مدرن‌سازی داده‌ها در بیمه (بخش اول): ایجاد استراتژی داده و تجزیه‌وتحلیل

10 شهریور 1403
شناسه : 881
منبع:

برای بیمه‌گر امروزی، مدرن‌سازی یا نوسازی داده‌ها دیگر یک گزینه نیست، بلکه ضرورت است. این امر با یک استراتژی داده و تجزیه‌وتحلیل استادانه شروع می‌شود که ریشه در اهداف کسب‌وکار داشته باشد، بر فرایندها و سیستم‌های به‌روزشده تکیه داشته باشد و با مدیریت صحیح داده‌ها پشتیبانی شود.

 

در صنعت بیمه‌ی امروزی که به‌سرعت در حال تحول است، داده‌ها رگ‌هایی حیاتی هستند که به رشد کسب‌وکار کمک می‌کنند. بیمه‌گران باید از قدرت داده‌ها و تحلیل آن‌ها در تصمیم‌گیری، نوآوری و افزایش رقابت استفاده کنند. بنابراین، اقدام به مدرن‌سازی داده‌ها برای پیشرو ماندن -یا صرفاً سرپا ماندن- ضروری است و استراتژی داده و تحلیل شفاف اولین گام حیاتی در این راستا است.

 

شالوده‌سازی: همسویی استراتژیک

قدرت هر استراتژی داده و تجزیه‌وتحلیل، مبتنی بر همسویی با استراتژی کلی کسب‌وکار است. بدون وجود این همسویی، تأمین منابع مالی و جمع‌آوری منابع مناسب برای مدرن‌سازی داده‌ها ممکن است چالش‌برانگیز باشد. شرکت‌های بیمه باید به‌وضوح نشان دهند که چگونه اولویت دادن و سرمایه‌گذاری بر قابلیت داده‌ها و تحلیل‌شان به منافعی ملموس برای سازمان‌شان منجر می‌شود و این اهداف کلیدی را دنبال می‌کند:

 

افزایش سودآوری: صنعت بیمه ذاتاً داده‌محور است و بهینه‌سازی پتانسیل داده‌ها برای دستیابی به اهداف کسب‌وکار می‌تواند مزیت رقابتی ایجاد کند. بیمه‌گران می‌توانند با حصول اطمینان از مسیری روشن برای دستیابی به نتایج مطلوب، حوزه‌هایی را که نیاز به سرمایه‌گذاری دارند شناسایی کنند و درنتیجه از فرایند تصمیم‌گیری اطمینان حاصل کنند. علاوه بر این، روندهای نوظهور را می‌توان در مراحل اولیه شناسایی کرد و این امر شرکت را قادر می‌سازد از رقبا پیشی بگیرد.

 

به حداکثر رساندن کارایی: اغلب، شرکت‌های بیمه بیش‌ازحد بر دسترسی به داده‌ها و ایجاد زیرساخت‌های داده تمرکز می‌کنند و به‌اندازه‌ی کافی روی توسعه‌ی بینش تمرکز نمی‌کنند. تغییر جهت به سمت تمرکز نتیجه‌محور می‌تواند کارایی را به‌طور چشمگیری بهبود بخشد. به‌واسطه‌ی شناسایی فرایندهای هزینه‌بر، حذف تنگناها و پذیرش فلسفه‌ی وجود یک منبع اصلی اطلاعات برای اطمینان از صحت داده‌ها می‌توان به بینش‌های عملی نیز دست یافت.

 

مدیریت هزینه‌ها: به کار بردن زیرساخت ابری می‌تواند به کاهش زمان اجرا، بهبود مدیریت فناوری و یکدست‌سازی کمک کند و منجر به صرفه‌جویی قابل‌توجهی در هزینه شود. نظارت آنی بر هزینه باعث ایجاد شفافیت می‌شود و امکان تنظیمات پویا را برای تخصیص منابع و همچنین کاربریِ مقرون‌به‌صرفه را فراهم می‌کند.

 

افزایش نوآوری: با استفاده از داده‌ها و تکنیک‌های تحلیلی پیشرفته، بیمه‌گران می‌توانند فرایندهای جدیدی را توسعه دهند، قابلیت‌های خود را افزایش دهند و از دارایی‌های داده‌های جدید استفاده کنند. نوآوری را نباید فقط به خاطر نوآوری دنبال کرد، بلکه همیشه باید به سمت استراتژی کسب‌وکار و اهداف بلندمدت سازمان هدایت شود.

 

حرکت روبه‌جلو: داده‌ها و تحلیل‌های نسل بعدی

پس از ایجاد همسویی سازمانی حول استراتژی و تضمین سرمایه‌گذاری‌های مربوطه در پلتفرم‌ها، فرایندها و افراد، شرکت‌های بیمه آماده‌ی مدرن‌سازی داده‌ها و برنامه‌های تحلیلی خود می‌شوند. این مدرن‌سازی شامل سه عنصر اصلی است:

 

چرخه‌ی عمر کوتاه‌تر پلتفرم تحلیلی: محیط داده‌ی مدرن مستلزم تغییر انتظارات در مورد چرخه‌ی عمر پلتفرم‌ها است. سازمان‌ها به‌جای اینکه انتظار داشته باشند سیستم‌هایشان تا چندین دهه دوام بیاورند، باید برای سه تا پنج سال برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری کنند تا امکان چابکی و انطباق سریع با فناوری‌های نوظهور را فراهم کنند. این امر مستلزم تعاریف روشن در مورد هدف و نقاط تعامل این پلتفرم‌ها و همچنین پیشبرد فعالانه‌ی الزامات کسب‌وکار برای پیشرفت است.

 

یکپارچه‌سازی داده‌های شخص ثالث: این روزها یکپارچه‌سازی داده‌های شخص ثالث بیش از پیش حیاتی شده است. ایجاد محیطی برای مدیریت مجموعه‌ی داده‌های خارجی و ارتباط آن‌ها با اکوسیستم‌های داخلی ضروری است. این موضوع شامل تبعیت از ملاحظات قانونی و حصول اطمینان از بهره بردن استراتژی‌های جمع‌آوری داده‌ها از عملکردهای متعدد در سازمان می‌شود.

 

یکپارچه‌سازی فرایند کسب‌وکار e2e[1]: مهم‌تر از همه، برنامه‌ی داده و تجزیه‌وتحلیل باید مؤثر باشد، بنابراین اطمینان از قابلیت همکاری بین سیستم‌ها حیاتی است. این امر شامل ایجاد پلتفرم یکدست، رسیدگی به تأخیر در جریان داده، افزایش امنیت و شفاف‌سازی مدل‌های مالکیت داده در کل چرخه‌ی عمر داده است.

 


پیشرفت محتاطانه: مدیریت داده‌ها

مدیریت داده زیربنای اثربخشی هر برنامه‌ی داده و تجزیه‌وتحلیل است. بیمه‌گران همزمان با پذیرش دوران جدید محصولات و فرایندهای مبتنی بر داده، باید اطمینان حاصل کنند که با احتیاط پیش می‌روند و به حاکمیت، مالکیت و مسائل اخلاقی داده‌ها توجه لازم را می‌کنند:

 

حاکمیت داده: حاکمیت مؤثر سنگ بنای مدیریت داده است و انطباق با الزامات داخلی، مقررات و قراردادها را تضمین می‌کند. استفاده از سیستم‌هایی که استفاده از داده و مدیریت چرخه‌ی عمر را امکان‌پذیر می‌سازند برای حفظ کیفیت و یکپارچگی و انطباق داده‌ها بسیار مهم است.

 

مالکیت داده‌ها: این امر باید با رویکردی استراتژیک، یعنی در وهله‌ی اول با مدیریت دسترسی کاربر و مستندسازی نقش‌ها، مسئولیت‌ها و جریان داده‌ها شروع شود. مدیران میانی در به‌کارگیری داخلی مدل حاکمیت و مالکیت سازمانی، ​​نقشی حیاتی در تفسیر انتظارات شرکت ایفا می‌کنند تا این انتظارات را برای کاربران محلی و مطابق با الزامات قانونی و قراردادها قابل‌مصرف‌تر کنند.

 

مسائل اخلاقی مدل‌ها: ملاحظات اخلاقی باید پایه‌ی هر مدلی باشد. با گسترش مداوم منابع داده و پیشرفته‌تر شدن تجزیه‌وتحلیل‌ها، برای بیمه‌گران بسیار مهم است که دستورالعمل‌های اخلاقی مدل سازمانی را که با ارزش‌ها و اهداف آن‌ها همسو باشد، توسعه دهند و به آن‌ها پایبند باشند.

 

نتیجه‌گیری

برای بیمه‌گر امروزی، مدرن‌سازی داده‌ها دیگر یک گزینه نیست، بلکه ضرورت است. این امر با یک استراتژی داده و تجزیه‌وتحلیل استادانه شروع می‌شود که ریشه در اهداف کسب‌وکار داشته باشد، بر فرایندها و سیستم‌های به‌روز شده تکیه داشته باشد و با مدیریت صحیح داده‌ها پشتیبانی شود. سازمان‌ها با ایجاد یک استراتژی شفاف حول این ستون‌ها، می‌توانند در عرصه‌ی پیچیده‌ی مدرن‌سازی حرکت کنند و خود را در خط مقدم انقلاب داده‌های این صنعت قرار دهند.

 

 

[1] End-to-end

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4