اینشورتک: پیوندی میان فناوری سلامت و پزشکی از راه دور

20 آذر 1402
شناسه : 682
منبع:

مجله اینشورتک دیجیتال، در این گزارش رابطه رو به رشد میان اینشورتک و فناوری سلامت را مورد بررسی قرار داده و اینکه چگونه نوآوری در بیمه سلامت در آینده نزدیک رونق خواهد گرفت.

در آخرین گزارش تحقیقات بازار شرکتThe Brainy Insights ، آمده است که بازار جهانی اینشورتک قرار است تا سال 2032 به ارزش 82.3 میلیارد دلار برسد. اما چه چیزی باعث این رشد سریع می‌شود؟ پاسخ در بیمه درمان نهفته است.

در سال 2022، اینشورتک‌های تخصصی سلامت و درمان پیشتازانه 2.27 میلیارد دلار تولید درآمد داشتند. این میزان تقریباً 60 درصد از کل درآمد در بازار جهانی TPAهای بیمه را تشکیل می‌دهد. در نتیجه، این بخش برای رشد بازار اینشورتک بسیار حائز اهمیت است.

بازی دوشادوش اینشورتک و فناوری سلامت

نکته‌ی مهم این است که، سازگاری داده‌های جمع‌آوری‌شده توسط فناوری سلامت که توسط اینشورتک‌ها به‌کار گرفته شده است می‌تواند مشارکت‌های بهینه‌ای ایجاد کند. شرکت‌های فناوری سلامت انبوهی از داده‌های ارزشمند دارند که اینشورتک‌ها می‌توانند از آن‌ها برای نظارت دقیق‌تر بر محصولات خود استفاده کنند. با رشد سریع پزشکی از راه دور، این مجموعه داده به طور تصاعدی در حال گسترش است. با جمع‌آوری داده‌های ارائه‌شده توسط شرکت‌های فناوری سلامت، اینشورتک‌ها می‌توانند پیشنهاداتی را برای موارد خاص پزشکی ارائه کنند و از ارائه‌ی حق بیمه و پوشش مناسب مطمئن باشند. این نه تنها جریان‌های درآمدی جدید ایجاد می‌کند، بلکه تجربه بسیار شخصی‌تری را برای مشتریان فراهم می‌کند که کلید موفقیت در چشم‌انداز بیمه امروزی است. از طریق تقاضا برای دریافت داده‌ها از سوی اینشورتک‌ها، درآمد قابل توجهی برای شرکت‌های فناوری سلامت فراهم می‌شود. همچنین فرصت‌هایی برای مشارکت استراتژیک به‌وجود می‌آید.

از آنجایی که فرآیندهای اصلی کسب‌وکار دارای هم‌پوشانی زیادی هستند، راه‌حل‌های اینشورتک و فناوری سلامت اغلب در فناوری نیز هم‌سویی دارند (هم از نظر عملکرد و هم در معماری ساختار). چنین اشتراکی، امکان نوآوری متقابل و حتی رقابت بین دو دنیای فناوری را فراهم می‌کند.

هدایت به سمت مشتری‌محوری

همانطور که مشتری‌محوری یک اصل بنیادی برای اینشورتک‌ها است، یک هدف مشترک برای فناوری سلامت نیز به حساب می‌آید. در واقع، اینشورتک‌های حوزه سلامت نه تنها نسبت به افزایش خدمات مشتری در تلاش هستند، بلکه در راستای گسترش «درمان فراگیر» نیز فعالیت می‌کنند. درمان فراگیر به تعهد آن‌ها برای در دسترس قرار دادن خدمات درمانی برای جمعیتی گسترده‌تر با استفاده از فناوری و راه‌حل‌های نوآورانه اشاره دارد. از سوی دیگر، ابزارهای جدید مبتنی بر فناوری که دسترسی به خدمات درمانی، کیفیت خدمات و پوشش‌های نوآورانه را بهبود می‌بخشد، در اختیار اینشورتک‌ها قرار دارد.

در همین راستا، برخی از شراکت‌های مهم قبلاً ایجاد شده است، یعنی مشارکت بین Aetna و Apple، همچنین Oscar Health و Cigna. این مشارکت‌ها به طور خاص به نوآوری‌های اولیه در پزشکی از راه دور کمک کرده است. فقط کافی‌ست به محصول Aetna به نام Attain نگاهی بیندازیم؛ این برنامه که به طور خاص برای Apple طراحی شده است، تاریخچه سلامتی کاربر را دریافت می‌کند و آن را با فعالیت دستگاه‌های پوشیدنی ترکیب می‌نماید و با ارائه اهداف شخصی و جوایز انگیزشی به حداکثر کارایی می‌رساند.

در مثالی دیگر، اپلیکیشن Wysa در حال حاضر در حال ایجاد شراکت با SwissRe است تا با استفاده از مکانیسم ردیابی سلامت و رفاه، ارزیابی شخصی ریسک را به بیمه‌گران ارائه دهد. این مشارکت با هدف افزایش درک بیمه‌گران از پروفایل ریسک بیمه‌گذاران خود با آنالیز معیارهای سلامت جسمی و روانی ایشان است و به‌طور بالقوه منجر به ارائه بیمه‌های سفارشی‌تر می‌شود.

گرچه چنین مشارکت‌هایی در مراحل اولیه خود هستند اما به صنعت پزشکی از راه دور منجر می‌شوند و قوانین و سیستم‌های موجود نیز می‌توانند در سرعت گسترش این نوآوری در سراسر دنیا نقش داشته باشند. اما به نظر می‌رسد که مقررات حاکم ممکن است رشد این بخش را تا حدی کند نماید.

اصولاً با توجه به درخواست‌های بیشتر برای حفظ حریم خصوصی داده‌ها در زمانه‌ی افزایش هک‌ها و نگرانی‌های امنیت سایبری، مقررات می‌توانند بر دسترسی بیمه‌گران به داده‌های مشتری تأثیر بگذارند.

آیندهی پزشکی از راه دور

با در نظر گرفتن مشارکت‌های موفق بین اینشورتک‌ها و حوزه سلامت، در دسترس بودن محصولات پزشکی از راه دور در آینده افزایش می‌یابد. با این رویکرد، «اولویت دیجیتالی» به عنوان یک نیاز و هدف منجر به بهبود دسترسی و ایجاد سهولت برای بیماران خواهد شد. اما این آینده چقدر سریع به واقعیت تبدیل خواهد شد و آیا مصرف‌کنندگان بدون مراجعه حضوری به پزشک احساس راحتی می‌کنند؟

عده‌ای از فعالین حوزه‌ی اینشورتک معتقدند که، سلامت از راه دور هرگز نمی‌تواند به طور کامل جایگزین تعامل پزشک و بیمار شود. همیشه افرادی خواهند بود که نسبت به اشتراک گذاشتن اطلاعات و دریافت درمان به صورت حضوری احساس راحتی بیشتری داشته باشند. از سوی دیگر، به‌طور دائمی سوابق درمان به صورت دیجیتالی حفظ و بایگانی می‌شوند و همین امر ترس واقعی از افشای تعاملات خصوصی را به‌وجود می‌آورد.

البته در بیشتر موارد، پزشکی از راه دور می‌تواند به راحتی جایگزین تعامل رودررو شود به ویژه برای درمان‌های متداول. بنابراین می‌توان گفت، تعامل فیزیکی فقط برای جدی‌ترین و خصوصی‌ترین درمان‌ها محفوظ خواهد ماند. در نهایت با توجه به سرعت حرکت تکنولوژی به نظر می‌رسد که تعاملات دیجیتال چیزی است که مصرف کنندگان باید آن را بپذیرند، چه آن را دوست داشته باشند یا نه.

امروزه، فناوری توانمندی و آسایش به ارمغان می‌آورد و همچنین در برابر هر فاجعه‌ای که ممکن است در آینده رخ دهد آمادگی ایجاد می‌کند؛ مانند تجربه‌ای که از شرایط قرنطینه در کووید-۱۹ به دست آوردیم. در نهایت می‌توان گفت، پزشکی از راه دور جزء حیاتی اکوسیستم سلامت و درمان است که مکمل مشاوره حضوری به شمار می‌آید.

بیمه درمانی سال‌هاست که در مسیر اتوماسیونی شدن قرار گرفته است. در طول ده سال گذشته، صنعت بیمه نقش‌هایی را ایجاد کرده که به تجربه عالی مشتری اختصاص داشته است. مدیران صنعت کاملاً درک می‌کنند که اتوماسیون با کیفیت بالا هم برای برآورده کردن انتظارات مشتری و هم برای کاهش هزینه‌های عملیاتی برای شرکت‌هایشان ضروری است. آن‌ها همچنین کاملاً درک می‌کنند که هیچ خط پایانی در این مسابقه وجود ندارد. انتظارات دائماً در حال تغییر هستند و کاری که اپراتورها انجام می‌دهند باید تغییر کند تا نیازهای مشتریان خود را برآورده کنند. این امر نیاز دائمی به نوآوری اینشورتک‌ها و فناوری سلامت را به دنبال دارد. نیاز دائمی به راه‌حل‌های جدید برای مشکلات جدید و قدیمی.

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4