کرونا شیوه استفاده از فناوری را تغییر داد

سه روند اصلی فناوری در دوران پساکرونا

همه‌گیری کرونا روندهای موجود را تغییر داده و برخی را تسریع کرده‌است. اکنون سه روند اصلی در فناوری جهانی وجود دارد که کسب‌وکارها باید خودشان را با آن وفق دهند.
27 مهر 1400
شناسه : 162
منبع:
زمان مطالعه: ۵ دقیقه
همه‌گیری کرونا روندهای موجود را تغییر داده و برخی را تسریع کرده‌است. اکنون سه روند اصلی در فناوری جهانی وجود دارد که کسب‌وکارها باید خودشان را با آن وفق دهند.

ماه‌های گذشته زیر سایه کرونا سپری شده‌است. این ویروس کوچک، جهان پیرامون ما را تغییر داده و به برخی از فناوری‌های سرعت بخشیده‌است. کسب‌وکارهای مختلف از جمله کسب‌وکارهای بیمه‌ای باید خودشان را با این موج جدید همراه کنند تا بتوانند از مزایایی آن هم بهره‌مند شوند. اما داغ‌ترین روندهای فناوری در ماه‌های پیش رو چه هستند؟

۱. هوش مصنوعی باید عملیاتی شود

تا کنون شاهد پیشرفت‌های بسیاری در زمینه هوش مصنوعی بوده‌ایم. اکثر کسب‌وکارها توانسته‌اند به کمک هوش مصنوعی برای خود ارزش افزوده‌ای بیافرینند. حالا کرونا حالتی اضطراری به این مسئله داده‌است. شرکت‌ها و کسب‌وکارهای مختلف چاره‌ای ندارند جز اینکه با این تحولات همسو شوند. بررسی‌ها نشان می‌دهد بیش از ۸۰ درصد از شرکت‌ها در آمریکا در دوران کرونا، به فرایند تحولات فناوری سرعت بخشیده‌اند. اما تا کنون فقط ۳۰ درصد از این شرکت‌ها توانسته‌اند به هدف خود در این زمینه دست پیدا کنند.

بسیاری از پروژه‌هایی که در زمینه هوش مصنوعی پیش می‌روند در مقیاس کوچک هستند اما هوش مصنوعی قرار است بازیگر کلیدی برای کسب‌وکارها در ماه‌های آتی باشد. برای مثال لازم است بسیاری از امور در صنایع مختلف از راه دور و به صورت خودکار انجام شود. همه این اقدامات تنها به کمک هوش مصنوعی به مرحله ممکن خواهد رسید. در بسیاری از موارد فناوری‌هایی که نقش زیرساخت دارند باید بهبود پیدا کنند.

فناوری باید به گونه‌ای توسعه پیدا کند که در خدمت کاربر نهایی باشد. هوش مصنوعی می‌تواند این امکان را فراهم کند اما نخست باید به مرحله عملیاتی شدن برسد.

۲. راهکارها با کمک یادگیری عمیق، خودکار شوند

محققان در دانشگاه ام‌آی‌تی (MIT) پژوهش‌هایی داشته‌اند و می‌گویند یادگیری عمیق به زود به این توانایی دست پیدا می‌کند که همه کارها را برای انسان‌ها پیش ببرد. در واقع یادگیری ماشینی و یادگیری عمیق به زودی جای هوش انسانی را خواهد گرفت. ماشین‌ها به زودی می‌توانند عملیات‌های پیچیده ریاضیاتی را انجام دهند که حتی شبکه مغز و اعصاب در انسان‌ها هم قادر به انجام آن نخواهد بود.

هوش مصنوعی می‌تواند به کمک یادگیری ماشینی، بستری را برای انجام امور به صورت خودکار فراهم آورد. در واقع هوش مصنوعی می‌تواند به یک ابزار طبیعی تبدیل شود که در امور مختلف کاربرد دارد. یادگیری عمیق هم می‌تواند با هوش مصنوعی، به توانمندی‌های بیشتری دست پیدا کند. این بخش هنوز نیازمند سرمایه‌گذاری‌های کلان است اما به مرور پیشرفت می‌کند و نقشی تعیین‌کننده در کسب‌وکارها خواهد داشت.

زمانی‌که هوش مصنوعی به صورت کامل عملیاتی شود می‌توان امید داشت که فرایندهای خودکار شدن هم به سادگی و راحتی پیش بروند. در واقع این‌ها به نوعی به یکدیگر متصل هستند.

۳. وعده محاسبات کوانتوم برای آینده

محاسبات کوانتوم این قدرت را به افراد می‌هند که از عهده پیچیده‌ترین الگوریتم‌ها هم بر بیایند. به همین خاطر می‌توان از طریق محاسبات کوانتوم به راهکارهایی بهتر و موثر در مواجهه با چالش‌های مختلف دست پیدا کرد. در واقع در محاسبات کوانتوم، مسائل به صورت موازی با هم پردازش می‌شوند و روندشان متناوب نیست به همین خاطر راهکارهایی که به دست می‌آید هم راهکارهای بهتری خواهند بود. توسعه در این زمینه می‌تواند به توسعه در صنایع و کسب‌وکارهای مختلف کمک کند.

هوش مصنوعی و محاسبات کوانتوم می‌تواند خدمات زیادی برای بشر داشته باشد مشروط به اینکه روی آن‌ها سرمایه‌گذاری شود و در کانون توجه و تمرکز کسب‌وکارها و صنایع مختلف قرار گیرد. صاحبان کسب‌وکارها می‌توانند با سرمایه‌گذاری روی این موارد، به پیشرفت و توسعه کسب‌وکار خودشان کمک کنند. دنیای پساکرونایی، دنیایی است که باید با هوش مصنوعی و فناوری‌های نو خدماتش را ارائه کنند. کسب‌وکارهایی که در این دنیای نو فعالیت دارند هم چاره‌ای ندارند جز اینکه با این روند جهانی همراه شوند.

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4