به گزارش اینشوترک به نقل از فرابیمه، در سالهای اخیر، بهرهگیری از فناوری در صنعت بیمه بهطور چشمگیری افزایش یافته است و این تحول، نحوه ارائه خدمات را تغییر داده است. با تغییر انتظارات مشتریان و نوسانات زیاد تقاضا، شرکتهای بیمه مجبور شدهاند که برای مقابله با چالشها و مشکلات پیشرو به فناوری تکیه کنند. بهویژه، روند فناوریهایی که انتظار میرود در سال ۲۰۲۵ صنعت بیمه جهانی را متحول کنند، با گذشته تفاوتهای زیادی خواهد داشت. حالا به نظر میرسد روند فناوریهای مورد استفاده در صنعت بیمه در سال ۲۰۲۵ به مرحلهای از بلوغ رسیده است. سوال اینجاست که آیا بیمهگران در سال ۲۰۲۵ به این روندهای جدید توجه خواهند کرد؟
تحلیل آیندهنگر: ابزاری برای پیشبینی و سودآوری
برای پیشبینی رفتار مشتریان، جمعآوری و تحلیل دادهها امری ضروری به شمار میرود. تحلیل آیندهنگر نهتنها به درک بهتر رفتار مشتریان کمک میکند بلکه ابزار موثری برای افزایش دقت دادهها نیز بهشمار میآید. این نوع تحلیل میتواند در زمینههایی مانند قیمتگذاری، شناسایی مشتریانی که ممکن است بیمهنامه خود را لغو یا کاهش دهند، دستهبندی دقیقتر مشتریان، صدور بیمهنامههای پیشنگر برای تحلیل ریسک، پیشبینی روندهای آینده و مقایسه دادههای جدید با زیانهای گذشته کاربرد داشته باشد. دو سوم از شرکتهایی که از تحلیل آیندهنگر استفاده کردهاند، گزارش دادهاند که این مدل به کاهش هزینهها و مشکلات صدور بیمهنامه کمک کرده است و ۶۰ درصد از آنها آن را عاملی برای افزایش فروش و سودآوری میدانند. علاوه بر این، این روش توانسته است حق بیمههای مستقیم را به میزان ۵۳ درصد افزایش دهد، در حالی که رشد این رقم در کل بازار تنها ۱۸ درصد بوده است.
کانالهای توزیع بر اساس مدل «CARE»
شرکتهای بیمه بهدنبال این هستند که با استفاده از مدل «CARE»، خدمات خود را به شکل بهتری ارائه دهند. این مدل با بهکارگیری ابزارهای دیجیتال و تمرکز بر ایجاد تجربهای راحت و خوشایند برای مشتریان شکل گرفته است. مدل «CARE» از سه واژه تشکیل شده است:
- Convenience (آسایش):** سهولت در خرید بیمه.
- Advice (راهنمایی):** دسترسی مشتریان به تمامی اطلاعات لازم برای انتخاب محصول بیمهای موردنظر.
- REach (دسترسپذیری):** اطمینان از اینکه مشتریان در هر زمان و مکانی به محصولات بیمهای دسترسی داشته باشند.
امروزه بیمهگران با استفاده از فناوریهای دیجیتال در تمامی کانالهای توزیع خود تلاش میکنند تا این تجربه را ارائه دهند و بتوانند در رقابت با سایر شرکتها برتری یابند.
هوش مصنوعی و پرداختهای سریعتر
فناوری هوش مصنوعی توانسته است بهطور قابل توجهی نحوه استفاده از دستگاهها و سیستمهای مختلف را تغییر دهد. در سال ۲۰۲۰، حدود ۴.۲ میلیارد دستیار صوتی دیجیتال در سراسر جهان استفاده میشد و پیشبینی میشود این رقم تا سال ۲۰۲۴ به ۸.۴ میلیارد کاربر برسد که بیشتر از جمعیت کره زمین خواهد بود. صنعت بیمه نیز میتواند از این فناوری برای تحلیل حجم زیادی از دادهها استفاده کند و با توجه به علایق و رفتارهای مشتریان، تجربههای شخصیسازیشدهای برای آنها فراهم آورد. همچنین هوش مصنوعی در فرآیندهایی مانند صدور بیمهنامه و رسیدگی به مطالبهها میتواند به کار آید. این فناوری به کاهش زمان دسترسی به اطلاعات، سادهسازی چرخههای پرداخت و تسهیل فرآیندهای ارزیابی و بازرسی کمک میکند و در نهایت، امکان پرداختهای سریعتر را فراهم میآورد.
بلاکچین و ساخت زنجیره اعتماد
کارشناسان بر این باورند که فناوری بلاکچین در زمینههایی چون بهینهسازی فرآیندها، رسیدگی به مطالبهها، کشف و پیشگیری از تقلب و جلب اعتماد مشتریان، فرصتهای بینظیری برای صنعت بیمه ایجاد کرده است. برای شرکتهای بیمه که باید از دادههای حساس محافظت کنند، جلب اعتماد مشتریان اهمیت حیاتی دارد. بلاکچین بهعنوان یک فناوری ایمن میتواند برای حفاظت از اطلاعات و کاهش هزینههای اضافی به کار گرفته شود.
مدلهای بیمه مبتنی بر استفاده (Usage-based)
پس از شیوع ویروس کرونا، مدلهای بیمهای مبتنی بر استفاده، بهویژه در بخش بیمه خودرو، بهشدت محبوب شدند. در دوران قرنطینه، مردم متوجه شدند که هزینههای بیمه خودرو برای اتومبیلهایی که هیچگاه از پارکینگ خارج نمیشوند، زیاد است. این نوع بیمهها به بیمهگزاران این امکان را میدهند که فقط به اندازه استفاده خود هزینه کنند، که این امر باعث افزایش رضایت و وفاداری مشتریان میشود.
چتباتها: مشاورین غایب اما کارآمد
پیشبینی میشود تا سال ۲۰۲۵، ۹۵ درصد از تعاملات مشتریان از طریق چتباتها انجام شود. استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در برقراری ارتباط با مشتریان، به صرفهجویی در زمان و هزینه کمک خواهد کرد. چتباتهایی که از این فناوریها بهرهمند هستند، قادر به پاسخگویی به سوالات متداول مشتریان بوده و در مواقع نیاز آنها را به مشاوران انسانی مناسب ارجاع میدهند.
شبکههای اجتماعی: ابزار تحلیل رفتار مشتری
افزایش محبوبیت شبکههای اجتماعی باعث شده است که شرکتهای بیمه استراتژیهای بازاریابی خود را تغییر دهند و به تبلیغات شخصیسازیشده و هدفمند روی بیاورند. برخی بیمهگران به مشتریان خود این امکان را میدهند که از طریق حسابهای اجتماعی مانند فیسبوک یا توییتر، درخواست صدور بیمهنامه یا ثبت مطالبهها را انجام دهند. البته فعالیت در این بسترها چالشهایی مانند شناسایی تقلبهای جدید را نیز به همراه دارد. بیمهگران میتوانند با بررسی رفتار مشتریان در شبکههای اجتماعی، به شناسایی فعالیتهای مشکوک بپردازند.
نرمافزار نویسی کمکُد: راهحلی سریع و کارآمد
نرمافزار نویسی کمکُد فرآیند توسعه، بهروزرسانی و مدیریت نرمافزارها را سادهتر میکند و به شرکتهای بیمه این امکان را میدهد که به سرعت رابطهای کاربری مورد نیاز خود را طراحی و پیادهسازی کنند.
مدلسازی ریسکهای اقلیمی
با افزایش حوادث ناشی از تغییرات اقلیمی، صنعت بیمه نیازمند مدلسازی دقیقتری برای پیشبینی ریسکهای ناشی از این حوادث است. مدلسازی بهکمک دادههای بزرگ میتواند در پیشبینی این ریسکها کمک کند و بیمهگران را برای مقابله با حوادث جوی و اقلیمی آماده کند.
اقبال بیشتر اینشورتکها در صنعت بیمه
صنعت اینشورتک در حال رشد سریع است. طبق گزارش موسسه Porch، حجم بازار اینشورتکها در سال ۲۰۲۳ به ۱۳.۴۹ میلیارد دلار رسیده است که نشاندهنده رشد قابل توجهی است. اینشورتکها در حال همکاری نزدیک با شرکتهای بیمه هستند تا خدمات بهتری به مشتریان ارائه دهند.
ورود غولهای فناوری به صنعت بیمه
غولهای فناوری مانند گوگل، آمازون و متا توانستهاند تجربه مشتری را در سایر صنایع بهویژه در خدمات مالی بازتعریف کنند. این شرکتها با داشتن پلتفرمهای دیجیتال کارآمد و توانمندیهای فنی بالا، بهطور فزایندهای وارد صنایع مختلفی از جمله بیمه میشوند و پیشبینی میشود که حضور آنها تحولات بزرگی را در این حوزه ایجاد کند.