بیمه‌گری باز: روند جدید در صنعت

12 اسفند 1402
شناسه : 757
منبع:

در سال‌های اخیر، مشتریان به شدت از ظهور مفهوم مالیه باز (Open Finance) منتفع شده‌اند، چراکه به آن‌ها دیدی واحد از تمام اطلاعات مالی خود را - وام مسکن، پس‌اندازها، بازنشستگی و غیره - از طریق یک رسانه دیجیتالی امن و واحد فراهم می‌آورد. این امر موفقیتی بزرگ است. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که افراد به‌طور میانگین 7.4 محصول بانکی در اختیار دارند که معمولاً در میان چندین بانک و شرکت توزیع شده است. مفهوم مالیه باز باعث صرفه‌جویی در وقت می‌شود و انتخاب و استفاده از محصولات مختلف نهادهای مالی را آسان‌تر می‌کند.

مفهوم مالیه باز از بانکداری باز (Open Banking) سرچشمه گرفته است که در واقع از رابط برنامه‌نویسی کاربردی (API) برای اجازه به شرکت ثالث برای ساخت اپلیکیشن و خدمات حول محصولات بانکی استفاده می‌کند.

اما این مفهوم به خدمات بیمه نیز تسری یافته است. در مورد بیمه، معمولا یک مشتری پوشش بیمه خودرو را از یک شرکت، بیمه آتش‌سوزی را از شرکت دیگر، بیمه عمر را از ارائه‌دهنده‌ای مجزا و ... دریافت می‌کند و معمولا ملاک اصلی انتخاب مشتری، کمترین قیمت است. در نتیجه، بیمه‌گزاران دید کلی از محصولات بیمه‌ای خود ندارند و بیمه‌گران نیز نمی‌توانند خدمات ارزش افزوده‌ای چون مشاوره شخصی‌سازی‌شده در مورد شکاف‌های پوشش مشتریان ارائه دهند. خبر خوب برای بیمه‌گزاران و فرصت برای بیمه‌گران این است که این امر در حال تغییر است. بیمه‌گران باید هم‌اکنون برای همگام شدن با این تغییرات و حرکت به‌سوی بیمه‌گری باز اقدام کنند..

بیمه‌گران همیشه اطلاعات مورد نیاز در مورد مشتریان و ریسک مورد بررسی را برای ارزیابی و تصمیم‌گیری جمع‌آوری می‌کرده‌اند. با این حال، این داده‌ها در سیلوهای جداگانه و پراکنده، بدون هیچ طبقه‌بندی داده‌ای مشترک یا استاندارد قالب‌بندی در صنعت، در میان شرکت‌های مختلف بیمه باقی می‌ماند.

با بیمه‌گری باز، مشتریان به بیمه‌گران اجازه می‌دهند این داده‌ها را با سایر شرکت‌ها به اشتراک بگذارند. با این تغییر، بیمه‌گران به عنوان تأمین‌کنندگان داده عمل می‌کنند و داده‌های مشتریان را از طریق معماری API به اشتراک می‌گذارند. سایر شرکت‌های بیمه، ارائه‌دهندگان ثالث یا استارتاپ‌های بیمه‌ای می‌توانند به عنوان مصرف‌کنندگان داده عمل کرده و از داده‌ها (با اجازه مشتری) برای ارائه راهنمایی در مورد بهترین خدمات در راستای نیازهای آن‌ها یا محصولات سفارشی جدید متناسب با نیازهایشان استفاده کنند.

دسترسی به این داده‌ها از طریق APIهای باز به بیمه‌گران امکان می‌دهد تا راه‌حل‌ها و مدل‌های کسب‌وکار نوآورانه را تجربه کنند و همکاری‌ها و شراکت‌های جدیدی داشته باشند.

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4