود دارد که اغلب یک نرم‌افزار است و می‌تواند برای تمامی جنبه‌های قرارداد نظارت کند. قراردادهای هوشمند کمک می‌کنند تا اطلاعات به درستی در اختیار سایر افراد قرار گیرد و با دقت به اشتراک گذاشته شود.

اما چنین قراردادی چه نقشی در صنعت بیمه دارد؟ تصور کنید که خودرویی که بیمه است، تصادف می‌کند و طبق ادعای بیمه‌ای، باید بیمه را دریافت کند. اگر قرارداد هوشمند باشد در قالب بلاکچین این امکان را می‌دهد که پرداخت بدون دخالت انسانی صورت بگیرد. در عین‌حال، اطلاعات هم به صورت خودکار در امان خواهد بود. ما به کمک اتوماسیون، می‌توانیم تمامی این کارها را بدون دخالت نیروی انسانی و با دقت کامل به انجام برسانیم.

 چه کسی از بلاکچین بهره می‌گیرد؟

برخی سازمان‌ها با انبوهی از اطلاعات روبه‌رو هستند. آن‌ها می‌توانند به کمک بلاکچین این اطلاعات را در اختیار دیگران بگذارند و در عین‌حال خیالشان از بابت امنیت اطلاعات و داده‌ها، راحت باشد. شرکت‌های بیمه می‌توانند بیشترین بهره را از ساختار بلاکچین ببرند. نکته مهم این است که بدانید تنها یک بلاکچین در جهان وجود ندارد. انواع مختلفی از بلاکچین‌ها در جهان وجود دارند که می‌توان برای منظورهای مختلف، از آن‌ها بهره گرفت.

یکی از انواع بلاکچین، نوع عمومی یا باز است که در زبان انگلیسی با عنوان (Open/public blockchain) شناخته می‌شود. از این مورد دولتی‌ها بهره می‌گیرند و در آن اطلاعات باز یا عمومی است. مورد دیگر، بسته یا خصوصی است که در زبان انگلیسی به آن (Closed/private blockchain) می‌گویند. در این مورد فقط آن دسته از کاربرانی که دعوت شده‌اند می‌توانند از اطلاعات بهره بگیرند. شرکت‌های بیمه می‌توانند از این مورد نهایت بهره را ببرند. آن‌ها می‌توانند با توجه به سیاست‌های بیمه‌ای خود از این موارد برای پرداخت‌های خود استفاده کنند. در این شرایط، تنها اطلاعاتی که مورد نیاز است با دیگران به اشتراک گذاشته می‌شود.

 بلاکچین و صنعت بیمه عمر

بلاکچین از ظرفیت‌های بالقوه بسیاری برخوردار است که شرکت‌های بیمه‌ای می‌توانند از آن بهره بگیرند. از قراردادهای هوشمند گرفته تا سیستم دقیق برای قیمت‌گذاری، همه این‌ها از طریق بلاکچین در صنعت بیمه میسر می‌شود.

یکی از نکات قوت بلاکچین این است که به کاهش هزینه‌ها کمک می‌کند. به صورت منطقی، اگر هر ادعایی را به کمک سیستم بلاکچین و بدون کاغذبازی و دخالت نیروهای انسانی انجام دهیم، بی‌تردید هزینه‌ها تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کنند. در واقع فرایند اتوماسیون در این زمینه بسیار اثربخش خواهد بود.

علاوه بر این‌ها، بلاکچین به انتقالات بدون دردسر هم کمک زیادی خواهد کرد. در واقع فرایند عقد قراردادهای بیمه‌ای از مسیر بلاکچین به شکلی مطلوب‌تر انجام خواهد شد. روی هم رفته، بلاکچین فضایی امن را برای انجام امور فراهم می‌کند که شرکت‌های بیمه با توجه به نیازهای خود می‌توانند از این فضا بهره‌مند شوند. به همین خاطر است که بلاکچین نقشی پررنگ در صنعت بیمه دارد.

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4