چطور می‌توان موتورسواران را وادار به دریافت خدمات بیمه‌ای کرد؟

موتورها باید زیر چتر بیمه بروند

آن‌چه می‌تواند موتورسواران را از خطر بیمه نجات دهد، پوشش‌های بیمه‌ای است. با این حال هم در ایران و هم در سایر نقاط جهان، موتورسواران اهمیت کمی به بیمه می‌دهند.
10 آبان 1400
شناسه : 223
منبع:
زمان مطالعه: 3 دقیقه
آن‌چه می‌تواند موتورسواران را از خطر بیمه نجات دهد، پوشش‌های بیمه‌ای است. با این حال هم در ایران و هم در سایر نقاط جهان، موتورسواران اهمیت کمی به بیمه می‌دهند.

اگر به خیابان بروید حتما چشم‌تان به موتورسیکلت‌ها می‌خورد، در خیابان، در پیاده‌رو، در پارک و هر جایی که راه‌باریکه‌ای برای این وسیله نقلیه دو چرخ فراهم باشد. همین حضور همه‌جایی به خطری جدی برای راکبان آن تبدیل شده‌است.

آن‌چه می‌تواند موتورسواران را از خطر بیمه نجات دهد، پوشش‌های بیمه‌ای است. با این حال هم در ایران و هم در سایر نقاط جهان، موتورسواران اهمیت کمی به بیمه می‌دهند.

پژوهشکده بیمه در ایران وضعیت تصادفات موتورسواران و نحوه رانندگی آن‌ها را مورد بررسی قرار داده‌است. مطالعات این پژوهشکده نشان می‌دهدد به‌رغم آمار بالای تصادفات موتورسواران، ضریب نفوذ بیمه در آن‌ها بسیار پایین است. براساس گزارش دیگری از پژوهشکده بیمه با عنوان «بررسی دلایل عدم خرید بیمه‌نامه شخص ثالث توسط موتورسواران شهر تهران»، برآورد شده که رانندگان موتورسیکلت‌ها حدود 14 درصد از کل مرگ‌ومیرهای ترافیکی جهان را به خود اختصاص داده‌اند.

طبق گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی، بیش از 90 درصد از حوادث جاده‌ای در کشورهای کم‌درآمد و با درآمد متوسط رخ می‌دهد. به این ترتیب این مقوله در ایران از اهمیت زیادی برخوردار است.

به‌رغم ضریب نفوذ پایین بیمه در میان موتورسواران، پیش‌بینی نشان می‌دهد آینده بازار بیمه موتورسیکلت‌ها چندان هم نامطلوب نیست. براساس گزارش مارکت‌فیوچر، انتظار می‌رود تا سال 2027 بازار بیمه موتورسیلکت‌ها با رشدی بالا به 900 میلیارد دلار برسد. اما چطور می‌توان موتورسواران را برای خرید بیمه قانع کرد؟

اکثر کشورهای توسعه‌یافته برای اینکه موتورسواران را وادار به خرید بیمه موتورسیکلت کنند، قوانینی در این زمینه وضع می‌کنند. برای مثال یکی از قوانین مهم، «مسئولیت‌پذیری مالی» است که در آن موتورسوار در صورت بروز سانحه یا تصادف باید همه خسارت‌ها را بپذیرد.

موتورسواران برای اینکه بار این مسئولیت را از دوش خود بکاهند به بیمه پناه می‌برند. به این ترتیب کشورهایی که قوانینی در زمینه مسئولیت‌پذیری مالی دارند به سادگی می‌توانند صاحبان موتورسیکلت‌ها را وادار به خرید بیمه‌نامه کنند.

در واقع اجباری کردن خدمات بیمه‌ای برای موتورسواران، اصلی‌ترین ابزاری است که به کمک آن می‌توان موتورسواران را وادار به خرید بیمه کرد. البته افزایش آگاهی نسبت به اهمیت پوشش‌های بیمه‌ای می‌تواند در کنار قوانین اجباری، کمک‌کننده باشد.

نگاهی به آمار نگران‌کننده به خوبی نشان می‌دهد که دریافت پوشش‌های بیمه‌ای برای موتورسواران تقریبا امری ضروری است. براساس گزارش خبرآنلاین، در ازای هر 100 هزار نفر از جمعیت کشور، روزانه 4 نفر به دلیل تصادف و سوار بر موتورسیکلت جان خود را از دست می‌دهند.

اکثر موتورسواران از مزایا و قوانین مربوط به بیمه‌نامه شخص ثالث در زمینه وسیله نقلیه موتور آگاهی ندارند. به همین خاطر است که در کشورهایی مانند ایران علاوه بر قوانین به فرهنگ‌سازی و ایجاد بسترهای فرهنگی و اقتصادی هم ضرورت دارد.

براساس گزارش ووآ گلوبال، ارائه خدمات به صورت آنلاین هم از دیگر مواردی است که به افزایش آمار بیمه موتورسواران کمک می‌کند. شرکت‌هایی که خدمات بیمه موتورسیکلت‌ها را به صورت آنلاین ارائه می‌کنند، فروش بیشتری را در این زمینه تجربه می‌کنند.

بهبود روابط موتورسواران با مسئولان و بیمه‌گران هم می‌تواند به افزایش آمار در این زمینه کمک کند. روی هم رفته، عوامل مختلف از موارد اختیاری تا اجباری باید در کنار هم قرار بگیرند تا موتورسواران را زیر چتر بیمه ببرند.

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4