وقتی بازی به کمک بیمه می‌آید

چرا گیمیفیکیشن در صنعت بیمه اهمیت دارد؟

بازی می‌تواند دنیای کسب‌وکارها را متحول کند، به‌ویژه کسب‌وکارهایی که به دنبال اثرگذاری بر رفتار مشتریان خود هستند. گیمیفیکیشن ابزاری برای اثرگذاری در صنعت بیمه است.
03 آبان 1400
شناسه : 91
منبع:
زمان مطالعه: 6 دقیقه
بازی می‌تواند دنیای کسب‌وکارها را متحول کند، به‌ویژه کسب‌وکارهایی که به دنبال اثرگذاری بر رفتار مشتریان خود هستند. گیمیفیکیشن ابزاری برای اثرگذاری در صنعت بیمه است.

از میان همه تحولاتی که صنعت بیمه این روزها تجربه می‌کند، گیمیفیکیشن احتمالا جذاب‌ترین و سرگرم‌کننده‌ترین تحول است. چه چیزی در زندگی جذاب‌تر از بازی خواهد بود؟ گیمیفیکیشن می‌تواند ابزاری قدرتمند برای بیمه‌گران باشد که از طریق آن تجربه مشتری را بهبود ببخشند و تحولی عظیم در صنعت خود ایجاد کنند. این ابزار جدید، کاملا مشتری‌محور است و در نتیجه می‌تواند به جذب مشتری و توسعه این صنعت کمک کند.

گیمیفیکیشن در حقیقت به معنای بهره‌گیری از تکنیک‌ها و عناصر بازی برای تحت تاثیر قرار دادن رفتارهای فردی است. در این‌جا منظور از فرد، یا مشتری است یا کارکنان و گروه‌هایی که در شرکت مشغول به کار هستند. به این ترتیب تکنیک گیمیفیکیشن قرار است مشتریان صنعت بیمه یا کارکنان این صنعت را تحت تاثیر خود قرار دهد و از این طریق رفتار آن‌ها را تغییر دهد. این تغییر باید به گونه‌ای باشد که به صنعت بیمه کمک کند.

واضح است که ترفند گیمیفیکیشن بیشتر برای جذب مشتریان نسل جدید است که بیشتر از بازی لذت می‌برند و نسبت به آن شناخت دارند اما به صورت کلی می‌توان آن را به گونه‌ای طراحی کرد که مشتریان با هر گروه سنی به آن توجه و علاقه نشان دهند و با آن ارتباط برقرار کنند. در واقع این اقدامات می‌تواند به افزایش درگیری مشتریان را صنعت و کسب‌وکار کمک کند.

گیمیفیکیشن اصولا شامل ۵ عنصر است:

  • پیشرفت: این عنصر در حقیقت میزان موفقیت‌آمیز بودن گیمیفیکیشن و دستیابی به هدف را که همان پیشرفت است، نشان می‌دهد.
  • کالاهای مجازی: این بخش شامل مواردی می‌شود که بازیکنان در دنیای مجازی می‌توانند از آن‌ها بهره بگیرند، مثلا ارزهای دیجیتالی.
  • تعامل: این عنصر در حقیقت قرار است رابطه میان بازیکنان و کارکنان را تقویت و به نوعی شبکه‌سازی کند تا این افراد با هم تعامل داشته باشند.
  • رمزگشایی از محتوا: عنصر رمزگشایی از محتوا به کاربران اجازه می‌دهد محتوا را پس از بازی کردن، درک کنند.
  • محدودیت‌‌ها: از مهم‌ترین عناصر گیمیفیکیشن، محدودیت‌هایی است امکان دارد نقش بن‌بست را ایفا کند و جلوی اقدامات را بگیرد.

به این ترتیب، این‌ها عناصر اصلی در گیمیفیکیشن هستند که می‌تواند صفر تا صد این فرایند را به نتیجه برسانند. اما پرسش اینجاست که اصلا چرا بیمه‌گران باید از این ترفند بهره بگیرند؟ بررسی‌ها نشان می‌دهد گیمیفیکیشن یکی از ابزارهای مفید و موثر برای بهبود کسب‌وکار است. عمده‌ترین دلایل این‌ها هستند:

 ۱. درگیری مشتری

گیمیفیکیشن می‌تواند کاربران و مشتریان معمولی را به افرادی تبدیل کند که با آن کسب‌وکار کاملا آشنا هستند و خودشان را بخشی از آن کسب‌وکار می‌دانند.

 ۲. تقویت برند

شرکت‌ها همیشه به دنبال راهی برای انگیزه‌بخشی به مشتریان خود هستند. آن‌ها تلاش می‌کنند مشتریان را وادار به خرید محصولات خود کنند. گیمیفیکیشن می‌تواند این امکان را به آن‌ها بدهد که مشتریان با انگیزه کافی، از برند آن‌ها محصولاتی را خریداری کنند.

 ۳. آموزش مشتریان و کارکنان

همان‌طور که می‌دانید طی کردن برخی مراحل برای خرید یا فروش محصولات بیمه‌ای نیاز به راهنمایی و آموزش دارد. گیمیفیکیشن می‌تواند از طریق فرایند جذاب و لذت‌بخش، این آموزش‌ها را هم برای مشتریان و هم برای کارکنان پیش ببرد. در واقع گیمیفیکیشن می‌تواند ابزاری برای افزایش آگاهی در مورد کسب‌وکار باشد.

 ۴. انگیزه‌بخشی برای اقدام

بررسی‌ها نشان می‌دهد که گیمیفیکیشن ابزاری مفید برای اثرگذاری بر رفتار افراد است. برای مثال اگر در کسب‌وکار بیمه‌ای خود به دنبال تغییر رفتار مشتری در زمینه سلامتی‌اش هستید، می‌توانید از گیمیفیکیشن به عنوان ابزاری قدرتمند جهت تغییر رفتارش کمک بگیرید.

 

همه این موارد به خوبی نشان می‌دهند که بیمه‌گران برای بهبود فضای کسب‌وکار خود و ایجاد رابطه بهتر به مشتری می‌توانند از گیمیفیکیشن به عنوان ابزاری قدرتمند بهره بگیرند. البته بهره‌گیری از قابلیت‌های گیمیفیکیشن نیازمند اصولی است که مدیران در کسب‌وکارهای بیمه‌ای باید از آن‌ها آگاه شوند. اما در قدم بعدی، می‌توانند از این ابزار موثر، برای اثرگذاری روی مشتریان خود و در نتیجه بهبود فضای کسب‌وکارشان بهره بگیرند. بیمه‌گران در شاخه‌های بیمه‌ای مختلف می‌توانند تحولاتی بزرگ در رفتارهای مشتریان خود ایجاد کنند که همه به نفع صنعت بیمه و هم به نفع مشتریان بیمه‌ای خواهد بود. 

موضوعات :
ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4