استفاده از قدرت داده برای مدیریت ریسک به صورت بلادرنگ

28 بهمن 1402
شناسه : 732
منبع:

خسارت‌های ناشی از بلایای طبیعی در شرکت‌های بیمه تا پایان سه‌ماهه سوم سال 2023 به 88 میلیارد دلار رسید که بر اساس یک گزارش 17 درصد بیشتر از میانگین سالانه قرن 21 است. در سالی که خسارت‌های بیمه‌ای ناشی از طوفان‌های پیاپی شدید در آمریکا برای اولین بار از 50 میلیارد دلار فراتر رفت، مدیریت ریسک برای بخش بیمه و بیمه اتکایی اهمیت بیشتری پیدا کرده است.

در این عصر که ریسک‌های با ماهیت جدیدی اضافه شده است (از تنش‌های سیاسی گرفته تا فجایع محیط زیستی و تهدیدات سایبری)، روش‌های مدیریت ریسک سنتی با چالش‌های بیشتری مواجه می‌شود. رویکردهای مدیریت ریسک سنتی، اگرچه با ارزش هستند، اما معمولا برای مقابله با این چالش‌ها ناکافی‌اند و نیاز فزاینده‌ای به شناسایی زودهنگام‌تر و دقیق‌تر این ریسک‌ها وجود دارد.

در برخی از بازارهای جهانی بیمه و بیمه اتکایی، داده‌های مدیریت ریسک هنوز به صورت دستی یا از طریق سیستم‌های قدیمی مدیریت می‌شوند. در دنیایی با نوسانات اقتصاد کلان و محیط کسب و کار پرتلاطم، نیاز به داده‌های دقیق و به‌روز برای مدیریت ریسک امری حیاتی است. سیستم‌های منسوخ دقت مورد نیاز برای مدیریت ریسک را ندارند. خطاهای حاصله، ممکن است به سرعت تکثیر و منجر به پیامدهای مالی و نظارتی قابل توجهی شوند. تقاضا برای فناوری قدرتمند و مدیریت کارآمد ریسک در پاسخ به حجم رو به رشد داده‌های ریسک اوج گرفته است.

چالش‌های جدید ریسک

تصمیم‌گیری مبتنی بر داده و فناوری‌های پیشرفته‌ای مانند هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، نقشی کلیدی در مدیریت ریسک پیدا کرده‌اند. این ابزارها به سازمان‌ها امکان می‌دهد تا به صورت پیش‌گیرانه ریسک‌ها را مدیریت، استراتژی‌های بیمه را بهینه‌سازی و در برابر عدم قطعیت‌ها مقاومت ایجاد نمایند. پلتفرم‌های پیشروی مدیریت ریسک، در خط مقدم یکپارچه‌سازی این فناوری‌ها و جریان‌های داده‌ای هستند تا بینش‌های عملیاتی را در اختیار کاربران قرار دهند.

ریسک‌های امروزی به هم پیوسته‌اند و از مرزها و محدوده‌ها فراتر می‌روند. همکاری بین‌المللی دیگر یک انتخاب نیست بلکه ضرورت است. پلتفرم‌های پیشروی مدیریت ریسک، همکاری میان ذی‌نفعان از جمله بیمه‌گران، مدیران ریسک و سیاست‌گذاران را تسهیل می‌کنند. این همکاری، تاب‌آوری جمعی را افزایش می‌دهد و توانایی ما را برای پاسخ مؤثر به ریسک‌های نوظهور و درک تأثیر رویدادهای در حال وقوع ارتقا می‌بخشد.

در حالی که داده و فناوری حیاتی هستند، عوامل انسانی نیز جایگزین‌ناپذیرند. وجود متخصصان ماهر برای تفسیر آنالیتیک‌های داده و اجرای اقدامات کاهش ریسک ضروری است. هم‌افزایی بین بینش‌های مبتنی بر داده و قضاوت انسانی یک نیروی مهارکننده قوی است.

قابلیت اطمینان و دقت اطلاعات مورد استفاده در فرایند ارزیابی ریسک، در سال 2024 نیز یک اولویت بالا برای بیمه/بیمه اتکایی جهانی باقی خواهد ماند. ادغام منابع داده ثالث مانند تصاویر ماهواره‌ای، داده‌های اقلیمی و داده‌های رسانه‌های اجتماعی، برای درک جامع ریسک‌ها ضروری است.

در عین حال، اعتبارسنجی داده، نرمال‌سازی، رمزنگاری، کنترل دسترسی‌ها و نظارت، بهترین شیوه‌ها برای تغذیه امن داده‌های منابع ثالث به پلتفرم‌ها هستند. ارائه‌دهندگان پلتفرم مدیریت ریسک نیز باید هوشیار باشند و منابع داده ثالث را برای تغییرات یا به‌روزرسانی‌های احتمالی جهت تضمین دقت و انطباق پایش کنند. ابزارهایی که این صنعت از آنها استفاده می‌کند نیز باید قابل دسترس باشند، به این معنا که باید موانع فنی بسیار کمی برای ورود یک سازمان وجود داشته باشد تا بتواند از فناوری پیشروی مدیریت ریسک بهره ببرد.

نگاهی به آینده

با نگاهی به آینده، در سال 2024 احتمالا تحولات جالبی در مدیریت ریسک خواهیم بود. روندها و نوآوری‌های نوظهور، مسیر این صنعت را شکل خواهند داد. افزایش چشمگیر کاربرد مدیریت ریسک به‌صورت بلادرنگ قابل توجه است. حجم و پیچیدگی داده‌های ریسک افزایش یافته‌ است و بیمه‌گران به دنبال ابزارهایی هستند که ارزیابی بهتر ریسک، فرایند صدور پیشرفته‌تر و انطباق بهتر را پشتیبانی کند. کل صنعت در حال حرکت به سمت مدیریت ریسک به صورت بلادرنگ است.

حلقه بازخورد پس از یک رویداد نیز به همان اندازه مهم است. داده‌های مدیریت ریسک به بیمه‌گران کمک می‌کند تا پس از حوادث فاجعه‌بار، ارزیابی‌های ریسک را به‌روز کنند. ترکیب داده‌های ادعای خسارت با داده‌های ریسک، برآورد دقیق‌تر خسارت و تصمیم‌گیری آگاهانه در مورد تسویه ادعای خسارت را ممکن می‌سازد.

توانایی به‌روزرسانی مدل‌ها برای خسارت‌های بالقوه مرتبط با حوادث فاجعه‌بار با استفاده از داده‌های ریسک، پیشرفتی قابل توجه است. این امر به بیمه‌گران اجازه می‌دهد سناریوهای مختلف را شبیه‌سازی کنند و استراتژی‌های صدور بیمه‌نامه را تنظیم نمایند.

در نتیجه، صنعت بیمه در آستانه یک تحول مهم در مدیریت ریسک است. تصمیم‌گیری مبتنی بر داده، مدیریت ریسک به صورت بلادرنگ و فناوری‌های پیشرفته پیشگام هستند. آینده هیجان‌انگیز است و پتانسیل مدیریت بهتر ریسک و تاب‌آوری وجود دارد: آینده‌ای که در آن داده، فناوری و تخصص انسانی برای شکل‌دهی به یک صنعت تاب‌آور همگرا می‌شوند.

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4