نقش نوآوری در کاهش ریسک بیمه‌گران

29 اردیبهشت 1403
شناسه : 840
منبع:

طبق پژوهش جامعی که توسط FIS[1] (ارائه‌دهنده راه‌حل‌های فناوری به مؤسسات مالی) انجام شده، بیمه‌گران بیش از سایر صنایع، نوآوری را کلید غلبه بر ریسک می‌دانند؛ زیرا از برخی جهات، بیمه‌گران بیش از سایر کسب‌وکارها در معرض خطر هستند. تحقیقات جدید نشان می‌دهند حدوداً ۶ شرکت از هر 10 شرکت بیمه (58 درصد) معتقدند که نوآوری عامل مهمی در کاهش ریسک است.

در همین راستا، غول خدمات مالی (FIS) از بیش از ۲٬۰۰۰ رهبر ارشد کسب‌وکارهای مختلف نظرسنجی کرده که در ایالات متحده، کانادا، هنگ‌کنگ، سنگاپور، استرالیا، بریتانیا، آلمان، اسپانیا و ایرلند فعال هستند. این کسب‌وکارها از طیف وسیعی از صنایع مانند خدمات مالی -ازجمله بیمه- و کسب‌وکارهای غیرمالی مانند فناوری، خرده‌فروشی، انرژی و خدمات درمانی بودند.

این یافته‌ها که در گزارش جهانی نوآوری منتشر شده است، نگرش تصمیم‌گیرندگان اصلی صنعت بیمه نسبت به ریسک را نشان می‌دهد؛ هم ریسک‌هایی که به‌عنوان یک کسب‌وکار با آن‌ها مواجه هستند و هم ریسک‌هایی که مایل‌اند برای انجام نوآوری به جان بخرند.

 

بیمه‌گران به توانایی غلبه بر چالش‌ها اطمینان دارند

علاوه بر یافته‌های یادشده، پژوهش نشان می‌دهد که بیشتر رهبران صنعت بیمه معتقدند که ریسک‌ها در عوض محو شدن در حال افزایش هستند. تنها 9 درصد از رهبران بیمه که در این تحقیق از آن‌ها نظرسنجی شد، معتقدند که با ریسک کمتری نسبت به گذشته روبه‌رو هستند، در حالی که 38 درصد گمان می‌کنند در حال حاضر با ریسک بیشتری روبه‌رو هستند. و بیش از نیمی از آن‌ها (53 درصد) معتقدند که تغییری در سطح ریسک کسب‌وکارشان ایجاد نشده است.

مانند اکثر صنایع دیگر در این نظرسنجی، بیمه‌گران ریسک مالی را چالش اصلی خود می‌دانند. چنانچه در سال گذشته، بسیاری از صنایع در معرض تورم سرسام‌آور، افزایش نرخ بهره و بازارهای سرمایه‌ی دشوار قرار گرفته‌اند.

رهبران کسب‌وکارها آشکارا از خطرات ناشی از شرایط چالش‌برانگیز اقتصادی کنونی ناامید هستند، زیرا اختلالات زنجیره‌ی تأمین، نرخ بهره‌ی بالا و کمبود افراد بامهارت بر عملکرد آن‌ها فشار آورده است. اما نشانه‌هایی از خوش‌بینی وجود دارد زیرا مدیران نیم‌نگاهی به فناوری‌های نوظهوری مانند هوش مصنوعی به‌منظور افزایش بهره‌وری دارند. هیاهوی زیادی به‌خصوص در مورد هوش مصنوعی مولد وجود دارد، ولی گزارش جهانی نوآوری نشان می‌دهد هوش مصنوعی مولد مزایای عملی واقعی دارد و مدیران به‌اتفاق معتقدند که این ابزار رقابت‌پذیری آن‌ها را افزایش خواهد داد. اگر از این فناوری به درستی استفاده شود، پتانسیل این را دارد که تغییرات عظیمی در اقتصاد ایجاد کند.

 

بیمه‌گران به دلیل کمبود دانش فنی در همسویی با ESG با مشکل مواجه هستند

بیمه‌گران به‌رغم تعداد و دامنه‌ی چالش‌های پیش رویشان، همچنان به توانایی خود در رشد خوش‌بین هستند. بیش از نیمی (56 درصد) از افرادی که در نظرسنجی شرکت کردند می‌گویند «بسیار مطمئن هستند» که بر چالش‌های فعلی غلبه خواهند کرد.

در دنیایی که مدام در حال تغییر است، بیمه‌گران ازجمله شرکت‌هایی هستند که متحمل بیشترین تأثیر می‌شوند. جای تعجب نیست که ۸ مورد از 10 بازپرداخت گزاف صنعت بیمه در تمام دوران به دلیل بلایای طبیعی است و این موضوع با بدتر شدن شدت و فراوانی بلایای طبیعی افزایش می‌یابد. تمام شرکت‌ها برای اتخاذ شاخص‌های زیست‌محیطی، اجتماعی و حاکمیتی (ESG) کارآمد تحت فشار هستند، با این حال بیمه‌گران گزارش می‌دهند که در مورد توانایی خود برای تغییر نامطمئن هستند.

بیش از نیمی  از بیمه‌گرانی که در نظرسنجی شرکت کردند، می‌گویند فاقد تخصص داخلی در مورد مباحث مربوط به ESG هستند و همین تعداد معتقدند که فاقد فناوری یا داده‌های داخلی هستند. نسبت مشابهی از پاسخ‌دهندگان معتقدند که بودجه و منابع مالی مانع تلاش آن‌ها برای اتخاذ این شاخص‌ها می‌شود.

امروزه در امریکا و اروپا، افزایش فشار از طرف سهامداران در مورد ESG، بر این نکته مؤثر است که سازمان‌ها چطور‌ به ریسک‌ها اولویت بدهند و به دنبال نوآوری باشند. طبق مقررات گزارشگری جدیدی که امسال توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) و سازمان استانداردهای بین‌المللی گزارشگری مالی (IFRS) وضع شد، شرکت‌ها باید در مورد تأثیر مالی پایداری و ریسک‌ها و فرصت‌های مرتبط با محیط زیست گزارش بدهند و این امر احتمالاً سرمایه‌گذاری بر خلاقیت در محصولات، خدمات و مدل‌های عملیاتی را به همراه خواهد داشت و به‌احتمال زیاد مشهودترین و ملموس‌ترین نتایج را به ارمغان خواهد آورد.

در عین حال، تضاد میان مصرف‌کنندگان و نهادهای نظارتی باعث می‌شود بیمه‌گران هم‌زمان به دو جهت مخالف کشیده شوند. از یک‌سو بیمه‌گران می‌خواهند سوابق زیست‌محیطی خود را بهبود بخشند و از بیمه‌گری صنایعی مانند نفت و گاز که بیشترین اثرات مخرب را بر محیط‌زیست دارند سر باز بزنند. از سوی دیگر، تدابیر سیاسی قانون‌گذاران ایالات متحده، بسیاری از شرکت‌های بیمه‌ی متعهد را وادار به خروج از اتحاد بیمه‌ی NZIA[2] کرده است، اتحادی که متهم به نقض قوانین ضدانحصار است.

 

در یک نگاه

این گزارش به دو موضوع حیاتی و قابل توجه که در دنیای امروز صنایع مختلف با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند، پرداخته است. یکی مسئله‌ی افزایش همه‌گیر ریسک -که بیمه‌گران نیز از آن مستثنی نیستند- و دیگری تقابل میان مقررات و تعهدات زیست‌محیطی و فشار حاکمیتی برای سرباز زدن از آن است.

گزارش جهانی نوآوری با نظرسنجی از کسب‌وکارهای متعدد در صنایع مختلف به این نتیجه دست یافته که استفاده از تکنولوژی هوشمند مانند هوش مصنوعی مولد می‌تواند تا حد زیادی ریسک‌های موجود را کاهش دهد. این در حالی‌ست که سازمان‌های بیمه می‌بایست نه تنها به ضرورت استفاده از آن پی ببرند بلکه بتوانند زمینه‌های بهره‌بری از آن را فراهم آورده و به کمک هوش مصنوعی بسیاری از ریسک‌های قدیمی را از بین ببرند.

از سوی دیگر، این گزارش به یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های بیمه‌گران یعنی بازپرداخت غرامت در پی بلایای طبیعی نیز پرداخته است. در نظرسنجی یادشده آمده است که، فقدان تخصص داخلی در مورد مباحث مربوط به ESG و فناوری یا داده‌های داخلی از جمله موانعی هستند که شرکت‌های بیمه با آن‌ها سروکار دارند. دست یافتن به فناوری برای کاهش ریسک بلایای طبیعی نیز از دیگر اقداماتی‌ست که می‌بایست در دستور کار آن‌ها قرار بگیرد. همچنین با توجه به مقررات بین‌المللی وضع شده و فشار سهامداران پایبند به ESG، بیمه‌گران باید بیش از پیش نسبت به کسب مهارت و به‌کارگیری فناوری از خود انعطاف نشان بدهند.

 

 

[1] Fidelity National Information Services

[2] مقررات و چارچوبی از اقدامات برای تقویت اکوسیستم تولید محصولات با فناوری کربن صفر

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4