چه فناوری‌هایی صنعت بیمه را شکل می‌دهند؟

فناوری‌های شکل‌دهنده بیمه

فناوری‌های جدید مدت‌هاست که وارد دنیای بیمه شده‌اند. اینشورتک‌ها یا همان فناوری‌های بیمه‌ای پاسخی به همین تحولات هستند. اما مهم‌ترین فناوری‌ها در بیمه کدام هستند؟
21 مهر 1400
شناسه : 155
منبع:
زمان مطالعه: ۶ دقیقه
فناوری‌های جدید مدت‌هاست که وارد دنیای بیمه شده‌اند. اینشورتک‌ها یا همان فناوری‌های بیمه‌ای پاسخی به همین تحولات هستند. اما مهم‌ترین فناوری‌ها در بیمه کدام هستند؟

طی سال‌های اخیر دیده‌ایم که فناوری‌های جدیدی به صنعت بیمه راه پیدا کرده‌اند. اتصال به اینترنت از یک‌سو و پیشرفت علم فناوری از سوی دیگر باعث شده که صنعت بیمه هم با موج جدید همراه شود و خودش را با فناوری‌های نوین به جهان معرفی کند. حاصل همه این‌ها اینشورتک یا همان فناوری بیمه‌ای بوده‌است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال ۲۰۱۸ حدود ۵ میلیارد دلار روی اینشورتک‌ها سرمایه‌گذاری شده‌است. نتیجه این سرمایه‌گذاری‌ها، ورود فناوری‌های جدید به صنعت بیمه بوده‌است. حالا فناوری‌هایی در این صنعت وجود دارند که آینده آن را شکل می‌دهند.

تجزیه‌وتحلیل پیش‌نگر

بسیاری از شرکت‌های بیمه این روزها از ابزارهای موجود برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها بهره می‌گیرند و به کمک این تحلیل‌ها، به آینده‌نگری می‌رسند. در واقع آن‌ها به کمک این ابزارهای پیش‌نگر و آینده‌نگر، ریسک‌های آتی را تشخیص می‌دهند.

هوش مصنوعی

سال‌هاست که استفاده از هوش مصنوعی در امور کاری و حتی در کارهای خانه مورد بحث و بررسی قرار گرفته و حالا نوبت به صنعت بیمه رسیده که از هوش مصنوعی بهره بگیرد. شیوع همه‌گیری در سال ۲۰۲۰ باعث شد بهره‌گیری از هوش مصنوعی هم به صورت ناگهانی رشد پیدا کند. البته همه شرکت‌ها در این زمینه سرمایه‌گذاری کافی نداشته‌اند اما روند بهره‌گیری از هوش مصنوعی به صورت کلی روبه‌رشد است. در کنار هوش مصنوعی، ربات‌ها هم وارد میدان شده‌اند. آن‌ها می‌توانند صنعت بیمه را متحول کنند.

اتوماسیون و یادگیری ماشینی

یادگیری ماشینی الزاما فرایند پرداخت خسارت را بهبود نمی‌بخشد اما می‌تواند آن را ماشینی کند. این فناوری به کمک تجزیه‌وتحلیل الگوریتم‌ها و با برنامه‌هایی که در اختیار دارد، سرعت و دقت را افزایش خواهد داد. یادگیری ماشینی در امور مختلف بیمه‌ای نظیر فرایندهای پرداخت خسارت، اجرای بیمه‌نامه و رسیدگی به خطرات قابل استفاده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد ۶۶ درصد از بیمه‌گران معتقدند یادگیری ماشینی به بهبود شرایط کسب‌وکار آن‌ها کمک خواهد کرد.

فناوری بلاکچین و امنیت سایبری

پس از شیوع همه‌گیری کرونا، مقوله امنیت سایبری به یکی از مسائل مهم در جهان تبدیل شد. افزایش دورکاری و بهره‌گیری از خدمات آنلاین باعث شده مردم برای امنیت سایبری خود به بیمه پناه بیاورند. بلاکچین هم در کنار امنیت سایبری به مقوله‌ای مهم تبدیل شده که بیمه‌گران از آن بهره می‌گیرند. شرکت‌های بیمه می‌توانند به کمک فناوری بلاکچین فرصت‌های جدیدی را برای خود ایجاد کنند.

اکوسیستم داده‌ها

داده به مقوله‌ای مهم در صنعت بیمه تبدیل شده‌است. صنایع مختلف داده‌ها را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند و شرکت‌های بیمه هم از این قاعده مستثنی نیستند. آن‌ها باید از داده‌ها تا جای ممکن بهره بگیرند. شرکت‌ها همچنین از ابزارهایی برای تحلیل داده‌ها بهره می‌گیرند که امری ضروری است.

اینترنت اشیا

تمامی فرایندهایی که قرار است به صورت ماشینی و از راه دور انجام شود باید به کمک اتصال به اینترنت و در واقع اینترنت اشیا (اینترنت چیزها) پیش برود. ابزارهای هوشمند می‌توانند هزینه‌ها را کاهش دهند و جلوی بروز خطرات را بگیرند مشروط به اینکه اینترنت اشیا حضور داشته باشد و همه‌چیز به اینترنت متصل باشد.

شبکه‌های اجتماعی و استخراج داده

شبکه‌های اجتماعی بخشی از زندگی روزمره ما را تشکیل می‌دهند. ما هم در سطح فردی و شخصی و هم در سطح حرفه‌ای از شبکه‌های اجتماعی بهره می‌گیریم. واضح است که صنعت بیمه برای ورود به دنیای جدید باید بازاریابی‌هایش را از طریق شبکه‌های اجتماعی و استخراج داده از جهان آنلاین انجام دهد.

چت‌بات‌ها

این روزها سیستم‌هایی که به صورت خودکار به مشتری جواب می‌دهند در همه سایت‌ها دیده می‌شود. آن‌ها در حقیقت چت‌بات‌هایی هستند که با مشتریان تعامل می‌کنند. بررسی‌ها نشان می‌دهد تا سال ۲۰۲۵ بیش از ۹۵ درصد از تعاملات با مشتریان را چت‌بات‌ها انجام خواهند داد. به این ترتیب نقش چت‌ها در همه صنایع از جمله صنعت بیمه هر روز پررنگ‌تر خواهد شد. بهره‌گیری از آن‌ها به کاهش هزینه‌ها کمک خواهد کرد و جلوی اتلاف وقت کارکنان را در شرکت‌های بیمه‌ای می‌گیرد.

پردازش ابری

فضاها به کلی هیبرید شده‌اند و کسب‌وکارها هم در محیط‌های ابری کارهای خود را پیش می‌برند. پردازش ابری جزو مواردی است که دیر یا زود صنعت بیمه را به کلی در بر خواهد گرفت. خدماتی که در فضای ابری در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد باعث شده که آن‌ها از این فضا استقبال کنند. بیمه‌گران هم به همین خاطر باید بیشتر به این فضا بپردازند.

اپلیکیشن‌های موبایلی

همراه با دیجیتالی شدن، اپلیکیشن‌های موبایلی هم به شدت مورد استقبال واقع شده‌اند. این اپلیکیشن‌ها عملکرد مشتریان را رصد می‌کنند و در نتیجه به ابزاری مناسب برای بیمه‌گران تبدیل شده‌اند تا بتوانند از شرایط مشتری خود آگاهی بیشتری پیدا کنند.

همه تغییراتی که در زمینه فناوری به آن‌ها اشاره شد به بخشی جدایی‌ناپذیر از صنعت بیمه تبدیل شده‌اند که بیمه‌گران برای پیشرفت و توسعه باید از آن‌ها بهره بگیرند.

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4