هزینه سنگین کرونا برای شرکت‌های بیمه

کرونا چه تاثیری بر صنعت بیمه کشور گذاشته‌ است؟

صنعت بیمه مانند سایر صنایع تحت تاثیر همه‌گیری کرونا قرار گرفته و با بحران‌هایی مواجه شده‌است. اما میزان این ضرر و زیان در صنعت بیمه کشور چقدر بوده‌ است؟
24 مهر 1400
شناسه : 106
منبع:
زمان مطالعه: 4 دقیقه
صنعت بیمه مانند سایر صنایع تحت تاثیر همه‌گیری کرونا قرار گرفته و با بحران‌هایی مواجه شده‌است. اما میزان این ضرر و زیان در صنعت بیمه کشور چقدر بوده‌ است؟

همه‌گیری کرونا تمامی صنایع را به نوعی با بحران مواجه کرد. صنعت بیمه هم در این زمینه استثنا نیست و با بحران‌هایی مواجه شده‌است. در حالی‌که همه بخش‌های اقتصادی به صورت زنجیره‌ای آسیب می‌بینند، بیمه هم از شیوع کرونا آسیب دیده‌است.

غلام‌رضا سلیمانی، رئیس شورای عالی بیمه در گفت‌وگو با خبرگزاری پانا گفته‌است: «ویروس کرونا تأثیر زیادی در رکود اقتصاد و وضعیت تورم در کشور داشته است، به نوعی در اشتغال نیز که باعث کاهش درآمد خانوارها شده است. وقتی درآمدها کاهش می‌یابد روی صنعت بیمه نیز تأثیر می‌گذارد و در واقع باعث کاهش درآمد صنعت بیمه و پرتفوی بیمه می‌شود؛ در مجموع در شرایط تورمی و زمانی که قیمت‌ها رو به افزایش است، مردم کمتر به بیمه توجه می‌کنند و بیشتر به‌ دنبال تأمین نیازهای روزانه خود هستند.»

البته خسارت به بیمه هم در همه بخش‌ها یکسان نبوده‌است. به گفته سلیمانی، خسارت در بخش بیمه مسافرتی بسیار بالا بوده‌است: «به‌طور معمول در این بیمه سالانه 8 میلیون مسافر خروجی یا ورودی بیمه مسافرتی خریداری می‌کردند که این رقم به زیر یک ‌میلیون نفر کاهش یافته است. بنابراین به‌طور طبیعی حق بیمه‌ای که عاید شرکت‌های بیمه شده است با کاهش قابل توجهی همراه شده است. در بخش بیمه مسئولیت نیز به‌دلیل افت و رکود فعالیت‌های اقتصادی کاهش داشته‌ایم.»

بیمه زندگی هم دچار افت و مشکلاتی شده‌است. سلیمانی در این زمینه گفته‌است: «باید حدود 46 تا 50 درصد پرتفوی صنعت بیمه از محل بیمه زندگی باشد، اما هم اکنون تنها 14.5 درصد از پرتفوی صنعت بیمه مربوط به بیمه زندگی است، علاوه براین براساس برنامه‌ریزی‌ها باید ضریب نفوذ بیمه درکشور به حدود 7 درصد برسد این در حالی است که هم اکنون این ضریب نفوذ 3.6 درصد است. این اعداد نشان می‌دهد که دراین بخش هم با افت همراه بوده‌ایم.»

کرونا خرج‌های بسیاری را هم روی دست بیمه سلامت گذاشته‌است. براساس گزارش خبرگزاری مهر، حنان حاجی محمودی، مدیرکل دفتر خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت ایران گفته‌است: «کل هزینه بستری بیمه‌شدگان سازمان بیمه سلامت تا خردادماه بالغ بر ۳ هزار میلیارد تومان شده‌است که با احتساب ۹۰ درصد سهم سازمان و کسر مبالغ خارج از تعهد، تا کنون بالغ بر دو هزار و ۳۱۶ میلیارد تومان آن پرداخت شده‌است.»

حاجی محمودی با اشاره به اینکه تاکنون ۶۵ میلیارد تومان هزینه داروی رمدسیویر و ۱۵ میلیارد تومان هزینه داروی فاوی پیراویر در بخش سرپایی در قالب نسخه الکترونیک به داروخانه‌های طرف قرارداد پرداخت شده است، گفت: هزینه داروی پرونده‌های بستری تا خردادماه بالغ بر ۷۶۱ میلیارد تومان شده است که این هزینه‌ها در چندین نوبت برای تأمین نقدینگی مورد نیاز برای داروهای کرونا به صورت علی الحساب به بیمارستان‌های طرف قرارداد پرداخت شده است.

البته سونامی کرونا فقط صنعت بیمه ایران را دچار مشکل نکرده بلکه در تمامی نقاط جهان بحران‌آفرینی کرده‌است. صنعت بیمه در سرتاسر جهان مانند سایر صنایع با چالش‌هایی روبه‌رو شده و حل این چالش‌ها به زمان نیاز دارد.

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4