اینترنت اشیا صنعت بیمه را متحول خواهد کرد

اینترنت اشیا آینده بیمه را می‌سازد

اتصال به اینترنت نحوه رفتار مردم با خودرو، مسکن و حتی بدن خودشان را تغییر داده‌است. به همین خاطر است که بیمه‌گران تلاش می‌کنند محصولات و خدمات خود را تغییر دهند و با فضای متصل به اینترنت همسو کنند. فناوری اینترنت اشیا بدون تردید روی قیمت‌ها و بیمه‌نامه‌های شرکت‌های بیمه‌ای اثر می‌گذارد.
09 آبان 1400
شناسه : 177
منبع:
زمان مطالعه: 4 دقیقه
اتصال به اینترنت نحوه رفتار مردم با خودرو، مسکن و حتی بدن خودشان را تغییر داده‌است. به همین خاطر است که بیمه‌گران تلاش می‌کنند محصولات و خدمات خود را تغییر دهند و با فضای متصل به اینترنت همسو کنند. فناوری اینترنت اشیا بدون تردید روی قیمت‌ها و بیمه‌نامه‌های شرکت‌های بیمه‌ای اثر می‌گذارد.

اتصال به اینترنت نحوه رفتار مردم با خودرو، مسکن و حتی بدن خودشان را تغییر داده‌است. به همین خاطر است که بیمه‌گران تلاش می‌کنند محصولات و خدمات خود را تغییر دهند و با فضای متصل به اینترنت همسو کنند. فناوری اینترنت اشیا بدون تردید روی قیمت‌ها و بیمه‌نامه‌های شرکت‌های بیمه‌ای اثر می‌گذارد.

سال 1997 بود که شرکت بیمه پروگرسیو اعلام کرد مشتریان این شرکت می‌توانند بیمه خودرو را به صورت آنلاین و از طریق اینترنت در همان لحظه‌ای که به آن نیاز دارند، خریداری کنند. صنعت بیمه در آن زمان هم صنعتی محافظه‌کار بود که این اقدام شرکت پروگرسیو را اقدامی خلاف عرف و هنجارشکنانه می‌دانست.

رویکرد نوآورانه شرکت پروگرسیو باعث می‌شد مشتریان به صورت شفاف و مستقیم قیمت را ببینند. این نخستین تجربه از این جنس بود که مشتریان تا آن زمان تجربه می‌کردند. همین تجربه هم باعث شد صنعت بیمه به کلی متحول شود.

فروش آنلاین باعث شد بیمه‌گران رویکرد خود را نسبت به مشتری تغییر دهند. برای مثال در نخستین قدم، قیمت‌ها باید پالایش می‌شدند. در واقع شرکت‌های بیمه در مسیر تکامل قدم برداشتند. بیمه‌گران از این طریق تلاش دارند ویژگی رقابتی خود را در بازار حفظ کنند.

نوآوری به اصلی‌ترین ابزار بیمه‌گران برای ایجاد فضای جدید و کاربردی برای مشتریان صنعت بیمه تبدیل شد. اما این نوآوری هم از محل اینترنت حاصل می‌شد. در واقع اینترنت اشیا و اتصال همه‌چیز به اینترنت امری ضروری و به نوعی قدم نخست بود.

ظهور اینترنت اشیا انقلابی بزرگ در صنعت بیمه ایجاد کرد و برهم‌زنندگی را برای این صنعت به ارمغان آورد. صنعت بیمه از شکل سنتی خود خارج شد و چهره‌ای جدید به خود گرفت. صنعتی که به لحاظ سنتی بسیار کند بود به کمک اینترنت اشیا و فناوری‌های جدید توانست شکلی جدید پیدا کند و سرعت بگیرد. اما آنچه به عنوان اینترنت اشیا از آن سخن می‌گوییم دقیقا چیست؟

معنای اینترنت اشیا

به صورت کلی وقت از اینترنت صحبت می‌کنیم منظورمان شبکه‌ای از ابزارها و وسایل هوشمند است که همگی به اینترنت متصل هستند. تمام ابزارها و وسایلی که در این شبکه قرار دارند می‌توانند با یکدیگر تعامل داشته باشند و داده‌ها را جمع‌آوری کنند یا با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

براساس گزارش سایت امبروکر (Embroker) در حال حاضر بیش از 26 میلیارد ابزار متصل به اینترنت وجود دارد که در واقع شبکه اینترنت اشیا را ایجاد کرده‌اند و انتظار می‌رود در سال 2025 این رقم به 75 میلیارد مورد برسد. به این ترتیب به زودی با موجی از ابزارهای متصل به اینترنت روبه‌رو خواهیم شد که ظرفیت‌ها و توانایی‌های اینترنت اشیا را به ما نشان می‌دهند.

ابزارهای درون شبکه اینترنت اشیا با یکدیگر ارتباط و اتصال دارند و به همین خاطر داده‌های زیادی را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند. به این ترتیب آن‌ها می‌توانند در زمینه تجزیه و تحلیل داده نقشی حیاتی ایفا کنند. به همین خاطر است که اینترنت اشیا عنصری کلیدی محسوب می‌شود.

شرکت‌های بیمه‌ای که تلاش دارند به تکامل برسند باید از اینترنت اشیا بهره بگیرند. در حالی‌که اکثر شرکت‌های بیمه‌ای بیش از 200 سال ساختاری بدون تغییر داشتند، اکنون زمان آن رسیده که خودشان را با اینترنت اشیا همسو کنند. اینترنت اشیا به شرکت‌های بیمه توانایی پیش‌بینی خطرات را به شکلی موثرتر می‌بخشد، به بهبود تجربه مشتری کمک می‌کند و در نهایت می‌تواند بهره‌وری را افزایش دهد. به همین خاطر است که شرکت‌های بیمه‌ای وادار شده‌اند از آ‎ن بهره بگیرند.

صنعت بیمه و کسب‌وکارهای بیمه‌ای به کمک اینترنت اشیا می‌توانند تحولات دیجیتالی را هم به شکلی ساده‌تر تجربه کنند. نتیجه همه این‌ها بهبود کار و بهبود تجربه مشتری خواهد بود. داده‌های بیشتری که از طریق اینترنت اشیا به دست می‌آید در نهایت به ایجاد مدل‌های بهتر در کسب‌وکارهای بیمه‌ای کمک خواهد کرد.

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4