بازارگرمی آتش برای صنعت بیمه

بیمه آتش‌سوزی فرصتی ناب برای بیمه‌گران

سهم بیمه آتش‌سوزی در بازار بیمه به صورت کلی در حال افزایش است که در این میان بیمه‌گران باید با ایجاد تنوع در خدمات و پوشش‌های بیمه آتش‌سوزی از این فرصت بهره بگیرند.
24 مهر 1400
شناسه : 102
منبع:
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
سهم بیمه آتش‌سوزی در بازار بیمه به صورت کلی در حال افزایش است که در این میان بیمه‌گران باید با ایجاد تنوع در خدمات و پوشش‌های بیمه آتش‌سوزی از این فرصت بهره بگیرند.

آتش‌سوزی به رویدادی طبیعی در جهان تبدیل شده‌است. یکی روز جنگل‌های آمازون آتش می‌گیرد و روزی دیگر جنگل‌های ترکیه و کمی بعد یونان. تغییرات اقلیمی آتش به جان جهان انداخته‌است و در این میان، بیمه آتش‌سوزی نقشی مهم ایفا می‌کند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال ۲۰۱۹ ارزش کل بیمه آتش‌سوزی در بازار بیمه جهان برابر با ۵۸.۴۹ میلیارد دلار بوده‌است. انتظار می‌رود ارزش این بیمه در بازار کل بیمه تا سال ۲۰۲۸ به ۱۲۰.۴۹ میلیارد دلار برسد. به این ترتیب پیش‌بینی می‌شود که در فاصله سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۸ بازار بیمه آتش‌سوزی رشدی ۱۱.۹ درصدی را تجربه کند.

بیمه آتش‌سوزی در حقیقت توافقی است که میان شرکت بیمه و کسی که بیمه می‌شود، صورت می‌گیرد. طبق این توافق، شرکت بیمه هر نوع خسارت و آسیبی که از محل آتش‌سوزی به دارایی فرد بیمه‌شده وارد آید را پوشش می‌دهد البته این پوشش باید کاملا مطابق با مفاد بیمه‌نامه باشد.

رخدادهای آتش‌‌سوزی تقریبا همیشه به صورت نامنتظره رخ می‌دهند. به این ترتیب هر لحظه در هر جا و مکانی این امکان وجود دارد که آتش‌سوزی رخ بدهد. از کسب‌وکارها گرفته تا خانه‌های شخصی همیشه در معرض آتش‌سوزی قرار دارند.

دلایل مختلفی برای آتش‌سوزی وجود دارد که با شناخت آن‌ها می‌توان خطر آتش‌سوزی را هم کاهش داد. بیمه‌گرانی که در عرصه پوشش‌های بیمه آتش‌سوزی فعالیت دارند همیشه تلاش می‌کنند مشتریان خود را از خطرات مختلف آگاه کنند تا خطرات را در این زمینه کاهش دهند.

یکی از بررسی‌های اکونومیک‌تایمز نشان می‌دهد که درآمد شرکت‌های بیمه از محل حق بیمه به طور ویژه در از محل بیمه‌های آتش‌سوزی افزایش یافته‌است. البته بخش سلامت هم به دنبال بحران کرونا تکان‌هایی خورده‌ است. بسیاری از افراد به دنبال شیوع همه‌گیری کرونا تصمیم گرفته‌اند خودشان را بیمه کنند و به همین خاطر بیمه‌گران توانسته‌اند درآمد خود را از محل حق بیمه‌ها در این دو زمینه افزایش دهند.

مشتریان هرچه نسبت به خطراتی که آتش‌سوزی دارد آگاه‌تر شوند بیشتر امکان دارد آن را تهدیدی نسبت به خود به شمار آورند و در نتیجه برای خرید پوشش بیمه‌ای در این زمینه هم اقدام می‌کنند.

یکی از بررسی‌ها نشان می‌دهد بازار درآمد حاصل از بیمه آتش‌سوزی در منطقه آمریکای شمالی بسیار داغ بوده‌است. انتظار می‌رود این روند در آمریکای شمالی همچنان ادامه پیدا کند. هر چه خطرات در منطقه‌ای بیشتر باشد امکان اینکه مشتریان برای خرید بیمه‌های آتش‌سوزی اقدام کنند هم بیشتر می‌شود.

پوشش‌های بیمه‌ای مربوط به بیمه آتش‌سوزی اغلب دو بخش را در بر می‌گیرد. یک بخش اجباری است که هر کسی پوشش بیمه آتش‌سوزی را دریافت می‌کند باید آن را خریداری کند اما بخش دیگری، انتخابی است. بررسی‌ها نشان می‌دهد مشتریان عموما فقط بخش اجباری را خریداری می‌کنند و تمایلی به بخش اختیاری ندارند و گزینه‌ها را بررسی نمی‌کنند. به این ترتیب صنعت بیمه می‌تواند در این زمینه نوآوری‌هایی را به خرج دهد و با ارائه محصولات متنوع، بخش اختیاری را برای مشتریان جذاب‌تر کند تا آن‌ها هم نسبت به خرید این محصول رغبت نشان دهند.

رشد بی‌سابقه بازار بیمه آتش‌سوزی نشان می‌دهد که بیمه‌گران بهتر است تمرکز بیشتری روی این مقوله داشته باشند تا بتوانند وضعیت را بهبود ببخشند و همچنین خودشان به درآمد از این محل دست پیدا کنند.

بیمه آتش‌سوزی در جهانی که تغییرات اقلیمی را به شدت تجربه می‌کند، امری الزامی است که می‌تواند صنعت بیمه را هم به مرحله‌ای جدید وارد کند.

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4