وضعیت صنعت بیمه ایران برای پوشش بیماری‌های روانی چگونه است؟

کرونا پوشش بیمه سلامت روان را جدی کرد

پوشش‌های بیمه‌ای در حوزه سلامت باید نه فقط سلامت جسمی بلکه سلامت روانی را هم تحت پوشش قرار دهد. موج بیماری‌های روانی به دنبال همه‌گیری کرونا، این امر را ضروری کرده‌است.
20 مهر 1400
شناسه : 159
منبع:
زمان مطالعه: 4 دقیقه
پوشش‌های بیمه‌ای در حوزه سلامت باید نه فقط سلامت جسمی بلکه سلامت روانی را هم تحت پوشش قرار دهد. موج بیماری‌های روانی به دنبال همه‌گیری کرونا، این امر را ضروری کرده‌است.

 سال‌هاست که کارشناسان بیمه‌ای و همچنین کارشناسان پزشکی در ایران می‌گویند شرکت‌های بیمه باید پوشش‌های بیمه‌ای را به سلامت روان هم اختصاص دهند. چندی پیش وحید شریعت، رئیس انستیتو روان‌پزشکی ایران به ایرنا گفته بود بسیاری از خدمات سلامت روان تحت پوشش بیمه‌ها قرار ندارند.

این روزها مقوله سلامت روان به یکی از مهم‌ترین مسائل در تمامی کشورهای دنیا تبدیل شده‌است. فشارهای ناشی از بحران همه‌گیری کرونا، منجر به افزایش انواع افسردگی‌ها شده و در نتیجه مشکلات در این زمینه افزایش پیدا کرده‌است. به همین خاطر است که انسان‌ها در حال حاضر بیش از هر زمانی به پوشش بیمه‌ای برای سلامت روان نظیر سلامت جسمی نیاز دارند.

شرکت‌های بیمه باید دست به کار شوند و بیماران روانی را هم در پوشش‌های بیمه‌ای خود قرار دهند. یک سال پیش، وهاب اصل رحیمی، مدیر گروه سلامت رمانی، اجتماعی و پیشگیری از اعتیاد مرکز بهداشت آذربایجان شرقی درباره اهمیت پوشش بیمه‌ای برای بیماران روانی، به ایسنا گفته بود: «بیمه اولین راه سرمایه‌گذاری برای ارتقا سلامت روان جامعه و افزایش اقبال عمومی برای استفاده از خدمات روان‌شناسی است.» بسیاری از دیگر کارشناسان هم بارها تاکید کرده‌اند که بیمه باید سلامت روان را هم در پوشش‌های خود قرار دهد.

بررسی‌های «اینشورتک» نشان می‌دهد اخیرا موجی از رسیدگی به بیمه برای اختلالات روانی در سرتاسر جهان به راه افتاده‌است. برای مثال در هند، سال‌هاست که سلامت روان هم جزو پوشش‌های بیمه‌ای قرار گرفته‌است. در گذشته، فقط بیماری‌های جسمی و فیزیکی از پوشش‌ها و مزایای بیمه‌ای برخوردار می‌شدند اما اکنون بیماری‌های روانی هم از پوشش‌های بیمه‌ای برخوردار می‌شوند.

آمار سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد از هر 20 نفر در هند، یک نفر به نوعی از بیماری‌های روانی مبتلاست. به همین خاطر است که شرکت‌های بیمه‌ای در این کشور تصمیم گرفته‌اند پوشش بیمه برای سلامت روان را در دستور کار خود قرار دهند. در سال 2020 به دلیل شیوع بیماری کرونا، تعداد افرادی که به نوعی از اختلالات روانی مبتلا هستند، افزایش پیدا کرد به همین خاطر بیمه برای سلامت روان به امری جدی‌تر در هند تبدیل شد.

اصولا بیمه‌نامه‌هایی که در حوزه سلامت هستند، بیماری‌های روانی را پوشش نمی‌دهند. در اکثر کشورها، خرید بیمه سلامت روان جزو پوشش‌های تکمیلی است که مشتری می‌تواند در صورت تمایل آن را خریداری کند. در آمریکا یکی از بزرگ‌ترین مزایای بیمه این است که مشتریان می‌تواند از بیمه سلامت روان هم بهره‌مند شوند.

آمار رسمی از آمریکا نشان می‌دهد بیش از 51 میلیون نفر در سال، شکلی از بیماری‌های روانی را در این کشور تجربه می‌کنند. این افراد به کمک پوشش‌های بیمه سلامت روان می‌توانند از درمان‌های لازم برای بیماری‌های روانی خود بهره بگیرند. خدمات بیمه‌ای به نوعی از فراد پشتیبانی و حمایت می‌کند.

ایجاد پوشش بیمه سلامت روان به نوعی آینده‌نگری محسوب می‌شود. به همین خاطر است که سیاست‌گذاران باید به آن توجه داشته باشند و آن را در برنامه‌های خود قرار دهند. به گفته وحید شریعت، رییس دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی ایران براساس قانون، همه خدمات سلامت روان باید تحت پوشش بیمه‌ای قرار بگیرد که عملا این موضوع محقق نمی‌شود. در حال حاضر ناهماهنگی‌هایی در زمینه پوشش بیمه خدمات سلامت روان در کشور وجود دارد که بیمه‌گران باید با همکاری یکدیگر به آن رسیدگی کنند.

پوشش بیمه در حوزه سلامت روان بدون تردید به بهبود نظام سلامت در کشور کمک خواهد کرد و رضایت مشتریان صنعت بیمه را به همراه خواهد داشت.

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4