در دوران کرونا، فناوری‌های روز، ایمنی را به انسان‌ها هدیه می‌دهند

اینترنت اشیا محیط کار را امن‌تر می‌کند

اینترنت اشیا، فناوری پرکاربردی است که می‌تواند به صاحبان شرکت‌ها کمک کند در دوران همه‌گیری کرونا، سریع‌تر به وضعیت عادی بازگردند و شاهد حضور کارکنان خود در شرکت‌شان باشند.
15 آبان 1400
شناسه : 239
منبع:
زمان مطالعه: ۳ دقیقه
اینترنت اشیا، فناوری پرکاربردی است که می‌تواند به صاحبان شرکت‌ها کمک کند در دوران همه‌گیری کرونا، سریع‌تر به وضعیت عادی بازگردند و شاهد حضور کارکنان خود در شرکت‌شان باشند.

آمار واکسیناسیون به تدریج در حال افزایش است. به همین خاطر است که کارمندان و کارکنان شرکت‌ها هم یکی‌یکی خودشان را برای ورود دوباره به محل کار آماده می‌کنند. در این میان اینترنت اشیا می‌تواند به عنوان یک فناوری کاربردی، محیط کار را به لحاظ کرونا، ایمن‌تر کند.

سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف می‌توانند از سه طریق، از فناوری اینترنت اشیا بهره بگیرند و محیط کار را برای کارکنان خود ایمن کنند. به این ترتیب کارکنان می‌توانند بدون دغدغه و نگرانی در رابطه با ابتلا به کرونا، به کار خود ادامه دهند.

۱. رصد کیفیت هوا

یکی از مهم‌ترین راه‌های انتقال ویروس کرونا که دانشمندان آن را تایید کرده‌اند، هواست. اما چطور می‌توان از کیفیت هوا در محل کار اطمینان حاصل کرد؟

یک استارتاپ مستقل آمریکایی به اسم اینوویتوس کپیتال پارتنرز (Innovatus Capital Partners) در این زمینه دست به کار شده‌اند و سیستمی را برای رصد کیفیت هوای شرکت‌ها راه‌اندازی کرده‌اند.

سیستمی که این استارتاپ به کمک اینترنت اشیا راه‌اندازی کرده، فناوری‌های مربوط به رایانش لبه‌ای و همچنین فناوری‌های یک شرکت آمریکایی در رابطه با تصفیه هوا را با هم ادغام می‌کند و در نهایت سیستمی را ارائه می‌کند که به رصد کیفیت هوا به لحاظ کرونا کاربرد دارد.

آن‌چه این استارتاپ طراحی کرده در حقیقت حس‌گری است که به کمک اینترنت اشیا، کیفیت هوا را رصد می‌کند و به کارکنان در محیط کار اطمینان می‌دهد که هوای آن‌جا سالم و عاری از هرگونه ویروس کرونا یا آنفولانزا است.

داده‌های مورد نیاز این حس‌گر از طریق شبکه وای‌فای و به کمک اپلیکیشن‌های مخصوص دریافت می‌شود. این حس‌گر به کمک نمودارهایی، کیفیت هوا را به کارکنان نشان می‌دهد.

۲. ردیابی ارتباطات و کنترل اشغال محیط

فاصله‌گذاری اجتماعی یکی از مهم‌ترین مقولاتی است که در دوران همه‌گیری کرونا مطرح شد. همکاران در محیط کاری نزدیکی زیادی به یکدیگر دارند و به همین خاطر بیشتر در معرض خطر ابتلا به کرونا قرار می‌گیرند.

فناوری اینترنت اشیا می‌تواند در این زمینه کمکی موثر باشد. تیم‌های مختلف استارتاپی تلاش دارند از این فناوری در جهت ردیابی میزان ارتباطات افراد با یکدیگر بهره بگیرند.

گروهی به اسم سیسکو (Cisco) در آمریکا طرحی را راه‌اندازی کرده‌اند که به کمک آن میزان شلوغی محیط و در نتیجه میزان خطر آن بررسی می‌شود. این برنامه نشان می‌دهد که در محیط چند نفر اجازه دارند حضور داشته باشند تا خطری آن‌ها را به لحاظ ابتلا به کرونا تهدید نکند.

۳. اطمینان از فاصله‌گذاری مناسب

اطمینان از امنیت کارکنان در شرکت به عوامل زیادی بستگی دارد اما مهم‌ترین عامل، فاصله مناسب افراد از یکدیگر است. با این حال هنوز هم نمی‌دانیم چه فاصله‌ای، فاصله امن محسوب می‌شود.

شرکت نوترین (Nutrien) در سال ۲۰۲۱ به کمک فناوری اینترنت اشیا، ابزاری در این زمینه طراحی کرده‌است. کارمندان شرکت به کمک این ابداع می‌توانند فاصله صحیح را رعایت کنند.

فاصله‌ای که گفته شده برای عدم ابتلا به کرونا ضرورت دارد، شش فوت است. ابزاری که این شرکت طراحی کرده، به کارکنان نشان می‌دهد که دقیقا این فاصله را رعایت کرده‌اند یا خیر.

اینترنت اشیا، فناوری پرکاربردی است که می‌تواند به صاحبان شرکت‌ها کمک کند در دوران همه‌گیر کرونا، سریع‌تر به وضعیت عادی بازگردند و شاهد حضور کارکنان خود در شرکت‌شان باشند.

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4