با تعریف و مثال‌هایی از اینشورتک آشنا شوید

اینشورتک در یک کلام

اینشورتک چیست و در صنعت بیمه چه کاربردی دارد؟ تعریف اینشورتک ساده و در عین‌حال دشوار است. اما آن‌ها که به دنبال بهره‌گیری از فناوری بیمه‌ای هستند باید با ابعاد آن آشنا شوند.
10 آبان 1400
شناسه : 221
منبع:
زمان مطالعه: ۵ دقیقه
اینشورتک چیست و در صنعت بیمه چه کاربردی دارد؟ تعریف اینشورتک ساده و در عین‌حال دشوار است. اما آن‌ها که به دنبال بهره‌گیری از فناوری بیمه‌ای هستند باید با ابعاد آن آشنا شوند.

اینشورتک مخفف فناوری بیمه است و دسته بزرگی از تغییرات مستمر در فناوری‌های مرتبط با صنعت بیمه را در برمی‌گیرد. هر نوع فناوری که مورد استفاده شرکت‌های بیمه‌ای قرار می‌گیرد تا بهبود در بهره‌وری و عملکرد داشته باشند، اینشورتک به شمار می‌آید. در این مقاله، تلاش داریم با نمونه‌هایی از اینشورتک و کاربرد آن‌ها در صنعت بیمه آشنا شوید.

 تعریف اینشورتک

هر فناوری جدیدی که بیمه‌گران در فرایندهای بیمه‌ای خود برای صرفه‌جویی در هزینه یا کاهش حواشی در این کسب‌وکار به کار می‌گیرند، اینشورتک نام دارد. اینشورتک در حقیقت یکی از زیرشاخه‌های فینتک است یعنی فناوری‌های جدیدی که برای بهبود عملکرد مالی شرکت‌ها معرفی می‌شوند. اینشورتک همانند فینتک به محدوده وسیعی از فناوری‌ها ارجاع دارد و به همین خاطر نمی‌توان به سادگی ویژگی‌های آن را مشخص و تعریف کرد.

اینشورتک به شرکت‌هایی که خدمات اینشورتکی ارائه می‌کنند هم ارجاع پیدا می‌کند. در فاصله سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۹ که نخستین نه سال اینشورتک است، شرکت‌ها و استارت‌آپ‌های اینشورتکی توانستند در این زمینه به گردش مالی ۱۶.۵ میلیارد دلاری دست پیدا کنند.

 شیوه کار اینشورتک

از آن‌جا که اینشورتک مفهومی جدید است، کاربرد آن هم به صورت پیوسته تغییر می‌کند. معمولا فرایندها و رویه‌هایی که تجربه مشتریان را بهبود می‌بخشد، شیوه کار اینشورتک است. به‌علاوه از طریق این رویه‌ها، در هزینه‌های شرکت‌های بیمه‌ای هم صرفه‌جویی می‌شود.

 معمولا یکی از نگرانی‌ها در مورد اینشورتک، بحث امنیت است. شرکت‌های بیمه، اطلاعات حسابی از مشتریان خود در اختیار دارند. به همین خاطر است که هر فناوری جدیدی در این صنعت باید با پروتکل‌های خاصی همراه باشد.

چت‌بات‌ها و تلفن‌های همراه هوشمند جزو نمونه‌های مورد استفاده در رویه‌های اینشورتکی هستند. شرکت‌های بیمه دیگر نیازی نیست به دنبال نیرویی برای پاسخگویی به پرسش‌های مشتریان خود باشند. در واقع نیازی نیست در بخش خدمات، کسی را بابت چنین کارهایی استخدام کنند. آن‌ها می‌توانند به سادگی از ربات‌های چت بهره بگیرند. به این ترتیب مشتریان هم تجربه بهتری در این زمینه به دست خواهند آورد.

تلفن‌های همراه هوشمند هم می‌توانند تجربه بهتری برای مشتریان بسازند. هر یک از مشتریان می‌توانند به جای استفاده از پرینت‌ها و کپی‌ها و مجوزهای کاغذی، به کمک تلفن همراه خود از عکس‌ها در اپلیکیشن‌هایی که به این منظور طراحی شده‌اند، بهره بگیرند. این کار به صرفه‌جویی در زمان و منابع برای مشتریان و شرکت‌ها کمک خواهد کرد.

 انواع فناوری‌های کاربردی در بیمه 

در این بخش با انواع مختلف فناوری‌هایی که شرکت‌های بیمه می‌توانند از آن بهره ببرند، آشنا شوید. برخی از این فناوری‌ها با فناوری‌های جدیدتری ترکیب خواهند شد. برخی دیگر هم به اوج تکامل خود رسیده‌اند و از جنبه‌های دیگر مورد توجه واقع می‌شوند.

  • هوش مصنوعی: اصطلاح هوش مصنوعی در حقیقت به نرم‌افزارهایی اشاره دارد که می‌توانند کارهای مرتبط با انسان‌ها را یاد بگیرند و انجام دهند. ربات‌های چت از این دسته هستند که می‌توانند به کمک برنامه‌های کامپیوتری، با مشتریان ارتباط کلامی برقرار کنند.
  • یادگیری ماشینی: نوع دیگری از اینشورتک، یادگیری ماشینی است که در حقیقت زیرشاخه هوش مصنوعی به شمار می‌آید. همان‌طور که از نامش برمی‌آید، یادگیری ماشینی نوعی فناوری است که به ماشین‌ها در طول زمان، قدرت یادگیری می‌دهد. در این رویه، از الگوریتم‌هایی بهره گرفته می‌شود که از روی شبکه اعصاب در مغز انسان‌ها شبیه‌سازی شده‌است. یادگیری ماشینی به گونه‌ای است که الگوها و دستورالعمل‌هایی را به ماشین‌ها می‌دهد. شرکت‌های بیمه به کمک داده‌ها و آماری که به دست می‌آورند، یادگیری ماشینی را برای خود ارتقا می‌دهند.
  • اینترنت اشیا: نوعی دیگر از اینشورتک، اینترنت اشیا است. این اصطلاح به ماشین‌های روزمره‌ای نظیر یخچال و تلویزیون اشاره دارد که به اینترنت متصل می‌شوند. این طریق می‌توان چنین ابزارهایی را از راه دور مدیریت کرد. وسایلی که به جی‌پی‌اس مجهز می‌شوند هم در این ردیف قرار می‌گیرند. در صنعت بیمه، چنین مواردی نقش مهمی در تحلیل تصادفات و افزایش ایمنی ایفا می‌کنند.
  • اپلیکیشن‌های موبایلی: تلفن‌های همراه هوشمند می‌توانند به گونه‌ای باشند که در اینشورتک به مشتریان و کسب‌وکارها کمک کنند. اپلیکیشن‌های شرکت‌های بیمه تحولات بسیاری داشته‌اند که در این زمینه بسیار موثر بوده‌است.
  • پهپاد: برخی بیمه‌گران از پهپادها بهره می‌گیرند، به‌ویژه آن دسته‌ای که در زمینه بیمه دارایی‌ها و املاک فعالیت دارند. پهپادها می‌توانند نظارت خوبی بر نقاط پرخطر داشته باشند و به انسان‌ها اطلاعات خود را مخابره کنند. برای بیمه‌گرانی که در عرصه بلایای طبیعی فعالیت دارند هم بهره‌گیری از پهپادها می‌تواند اثربخش باشد. این فناوری، به ایمنی محیط کار هم کمک می‌کند.

اینشورتک به هر شکلی از فناوری گفته می‌شود که به کمک شرکت‌های بیمه‌ای می‌آید. شرکت‌های بیمه به کمک اینشورتک می‌توانند خدمات بهتری ارائه کنند و در زمینه هزینه‌ها، صرفه‌جویی داشته باشند. این عرصه همچنان در حال پیشرفت است.

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4