داده می‌تواند نقش شرکت‌های بیمه را از پوشش ریسک، به پیشگیری از ریسک تبدیل کند

20 آذر 1402
شناسه : 674
منبع:

شرکت‌های بیمه آماده ایفای نقش ارزشمند جدیدی به عنوان شریک در پیشگیری از حوادث هستند. همزمان با افزایش فراوانی، مقیاس و هزینه‌های بلایای طبیعی، حوزه نوظهور بیمه متصل (Connected Insurance) پتانسیل کمک به شرکت‌های بیمه برای پیشگیری، کاهش یا پایین آوردن خطرات بالقوه مرتبط با رویدادهای آب و هوایی شدید را دارد. در این مدل، شرکت بیمه داده‌ها را از منابع متعددی از جمله دستگاه‌ها و حسگرهای متصل/هوشمند در خانه‌ها و همچنین منابع داده ثالث مانند داده‌های هواشناسی استخراج می‌کند تا توصیه‌های بسیار شخصی‌سازی‌شده‌ای را ارائه دهد که می‌تواند به مشتریان کمک کند تا منازل خود را ایمن‌تر نگهداری کنند. 

بسیاری از شرکت‌های بیمه در حال حاضر از داده برای طیفی از اهداف، از شناسایی گزینه‌های پوشش شخصی‌سازی‌شده برای مشتریان تا تحلیل ریسک در سبد بیمه‌ای، استفاده می‌کنند. یک نظرسنجی در ۲۰۲۱ همچنین نشان داد که 35% از شرکت‌های بیمه از سرمایه‌گذاری‌های خود در داده‌ و تحلیل آن، مزیت‌های رقابتی به دست آورده‌اند. 43% از شرکت‌های بیمه در این نظرسنجی گفته‌اند که از داده و تحلیل آن برای انتقال تمرکز از به پیشگیری استفاده می‌کنند.

افزودن داده سنسورها باعث می‌شود شرکت‌های بیمه ارزش حتی بیشتری ارائه دهند. یک شرکت بیمه از سنسورهای IoT برای ردیابی عملکرد ماشین‌آلات مشتریان، نظارت بر خطرات آتش‌سوزی و نظارت بر استحکام سازه‌ای ساختمان‌های مشتریان در مناطق زلزله‌خیز استفاده می‌کند. این داده‌ها با مشتریان به اشتراک گذاشته می‌شود تا بتوانند گام‌هایی برای کاهش ریسک خود بردارند. این رویکرد همچنین می‌تواند به خطوط دیگر بیمه تعمیم یابد. به عنوان مثال، داده‌ها و بینش‌های به دست آمده از سنسورهای آتش‌سوزی، گرما و نشت آب در خانه می‌تواند به شرکت‌های بیمه اجازه دهد تا مشتریان را از وقوع آتش‌سوزی، نقص در تجهیزات گرمایشی یا آب‌گرفتگی در زیرزمین مطلع کنند. سنسورهای رطوبت می‌توانند نشتی‌ها را زود تشخیص دهند تا نه تنها از شکستگی لوله‌های اصلی جلوگیری کنند، بلکه از گسترش خسارات و کپک داخل دیوارها جلوگیری کنند. 

ایجاد برنامه‌های پیشگیری مبتنی بر داده

ایجاد یک برنامه پیشگیری مبتنی بر بینش حاصل از داده نیازمند یک راهبرد دقیق است. به عنوان مثال، کدام ریسک‌ها بیشترین پتانسیل را برای کاهش زیان از طریق پیشگیری دارند و کدام دسته از مشتریان بیشتر مایل به داشتن محصولات پیشگیری هستند؟ شرکت‌های بیمه همچنین به داده‌های باکیفیت بالا در مقیاس و قابلیت‌های تحلیل هوشمند برای ایجاد خدمات پیشگیری که ارزش واقعی مشتری را ارائه دهند، نیاز دارند. این امر نیازمند پنج مرحله کلیدی است:

  • یکپارچه‌سازی داده‌های داخلی و ادغام داده‌های مرتبط از نمایندگان، کارگزاران و بیمه‌گران اتکایی: یکپارچه کردن داده‌ها از بخش‌های مجزا اولین گام مهم برای تحلیل و ارائه محصولات پیشگیری موفق است.
  • ایجاد حاکمیت و مالکیت داده در سازمان: یک تیم مرکزی باید اطمینان حاصل کند که داده‌ها به درستی نگهداری می‌شوند تا از حداکثر پتانسیل آنها بهره‌برداری شود.
  • ایجاد فرهنگ داده در سراسر سازمان: همه کارکنان باید آموزش‌های لازم را دریافت کنند تا بیاموزند چگونه داده‌ها را درک کرده و با آنها کار کنند تا بتوانند مسائل کسب و کار را حل کنند و امنیت داده را حفظ نمایند.
  • شناسایی موارد کاربرد برای محصولاتی که می‌خواهید بسازید: داده‌ها/منابع داده‌های لازم را برای محصول تعریف کنید و مدل‌های تحلیلی لازم را برای کمک در ساخت واقعی محصول ایجاد کنید.
  • در اکوسیستم داده باز همکاری کنید: همکاری با استارت‌آپ‌های حوزه بیمه و سایر اکوسیستم‌های داده‌ای می‌تواند به شرکت‌های بیمه کمک کند تا مقیاس مورد نیاز برای بهینه‌سازی تحلیل داده را به دست آورند.

بیمه متصلِ مبتنی بر داده، پتانسیل کاستن از تاثیر بلایای طبیعی بر مشتریان و شرکت‌های بیمه را با پیشگیری از خسارت، کاهش هزینه‌های پرداخت خسارت و معرفی شرکت‌های بیمه به عنوان شریکان مورد اعتماد برای کمک به مشتریان فراهم می‌کند.

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4