چگونه داده‌‌های خودروی متصل به شخصی سازی بیمه کمک ‌می‌کند؟

03 اردیبهشت 1403
شناسه : 800
منبع:

پیشرفت‌های سریع در زمینه فناوری، اساس دیجیتالی کردن بسیاری از صنایع بوده است، که با تمرکز بر سادگی و همچنین یک تجربه خدماتی نوآورانه و سفارشی شکل گرفته است. برای برآورده کردن انتظارات مشتریان در عصر دیجیتال، بیمه‌گران خودرو بر روی طرح‌‌های بیمه کاملا دیجیتالی و متناسب با استفاده و نیاز‌های پویای مشتریان تمرکز می‌کنند.

مطالعات نشان می‌دهد اتوماسیون ‌می‌تواند هزینه‌های مربوط به ادعای خسارت را تا 30 درصد کاهش دهد، در حالی که بیمه گران ‌می‌توانند با دیجیتالی کردن روش‌های کسب و کار موجود، سود خود را در طول پنج سال دو برابر کنند. در نتیجه، دیجیتالی شدن نحوه تعامل مشتریان با بیمه‌گران و انتخاب خدمات را تغییر ‌می‌دهد.

بیمه دیجیتال از یک رویکرد با اولویت‌دهی به مشتری برای ایجاد طرح‌های بیمه  شخصی‌سازی شده پشتیبانی ‌می‌کند که  با تمرکز بر بهبود راحتی و تجربه مشتری انجام می‌شود. از ارائه گزینه‌های پوشش ساده و سفارشی و پردازش ادعا‌های خسارت سریع‌تر گرفته تا تجزیه و تحلیل ریسک و کاهش هزینه ها، همه به برنامه‌های نرم افزاری هوشمند و داده‌های غنی خودرو متکی است.

داده‌های خودروی متصل، عملکرد خودرو و رفتار راننده را برای تشخیص عوامل ریسک که ‌می‌توانند ایمنی در جاده را به خطر بیندازند، پایش ‌می‌کند. به عنوان مثال، ردیابی داده‌های تاریخی مرتبط با سرعت بیش از حد و ترمزگیری شدید، به همراه پارامتر‌های لحظه‌ای مانند سرعت، مکان و استفاده از تلفن همراه، به بیمه‌گران امکان ‌می‌دهد تا طرح‌های بیمه‌ای را مطابق با نیازها و پروفایل ریسک دقیق آنها ارائه دهند.

بیمه مبتنی بر استفاده[1]

UBI از داده‌های خودروی متصل برای تفسیر هزینه‌های بیمه برای بیمه‌گذاران استفاده ‌می‌کند. مدل‌های UBI براساس مهارت‌های رانندگی و داده‌های تله‌ماتیک، پروفایل‌های ریسک را ارزیابی ‌می‌کنند تا برنامه‌های سفارشی را براساس توانایی‌های رانندگی مشتریان ارائه دهند. برنامه‌های داده محور مانند PAYD (پرداخت بر اساس میزان رانندگی) و PHYD (پرداخت بر اساس نحوه رانندگی) از مفاهیم UBI برای شخصی سازی بیشتر استفاده ‌می‌کنند. این برنامه‌ها به کاربرانی که نیاز‌های رانندگی محدودی دارند یا پروفایل‌های ریسک ایمن تری دارند، امکان ‌می‌دهد از پوشش جامع با حق بیمه‌های تخفیف دار استفاده کنند.

در پاسخ به تقاضای جهانی رو به رشد برای خدمات سفارشی، بیمه گران خودرو در سراسر جهان تمرکز خود را از بیمه خودروی سنتی به بیمه مبتنی بر استفاده منتقل کرده‌اند. تا جایی که انتظار ‌می‌رود اندازه بازار جهانی UBI از 19.6 میلیارد دلار در سال 2021 به 66.8 میلیارد دلار در سال 2026 برسد، با نرخ رشد ترکیبی سالانه 27.7 درصد.

 

داده‌های خودروی متصل

 داده‌های خودروی متصل بدون شک تبدیل به منبع ضروری برای ارائه پوشش جامع به مشتریان شده است. برنامه‌های UBI معمولاً میزان کارکرد خودرو و عادات رانندگی را ردیابی و رفتار‌های پرخطر در جاده و همچنین وقایع تصادف یا حوادث را پایش ‌می‌کنند. داده‌های خودروی متصل، که از پایش جنبه‌‌هایی مانند سرعت، شتاب، ترمز شدید، پیچیدن شدید، مسافت طی شده، زمان رانندگی، استفاده از تلفن هنگام رانندگی و موارد بیشتر حاصل ‌می‌شود، به ارزیابی دقیق موقعیت لحظه‌ای خودرو، خرابی و نقص کمک ‌می‌کند. داده‌های جمع آوری شده بینش‌های هوشمندی را تغذیه ‌می‌کند که به بیمه‌گران امکان ‌می‌دهد برنامه‌های سفارشی، ایمنی جاده‌ای بهتر و محصولات جدید را به بیمه گذاران ارائه دهند.

 

مزایا برای صاحبان خودرو

  • هوشمندسازی حمل و نقل ‌می‌تواند به رانندگان ایمن حق بیمه کمتر و تخفیفات بیشتر، متناسب با رفتار رانندگی آنها ارائه دهد.
  • ایمنی جاده‌ای بالاتر در نتیجه پایش رفتار راننده و تکنیک‌های مبتنی بر انگیزه برای بهبود مهارت‌های رانندگی. این مدل ‌می‌تواند به رانندگان بازخورد منظم در مورد مهارت‌های رانندگی آنها ارائه دهد تا رفتار مطلوب در جاده را ترغیب کند.
  • این فرآیند همچنین به بیمه‌گران خودرو کمک ‌می‌کند تا با کاهش بازه زمانی پرداخت خسارت و تمدید بیمه نامه و همچنین شناسایی موثر ادعا‌های تقلبی، ادعاهای خسارت را بهینه‌سازی کنند.
  • در نتیجه، بیمه‌گران خودرو ‌می‌توانند انتظار داشته باشند که از طریق تجربه مشتری برتر، برنامه‌های سفارشی و خدمات ارزش افزوده، روابط بلندمدت خود را با مشتریان تقویت کنند.

 

[1] Usage-based insurance

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4