از استخدام افراد دارای معلولیت نهراسید

وقتی همه‌پذیری در محیط کار پررنگ می‌شود

کشورهای توسعه‌یافته برای افزایش همه‌پذیری و بهره‌گیری از افراد معلول، سازوکارهایی را در نظر گرفته‌اند تا سازمان‌ها به استخدام این افراد تشویق شوند. یکی از بخش‌هایی که در این زمینه تلاش دارد، صنعت بیمه است.
30 مهر 1400
شناسه : 87
منبع:
زمان مطالعه: ۵ دقیقه
کشورهای توسعه‌یافته برای افزایش همه‌پذیری و بهره‌گیری از افراد معلول، سازوکارهایی را در نظر گرفته‌اند تا سازمان‌ها به استخدام این افراد تشویق شوند. یکی از بخش‌هایی که در این زمینه تلاش دارد، صنعت بیمه است.

افراد دارای معلولیت الزاما بیمار نیستند یا الزاما به مراقبت‌های پزشکی نیاز ندارند. برخی از کارفرمایان تصور می‌کنند با استخدام افراد معلول، هزینه‌هایی به آن‌ها تحمیل خواهد شد. اما حتی اگر فردی با داشتن معلولیت، هزینه‌ای بالاتر از افراد سالم داشته باشد، باز هم دلیل نمی‌شود که حق بیمه‌اش در شرکت افزایش پیدا کند. واقعیت این است که شرکت‌های بیمه، حق بیمه مربوط به افراد معلول را به شیوه‌ای دیگر محاسبه می‌کنند. بیمه سلامت این افراد مانند سایر کارکنان نخواهد بود اما هزینه‌ای را به شرکت بیمه‌کننده تحمیل نخواهد کرد.

یکی از مسائلی که در محیط‌های کاری از آن صحبت می‌شود «شمول» است. یعنی در یک شرکت یا سازمان افراد باید بتوانند به‌رغم تفاوت‌هایی که در ظاهرا یا اندیشه خود دارند، مشغول به کار شوند. جنسیت، قومیت، نژاد، فرهنگ، اندیشه و ناتوانی‌های جسمی آن‌ها نباید به مانعی برای انجام کار تبدیل شود. افراد معلول جزو آن دسته‌ای هستند که اغلب به دلایل مختلف از موقعیت‌های کاری محروم می‌شوند. برخی شرکت‌ها با تصور اینکه این افراد هزینه بالاتری دارند، آن‌ها را استخدام نمی‌کنند. اما فرمول‌های بیمه برای این افراد به گونه‌ای است که هزینه‌ای را به شرگت تحمیل نخواهد کرد.

کشورهای توسعه‌یافته برای افزایش همه‌پذیری و بهره‌گیری از افراد معلول، سازوکارهایی را در نظر گرفته‌اند تا سازمان‌ها به استخدام این افراد تشویق شوند. یکی از بخش‌هایی که در این زمینه تلاش دارد، صنعت بیمه است. این صنعت از طرفی تلاش دارد با حمایت افراد معلول، فضایی برای استخدام آن‌ها در کسب‌وکارهای مختلف فراهم آورد و از طرف دیگر تلاش می‌کند خودش برخی از نیروهایش را از میان این افراد انتخاب کند.

یکی از اقداماتی که در مورد بهبود شرایط استخدام افراد معلول باید انجام شود این است که شرکت‌ها داده‌های مربوط به کارکنان داراییِ معلولیتِ خود را منتشر کنند. وقتی این داده‌ها در دسترس عموم مردم قرار می‌گیرد، آن‌ها با موانع و مشکلات این گروه هم بیشتر آشنا می‌شوند. در نتیجه می‌توان از این طریق برای بهبود وضعیت این کارکنان برنامه‌ریزی کرد.

از جمله مشکلاتی که در گذشته در مورد استخدام افراد دارایی معلولیت وجود داشت این بود که شرکت‌ها تصور می‌کردند حق بیمه این افراد بیشتر خواهد بود. در آمریکا قانونی تصویب شده که دریافت حق بیمه بیشتر بابت معلولیت افراد از طرف شرکت‌ها را ممنوع می‌کند. البته بررسی‌ها نشان می‌دهد افراد دارایی معلولیت معمولا هزینه‌ای بیشتر از سایر افراد ندارند و اگر هم هزینه‌ای داشته باشند، این هزینه چشمگیر نیست.

در آمریکا فرهنگی وجود دارد که افراد و کارفرمایان را به استخدام افراد دارایی معلولیت، تشویق می‌کند. طبق این فرهنگ به مدیران گفته می‌شود: «شاید اگر این فرد را استخدام نمی‌کردید، هیچ‌وقت برای موقعیت مورد نظر، فردی با توانایی پیدا نمی شد.» در واقع نداشتن معلولیت نباید برای افراد مزیت باشد و صرفا توانمندی در آن حرفه مشخص اهمیت دارد.

استخدام فرد معلول می‌تواند مزایایی هم داشته باشد. برای مثال چنین فردی طریقه برخورد با مشتریان دارای معلولیت را بهتر می‌داند. پس می‌تواند برخورد بهتری با چنین مشتریانی داشته باشد. افزایش تنوع و همه‌پذیری در محیط کار از جمله دیگر مزایای استخدام افراد دارایی معلولیت است. تنوع هم می‌تواند به رشد و توسعه کسب‌وکار کمک کند. همچنین بهره‌وری هم از این طریق افزایش پیدا خواهد کرد.

بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته نظیر آمریکا، قوانین تشویقی دیگری هم برای شرکت‌ها در نظر گرفته‌اند تا آن‌ها را وادار به استخدام افراد دارایی معلولیت کنند. برای مثال تخفیف‌هایی که در زمینه مالیات به این شرکت‌ها داده می‌شود جزو مواردی است که آن‌ها را به استخدام افرادی با چنین ویژگی‌هایی ترغیب می‌کند.

شرکت هارتفورد که جزو ارائه‌کنندگان خدمات مالی و بیمه‌ای است، جزو شرکت‌های مطرح بیمه‌ای جهان در زمینه استخدام افراد دارایی معلولیت است. طبق گزارش بلومبرگ این شرکت در سال ۲۰۲۰ به دلیل شمول و تنوع بالا از جمله استخدام افراد دارایی معلولیت، توانسته شهرت زیادی را کسب کند.

فراموش نکنید که افراد دارای معلولیت می‌توانند برای موقعیت شغلی مورد نظر شما، شرایطی بهتر از فرد بدون معلولیت داشته باشند. پس درنگ نکنید و او را به استخدام شرکت درآورید. 

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4