اتصال موقت سنهاب؛ امیدواری به رفع چالش‌های بیمه آنلاین

08 مهر 1403
شناسه : 936
منبع:

.پس از آنکه بیمه مرکزی دسترسی بیمه‌های آنلاین به سرویس استعلام بیمه را قطع کرد حالا به صورت موقت سرویس سنهاب وصل شده و در اختیار کارگزاری‌های آنلاین قرار گرفته است.

به گزارش روابط عمومی ازکی، صنعت بیمه ایران در سال‌های اخیر با چالش‌های متعددی مواجه شده است. یکی از این چالش‌ها، نقش سامانه نظارت و هدایت الکترونیکی بیمه (سنهاب) است. بیمه مرکزی با هدف ایجاد فضایی مناسب برای توسعه شرکت‌های فناور بیمه اقدام به تصویب آیین‌نامه‌هایی کرد اما در ادامه این مسیر؛ عملکرد سنهاب گاهی در تضاد با این رویکرد دیده شد. در شهریور ماه ۱۴۰۳، دسترسی شرکت‌های بیمه آنلاین به سرویس استعلام بیمه از طریق این سامانه قطع شد که موجی از نگرانی و سردرگمی در میان فعالان این حوزه به وجود آورد.

پس از رسانه‌ای شدن این موضوع به صورت صنفی از سمت فعالان اینشورتک، انجمن فین‌تک ایران در نامه‌ای خطاب به معاون اول رئیس‌جمهور، خواستار بررسی وضعیت انحصارگرایی سنهاب شد. یک هفته پس از آن، انجمن تجارت الکترونیک نیز در نامه‌ای به وزیر امور اقتصادی و دارایی به موضوع فروش اطلاعات توسط فنحاب، بازوی اجرایی سنهاب اشاره کرد و این اقدام را مغایر با آیین‌نامه‌های شورای‌عالی بیمه دانست.

در راستای حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان و تأثیر آن بر اقتصاد دیجیتال کشور، این موضوع به یکی از اولویت‌های رئیس جدید کل بیمه مرکزی، آقای خسروشاهی تبدیل شد و در این راستا گفت‌وگوهایی با اینشورتک‌ها انجام شد تا به صورت موقت سرویس سنهاب وصل شود و در اختیار کارگزاری‌های آنلاین قرار بگیرد تا بتوانند خدمات خود را به صورت بهتر و کارآمدتر در اختیار کاربران قرار دهند. 

 اگرچه هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب برای ایجاد فضای رقابتی سالم فاصله‌های زیادی وجود دارد؛ اما تدابیر و دوراندیشی‌های مدیران جدید در دولت چهاردهم می‌تواند به رشد اقتصاد دیجیتال و حمایت از استارت‌اپ‌های فعال در این حوزه کمک کند. امروزه فضای امیدواری برای حل شدن این موضوع قدیمی میان اینشورتک‌ها با بیمه مرکزی به عنوان یک نهاد رگولاتوری مهم در مسیر فعالیت‌شان؛ بیشتر از هر زمان دیگری دیده می‌شود و باید شاهد باشیم که نتایج گفت‌و‌گو در ماه‌های پیش رو با تغییرات صورت گرفته به چه سمتی خواهد رفت.

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4