آینده فینتک
نوآوریهای اینشورتک و فینتک در حال تغییر شکل بخش بیمه هستند، پس آینده این صنعت چگونه خواهد بود؟ در قلب عصر دیجیتال، صنعت بیمه دستخوش تحولی چشمگیر است که توسط روح نوآورانه فینتک و اینشورتک تغذیه میشود.
فناوریهایی مانند یادگیری ماشینی، هوش مصنوعی و بیمه تعبیهشده تنها کلماتی پرطمطراق نیستند، بلکه ابزارهایی هستند که نحوه عملکرد بیمه را تغییر میدهند - آن را هوشمندتر، سریعتر و بیشتر متناسب با نیازهای مشتری میکنند.
مدلسازی پیشبینیکننده در خط مقدم قرار دارد و ارزیابی ریسک را متحول میکند و به بیمهگران امکان میدهد بیمهنامههایی را ارائه دهند که هم دقیق و هم منصفانه قیمتگذاری شدهاند. جادو در توانایی غربال کردن حجم عظیمی از دادهها و استخراج بینشهایی است که قبلا پنهان بودند.
از سوی دیگر، اتوماسیون همراه با هوش مصنوعی، فرآیندهای خسارت را ساده میکند، زمان و هزینهها را کاهش میدهد و همزمان تشخیص تقلب و تماس شخصی در تعاملات مشتری را تقویت میکند.
پذیرش موج جدیدی از شرکتها و ایدهها
ریچارد هارتلی، مدیرعامل Cytora میگوید: "بیمهگران فعالانه فناوریهای نوآورانه را از طریق مشارکتهای استراتژیک و سرمایهگذاریها میپذیرند و به طور اساسی کارایی عملیاتی و قابلیتهای خدمات مشتری خود را بهبود میبخشند. پذیرش هوش مصنوعی قابل توجه بوده است که توسط مشارکتهای اینشورتکی هدایت میشود و به پیشبرد تحول در سراسر صنعت کمک میکند. این همکاریها کلیدی هستند و به بیمهگران اجازه میدهند از پلتفرمهای اینشورتک بهرهبرداری کنند."
لاوانیا کائول، مدیر بیمه در EMEA میگوید: "اکثر بیمهگران ارزش فناوری را در تحول استفاده از دادهها و ارائه مزایای تجاری قابل توجه تشخیص دادهاند. یکپارچه کردن سنسورها، دستگاههای هوشمند و منابع داده شخص ثالث، نظارت و پیشگیری از ریسک را ساده کرده است، مانند تلهماتیک برای ردیابی رفتارهای رانندگی. پیشرفتهای هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی به بیمهگران امکان میدهد از دادههای تاریخی و الگوریتمهای پیشبینی برای بهبود تصمیمگیری و ارزیابی ریسک استفاده کنند.
"تکامل اینشورتک در نهایت به این معنی خواهد بود که ما حجم عظیمی از دادهها را از سنسورهای جدید IOT، خودروهای برقی و سایر موارد استفاده داریم که ریسکهای مرتبط با هر مشتری را شناسایی کردهاند و در موقعیت بهتری برای صدور پوشش بیمه سفارشی قرار دارند."
راجیو گوپتا، همبنیانگذار و مدیر ارشد محصول Cowbell میگوید: "افزایش استارتاپهایی که از هوش مصنوعی مولد برای خودکارسازی در کل چرخه عمر بیمهنامه، از ارزیابی ریسک تا خسارات و مدیریت پورتفولیو استفاده میکنند، وجود دارد."
این تغییر به سمت فناوری، آیندهای را نوید میدهد که در آن بیمه نه تنها کارآمد است، بلکه با ضربان دیجیتالی مصرفکنندگان خود همسو است.
ضرورت نوآوری
فراخوان برای نوآوری هرگز بلندتر امروز نبوده است و بیمهگران فناوریهای پیشرفته مانند هوش مصنوعی را برای پیشی گرفتن در رقابت ادغام میکنند.
مانوج پانت، مدیر ارشد و مدیر اصلی صنعت بیمه EMEA در Pegasystems بر اقدامات فعالانهای که بیمهگران انجام میدهند تأکید میکند: "بازار بیمه به طور فزایندهای به دنبال پذیرش قابلیتهای جدید اینشورتک است که تجربه و تعامل مشتری را بهبود میبخشد و دقت و سرعت تصمیمگیری در ارزیابیهای ریسک و خسارات را افزایش میدهد."
واضح است که هدف نوآوری است، با سازگاری سریع برای برآورده کردن و فراتر رفتن از انتظارات مصرفکننده فناوریمحور.
او میگوید: "بیمهگران فقط نوآوری نمیخرند؛ آنها فعالانه محیطهای کاربردی مبتنی بر هوش مصنوعی را ایجاد میکنند که از دانش عمیق حوزه خود برای راهاندازی فرآیندها و تجزیه و تحلیلهای خودکار استفاده میکنند." این رویکرد صرفاً در مورد پذیرش فناوریهای جدید نیست، بلکه برای تبدیل فرآیندهای تجاری به مشتریمحور ضروری است و اطمینان میدهد که بیمهگران میتوانند با چالشهای دیجیتال و پویاییهای متغیر بازار همگام شوند.
ویجای ماهندراکار، مدیر راهکارهای تجاری بیمه در Mphasisتوضیح میدهد که چگونه بازار بیمه با تغییرات فناوری سازگار میشود: "چشمانداز ریسک به طور چشمگیری تغییر کرده و لازم است که مدیران ارشد نوآوری را به عنوان ضرورتی برای بهبود نتایج مشتری و دستیابی به رشد تجاری تشخیص دهند."
لمس تحولآفرین فینتک
شرکتهای فینتک در خط مقدم هستند و با استفاده از فناوریهایی مانند تجزیه و تحلیل دادههای پیشرفته و هوش مصنوعی، قوانین بیمه را بازنویسی میکنند.
به گفته تیم هود، معاون رئیس Hyland در EMEA و APAC، این شرکتها راهکارهای اتوماسیون هوشمند را معرفی میکنند، مانند پردازش هوشمند اسناد و اتوماسیون فرآیند روباتیک برای سادهسازی عملیات و افزایش کارایی.
تیم میگوید: "شرکتهای فینتک با پیشبرد فناوریهای اتوماسیون هوشمند مانند پردازش هوشمند اسناد، اتوماسیون گردش کار و اتوماسیون فرآیند روباتیک (RPA) بیمه را متحول میکنند."
علاوه بر این، نقش محوری فینتک در مدرنسازی سیستمهای مدیریت محتوا را نمیتوان نادیده گرفت، که به بیمهگران امکان میدهد تصمیمات آگاهانهتری را سریعتر و دقیقتر اتخاذ کنند.
او میافزاید: "پیشرفتها در مدیریت داراییهای دیجیتال (DAM) به طور قابل توجهی راهاندازی محصول را با تسهیل مدیریت انتها به انتهای ایجاد محصول دیجیتال تسریع میکند."
سفر به سمت راهکارهای ابری، که عمدتا توسط فینتک هدایت میشوند، راه را برای بیمهگران جهت پالایش زیرساختهای IT خود هموار میکند، که برای هدایت در چشمانداز پیچیده نظارتی و ارتقاء خدمات مشتری ضروری است.
چگونه صنعت با چالشهای آینده مواجه خواهد شد
همانطور که بازار با انرژی فناوریهای جدید و استارتاپها میلرزد، مدل سنتی بیمه با چالشها و فرصتهایی روبرو است. پیرز ویلیامز، مدیر جهانی بیمه در AutoRek، و پارکر کراکفورد، مدیر ارشد درآمد در اینشورتک Qover، هر دو بر مشارکت رو به رشد بین بیمهگران سنتی و شرکتهای اینشورتک به عنوان استراتژی برای تقویت نوآوری و حفظ رقابت تأکید میکنند.
پیرز میگوید: "پذیرش این بازیگران جدید به جای رقابت میتواند مفید باشد؛ زیرا بسیاری از آنها کسب و کار خود را با پرداختن به کاستیهای بازیگران سنتی بازار، به ویژه در بخشهای ریسک تجاری اشخاص و SME ساختهاند."
پارکر میافزاید: "بازار بیمه فعالانه نوآوری را میپذیرد و بازیگران سنتی اتحادهای استراتژیک با شرکتهای اینشورتک تشکیل میدهند. این امر نه تنها رقابتپذیری آنها را تضمین میکند، بلکه یک فرهنگ نوآوری مداوم را در یک بازار در حال تحول پرورش میدهد."
نلسون کاستلانوس، مدیر ارشد مشارکتها (بینالمللی) در HDI Embedded، بر اهمیت درک عمیق نیازهای مشتری و استفاده از تجزیه و تحلیل دادهها برای ارائه خدمات شخصیسازی شده و شفاف تأکید میکند: "بیمهگران باید نیازهای فردی مشتریان را عمیقاً درک کنند و خدمات شخصیتر، شفافتر و پاسخگوتر ارائه دهند که شامل استفاده از مجموعه کلاندادهها و هوش مصنوعی برای تطبیق دقیق محصولات بیمه با پروفایلهای ریسک مشتریان است، که در نتیجه رضایت و وفاداری مشتری را افزایش میدهد."
تیم توصیه میکند: "برای همگام شدن یا پیشی گرفتن از رقبای دیجیتالمحور، بیمهگران باید در ارتقاء فناوری سرمایهگذاری کنند و فرهنگ نوآوری مداوم را پرورش دهند." این رویکرد نه تنها به دلیل خدمات سریعتر، شفافتر و کاربرپسندتر منجر به رضایت بیشتر مشتری میشود، بلکه بیمهگران را در موقعیت خوبی نسبت به رقبایی که ممکن است هنوز به سیستمهای قدیمی وابسته باشند، قرار میدهد".
"آنهایی که به طور مؤثر از فناوری برای بهبود پیشنهادات و عملیات خود استفاده میکنند، احتمالا در چشمانداز در حال تحول بیمه پیشتاز خواهند بود، نیازهای مصرفکنندگان مدرن را برآورده میکنند و با چالشهای دیجیتال مقابله میکنند." این موضع فعال برای بیمهگران ضروری است تا در یک صنعت به سرعت در حال تغییر، مرتبط و رقابتی باقی بمانند.
همانطور که انقلاب اینشورتک در حال وقوع است، همافزایی بین فینتک و اینشورتک بدون شک عمیقتر خواهد شد، با پتانسیلهای قابل توجهی برای رشد در خدمات مالی B2B و فراتر از آن. بیمهگران در یک لحظه حساس قرار دارند، با فرصت بهرهبرداری از فناوری و نوآوری، تمرکز بر راهکارهای مشتریمحور، برای هدایت موفقیتآمیز بازار دیجیتالمحور.
آینده برای کسانی که آماده پذیرش آن هستند، روشن است.