فناوری کاربردی برای صنعت بیمه

سامانه اطلاعات مکانی، دنیای بیمه‌گران را متحول می‌کند

سامانه اطلاعات مکانی که در زبان انگلیسی با عنوان Geospatial (جی‌آی‌اس: GIS) شناخته می‌شود یکی از کاربردی‌ترین فناوری‌ها در صنعت بیمه است. اما این سامانه چه کمکی به بیمه‌گران می‌کند؟
05 آبان 1400
شناسه : 201
منبع:
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
سامانه اطلاعات مکانی که در زبان انگلیسی با عنوان Geospatial (جی‌آی‌اس: GIS) شناخته می‌شود یکی از کاربردی‌ترین فناوری‌ها در صنعت بیمه است. اما این سامانه چه کمکی به بیمه‌گران می‌کند؟

سامانه اطلاعات مکانی که در زبان انگلیسی با عنوان Geospatial (جی‌آی‌اس: GIS) شناخته می‌شود یکی از کاربردی‌ترین فناوری‌ها در صنعت بیمه است. بیمه‌گران وظایف و تعهدات مختلفی را در قبال مشتریان خود می‌پذیرند که مرتبط با شرایط مکانی و جغرافیایی است، از آدرس و محل سکونت بیمه‌گزار گرفته تا شناسایی ریسک‌هایی که از مکان‌های دیگر به تهدیدی برای بیمه‌گزار تبدیل می‌شوند، همه این‌ها جزو مواردی هستند که بیمه‌گران باید رصد کنند. به همین خاطر است که سامانه اطلاعات مکانی نقشی حیاتی در صنعت بیمه ایفا می‌کند.

فناوری‌های مدرن به صنعت بیمه قدرت پیش‌بینی و حتی پیشگیری از بحران را می‌دهد. سامانه اطلاعات مکانی در حقیقت فناوری نقشه‌برداری هوایی است که در شرایط بحرانی به بیمه‌گران اجازه عکس‌بردار هوایی می‌دهد. این فناوری به‌صورت ویژه برای بیمه‌گران طراحی شده و این روزها ابزاری ارزشمند برای پیش‌بینی مخاطرات برای بیمه‌گران به شمار می‌آید.

این سامانه از نقشه‌های هوشمند برخوردار است و توانایی تحلیل داده دارد. به همین خاطر است که می‌تواند در امر مدیریت ریسک به کمک بیمه‌گران بیاید. اطلاعات مکانی در شرایطی که دارایی‌های فرد یا خود فرد در مجاورت خطر قرار دارد، امری ضروری در صنعت بیمه به شمار می‌آید.

مزایای جی‌آی‌اس

صنعت بیمه باید این توانایی را داشته باشد که اطلاعات مکانی بیمه‌گزار را دریافت کند. فناوری جی‌آی‌اس یا همان سامانه اطلاعات مکانی به بیمه‌گران این امکان را می‌دهد که هر زمان اراده کنند، موقعیت مکانی بیمه‌گزار را رصد کنند. این سامانه مزایای بسیاری دارد، از کمک به تشخیص خطر گرفته تا کمک در زمینه تعیین حق بیمه، همگی جزو مزیت‌های این ابزار فناورانه هستند. به این ترتیب موارد کاربرد این فناوری در صنعت بیمه بسیار است اما مواردی که عمدتا مورد استفاده قرار می‌گیرد از این قرارند:

تشخیص ریسک بیمه‌ای: سامانه اطلاعات مکانی این قابلیت را دارد که نزدیکی و عمق فاجعه یا خطر را تجزیه و تحلیل کند و در اختیار بیمه‌گران بگذارد. شرکت‌های بیمه به کمک این سامانه می‌توانند میزان خطر را از پیش تشخیص دهند و حتی برای به حداقل رساندن آن خطر راهکارهایی را ارائه کنند. در واقع این سامانه می‌تواند در زمینه پیش‌بینی خطر نقشی بزرگ ایفا کند و به این ترتیب امکان دارد که به پیشگیری از خطر هم کمک کند.

مدیریت پرداخت خسارت: سامانه اطلاعات مکانی به شرکت‌های بیمه این امکان را می‌دهد که از مکان و موقعیت مشتری آگاه شوند. به این ترتیب هنگام رسیدگی به مطالبات برای پرداخت خسارت بیمه‌ای، این سامانه به آن‌ها کمک خواهد کرد تا جریان پرداخت خسارت را به شکلی دقیق‌تر مدیریت کنند. این سامانه می‌تواند به بیمه‌گران کمک کند میزان خسارتی که به مشتری‌شان وارد شده را به صورت دقیق و با جزییات بررسی کنند. به این ترتیب به محض اینکه مشتری مراجعه‌ای برای پرداخت خسارت داشت می‌توان به کمک این سامانه وضعیت را پیگیری کرد.

نکته مهم در مورد سامانه اطلاعات مکانی این است که این فناوری به سرعت در حال تحول و تکامل است. در واقع چنین ابزار فناورانه هنوز جای زیادی برای رشد و توسعه دارد. برای مثال یکی از آخرین تحولاتی که در این سامانه ایجاد شده این است که به بیمه‌گران این امکان را می‌دهد که داده‌های مربوط به بیمه‌نامه و همچنین داده‌های مربوط به خطر را که از طریق عکس‌برداری هوایی به دست آورده‌اند از هم تفکیک کنند. این قابلیتی جدید است که به این سامانه اضافه شده و بخشی از کارهای بیمه‌گران را سبک می‌کند. واضح است که این روند تحولی و تکاملی ادامه پیدا خواهد کرد.

بسیاری از مشکلات بیمه‌گران در زمینه شناسایی میزان خطر، قیمت‌گذاری، اقدامات ضروری و نظایر این‌ها به کمک سامانه جی‌آی‌اس برطرف خواهند شد. بیمه‌گران به کمک این سامانه می‌توانند خطرات را محدود کنند و این بهترین اتفاقی است که می‌تواند در صنعت بیمه برای بیمه‌گران رخ دهد.

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4