ارکستراسیون داده‌ها، آینده صنعت بیمه را شکل می‌دهد

25 اسفند 1403
شناسه : 1036
منبع:

بهره‌برداری از آینده مبتنی بر داده، برای بازگرداندن جایگاه اصلی بیمه به عنوان ستون فقرات انعطاف‌پذیری و پیشرفت جامعه، اساسی است.

آینده صنعت بیمه بر پایه روابط است. این روابط بین مردم، دارایی‌هایشان، سلامتی، آینده، زمان حال، شرکت‌ها، خانواده‌ها و توانایی آنها برای رشد در مواجهه با خسارت‌ها گسترش می‌یابد.

این روابط، شبکه پیچیده‌ای است که بیمه‌گران باید در آن هدایت شوند، فراتر از مشتریان است و شامل اکوسیستم‌ها - متشکل از نوآوری‌های داخلی و راه‌حل‌های یکپارچه شرکا - کارکنان و مدل‌های کسب و کار و قیمت‌گذاری انطباق‌پذیر می‌شود که همه به طور همزمان با یکدیگر تعامل دارند. در مرکز این شبکه ارتباطی، داده‌ها قرار دارند که پایه و اساسی هستند که بیمه‌گران باید بر آن اساس، سازمان‌های پایدار و انطباق‌پذیر بسازند.

برای مثال، اگر بیمه‌گران امیدوارند هوش مصنوعی را به عنوان ابزاری اساسی برای ارائه تجربیات مشتری هوشمندتر و انطباق‌پذیرتر به کار گیرند، مدل کسب و کار و فناوری پشتیبان باید به طور قابل توجهی تغییر کند. بهره‌گیری از هوش مصنوعی چند عاملی و به کارگیری آن به صورت مسئولانه و امن در سراسر عملیات، نیازمند یک مدل داده قوی است. مدلی که داده‌ها را بر مشتری و دنیای پویایی که در آن زندگی می‌کند متمرکز می‌کند، آنها را به صورت روان و تقریباً به‌طور بلادرنگ پردازش می‌کند و سپس بینش‌های حاصل را در تجربیات شخصی‌سازی شده مشتری ادغام می‌کند.

این سناریو را در نظر بگیرید: شما در یک تصادف اتومبیل دخیل هستید و دکمه «کمک» خودروی خود را فشار می‌دهید. بلافاصله، خدمات اورژانس و امداد جاده‌ای مطلع شده و به محل شما اعزام می‌شوند. خانواده شما یک پیامک خودکار دریافت می‌کنند که به آنها اطمینان می‌دهد شما در امان هستید، در حالی که خودروی شما شروع به تعامل با شبکه‌ای از سیستم‌های متصل می‌کند. خودرو فرایند رسیدگی به خسارت بیمه شما را آغاز می‌کند، جزئیات بیمه‌نامه را بازیابی می‌کند، خسارت را از طریق سنسورهای یکپارچه ارزیابی و فرم‌ها را برای شما از پیش پر می‌کند.

همانطور که فرآیند پیش می‌رود، شما اعلان‌های لحظه‌ای دریافت می‌کنید: گزینه‌های تعمیر متناسب با موقعیت مکانی شما، به‌روزرسانی‌های شفاف درباره پیشرفت خسارت و یادآوری‌هایی درباره مراحل بعدی. سیستم نیازهای شما را پیش‌بینی می‌کند، خدمات اجاره خودرو یا ترتیبات حمل و نقل جایگزین را پیشنهاد می‌دهد و اطمینان حاصل می‌کند که سفر شما کمترین اختلال را داشته باشد.

این قدرت ارکستراسیون داده‌ها است - یک اکوسیستم داده هوشمند و متصل که با هم کار می‌کنند تا لحظات استرس‌زا را به تجربیات روان و پشتیبانی‌کننده تبدیل کنند.

با این حال، بیمه‌گران متمرکز بر بیمه‌نامه و منفصل، همچنان برای مشارکت در این دنیای مبتنی بر داده مشکل خواهند داشت. سؤال این است که صنعت بیمه چه نیازی دارد تا از ارزش ارکستراسیون داده‌ها بهره‌برداری کند و آن را برای بهبود تجربیات مشتری به کار گیرد؟ به طور خلاصه، بازاندیشی اساسی در نحوه ساخت بیمه.

بیمه‌گران باید از محوریت بیمه‌نامه به محوریت مشتری تغییر دهند و اطمینان حاصل کنند که سیستم‌های آنها می‌توانند از طریق جریان روان داده‌ها به صورت پویا سازگار شوند. چه توانمندسازی ادغام‌های روان باشد یا شکل‌دهی سریع تجربیات شخصی‌سازی شده از طریق ابزارهای قابلیت رابط کاربری (UI) با کدنویسی کم، انطباق‌پذیری باید در هسته طراحی آنها باشد.

این سازگاری با متولد شدن در فضای ابری به جای سازگاری برای میزبانی آن تقویت می‌شود. این امر انعطاف‌پذیری قابل توجهی در هسته اصلی و قابلیت انتقال بین پلتفرم‌های ابری ایجاد می‌کند.

چنین پایه‌ای به بیمه‌گران این پتانسیل را می‌دهد که مانند کسب و کارهای تجارت الکترونیک عمل کنند و محصولات نوآورانه‌ای ارائه دهند که نیازهای کامل بیمه‌ای را برآورده می‌سازد. این رویکرد همچنین آنها را قادر می‌سازد تا بر چالش‌های فروش، خدمات‌رسانی و مشارکت در یک اکوسیستم فناوری متنوع غلبه کنند.

این امر به معنی ایجاد یک آینده واقعاً سازگار است. جایی که داده‌ها دیگر انتزاعی، ذخیره، تحلیل و سپس به سختی از طریق لایه‌های سیستم‌های قدیمی و معماری مبتنی بر بیمه‌نامه مجدداً یکپارچه نمی‌شوند. آینده‌ای که در آن بینش‌ها نباید به صورت دستی در تجربه مشتری مهندسی شوند تنها برای اینکه کدگذاری سخت شده و در طول زمان انعطاف‌ناپذیر شوند.

برای کسانی که در مشارکت‌های متعدد هستند، چالش‌ها حتی بیشتر نیز هست: پیکربندی مداوم چگونگی تعامل داده‌ها با خدمات یا اکوسیستم‌های جدید.

اصولاً، کسب و کارها نیاز دارند مشتریان را به طور هوشمندانه هماهنگ کنند و روابط و محصولات و خدمات را در این روابط ایجاد کنند و این کار را در اکوسیستم‌های روزافزون انجام دهند.

آینده‌های مبتنی بر داده، درباره رفتار با داده‌ها به عنوان یک دارایی فاسدشدنی است، استخراج مداوم بینش از آنها و اقدام بر اساس آن. هوش مصنوعی بخش زیادی از تحلیل و حتی بخش زیادی از هماهنگی مشتری را در سال‌های آینده انجام خواهد داد، اما حتی این سطح پایین‌تر استفاده از هوش مصنوعی اگر به درستی ساخته نشده باشید، دشوار است. این مشکل احتمالاً در قلب مسئله میراث قدیمی قرار دارد و فقط اکنون به نقطه بحرانی خود رسیده است.

عملکرد کارآمدتر، همگام ماندن با مقررات و رقابت بر سر قیمت برای بیمه‌گران کارساز بوده است، اما در این مرحله حتی انجام این موارد به صورت رقابتی نیازمند تغییر قابل توجهی در طراحی سازمانی است.

زمان تغییر فرا رسیده است و ارکستراسیون هوشمندانه داده‌ها، اساس تمام آن است.

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4