در جهانی که دیجیتالی شدن به سرعت وارد مسیر زندگی روزمره میشود، چالشهایی شکل میگیرد که جای بررسی دارد. داده و حریم خصوصی جزو مواردی هستند که بیش از سایر مسائل به چشم دغدغه و چالش دیده میشوند و روز به روز نگرانی در مورد آنها بیشتر میشود. مشتریان در هر بخشی نیاز دارند اطمینان حاصل کنند که دادههایشان در شرکت، جای امنی دارد.
بیمه یکی از کسبوکارهایی است که در آن دادههای حساس و مهمی از مشتریان نگهداری میشود. نشت داده، پردازش اشتباهیِ دادههای مشتریان و بهرهگیری از اطلاعات مشتریان همراه با رضایت آنها جزو مسائلی است که این روزها میتواند تصویر یک شرکت را به کلی خدشهدار کند. رسواییهای شرکت فیسبوک در زمینه نشت اطلاعات جزو نمونههای برجسته معاصر است که اهمیت این موضوع را نشان میدهد.
سپتامبر ۲۰۱۸ بود که فیسبوک اعلام کرد حمله به شبکه کامپیوتری منجر به از دست رفتن دادههای شخصی بیش از ۵۰ میلیون کاربر شدهاست. در واقع هکرها موفق شده بودند از طریق دسترسی به خدمات، اطلاعات کاربران را هک کنند. به همین خاطر است که این روزها روی مقوله مراقبت و نگهداری از اطلاعات و دادهها تاکید بیشتری میشود.
«اعتماد» یکی از مهمترین مقولات در صنعت بیمه است. شکست در این مفهوم میتواند منجر به از دست رفتن مشتریان وفادار شود و نتیجه آن شکست در کسبوکار خواهد بود. شرکتهای بیمه باید دادههای مشتریان برای بیمهنامهها، پرداخت خسارت و نظایر آن در اختیار داشته باشند. اما در عینحال باید مراقب این دادهها هم باشند. این در حقیقت بحث اخلاق دادههاست که مطرح میشود.
بیمه بیش از هر صنعتی مورد هجوم هکرها واقع میشود. در واقع این صنعت، اصلیترین هدف برای هکرهاست. مدیریت و رصد دادهها هم امری چالشبرانگیز و دشوار است. شرکتها در نهایت همان جایی هستند که دادهها و اطلاعات را از مشتریان دریافت میکنند و در نتیجه باید مراقب آنها باشند. نرمافزارهایی که در این صنعت مورد استفاده قرار میگیرند باید قابلیت کدگذاری داشته باشند تا از دادههای مشتریان مراقبت کنند.
یکی از اتفاقات جالبی که رخ داده این است که همزمان با افزایش کاربرد فضای سایبری، نیاز به بیمه سایبری و تقاضای آن هم افزایش پیدا کردهاست. همین محصولات بیمهایِ سایبری میتوانند ابزار و واسطهای برای کاهش خطر هک اطلاعات مشتریان باشند. در واقع آنها به نوعی اخلاق داده را تضمین میکنند.
شرکتهای بیمه باید در زمینه اخلاق داده، قوانینی را درون سازمانهای خودشان در نظر بگیرند و براساس آن، بیمهنامهها را تنظیم کنند. به این ترتیب آنها پیشاپیش میتواند از دادهها و اطلاعات مشتریان مراقبت کنند.
شرکتها عموما برای اهداف درونسازمانی به دادههای مشتریان نیاز پیدا میکنند. آنها به کمک همین دادهها میتوانند خدمات بهتری را به مشتریان خود ارائه کنند. در نتیجه باید مکانیزمی هم طراحی کنند که این دادهها را به صورت کاملا درونسازمانی دریافت کرده باشند.
یکی از مسائل مهمی که باید به آن توجه داشت این است که خطای انسانی امری ناگزیر است. اما ماشینها عموما دچار خطا و اشتباه نمیشوند. به همین خاطر است که توصیه میشود برای بهرهگیری درست و اصولی از دادهها بهتر است تا جای ممکن از قدرت فناوری بهره گرفت. هوش مصنوعی، بلاکچین و یادگیری ماشینی میتواند در این زمینه راهگشا باشد. فناوریها به نوعی به شرکتهای بیمه کمک میکنند تا دادهها را به شکلی موثر و کاربردی مورد استفاده قرار دهند.
در مورد اخلاق داده، یکی از مسائلی که بسیار مورد توجه قرار دارد، شفافیت است. مقوله شفافیت به مشتریان کمک میکند اعتماد بیشتری به آن شرکت بیمه پیدا کنند. به هر حال نشت داده همیشه امکان دارد اتفاق بیفتد. اما شفافیت در مورد آن میتواند به مشتریان احساس بهتری ببخشد.
این روزها با شیوع همهگیری کرونا، همه به فضای مجازی پناه بردهاند و در نتیجه خطرات سایبری شدت گرفتهاست. اما میتوان با تعیین سازوکارهایی، جلوی بروز بحران داده را گرفت و اخلاق داده را رعایت کرد. اخلاق داده در حقیقت باری بر دوش شرکتهای بیمه است که باید برای سبکتر شدنِ آن از اینشورتکها کمک بگیرند. از این مسیر، آنها میتوانند به مشتریان وفادار دست پیدا کنند.