بر اساس گزارشی از شرکت بیمه چاب[1]، بیشتر مدیران مالی معتقدند «بیمه تعبیهشده»[2] به زودی از یک گزینه به یک ضرورت تبدیل خواهد شد. این نظرسنجی از 2000 مشتری و 200 مدیر اجرایی از سازمانهای مالی در سراسر جهان، در پی بررسی بیمه تعبیهشده از منظر فینتکها و بانکها بوده است.
نتیجۀ این بررسی نشان داد که سازمانهای مالی، انتظار پتانسیل رشد از بیمه دارند. ظرف سه سال آینده، پیشبینی میشود که بیش از نیمی از سازمانهای مالی مورد بررسی حداقل 10% درآمد خود را از بیمه به دست آورند.
دنینگر[3]، رئیس بخش صنعت بیمه در شرکت مشاورهای کپجمینای[4] میگوید: "موفقیت بیمه تعبیهشده به راحتی کار بستگی دارد. فکر میکنم فناوری لازم، برای انجام تقریباً هر کاری وجود دارد. پس مشکل فناوری نیست. کارهایی که پیش نمیرود، معمولاً پیچیدهتر است یا نیاز به اطلاعات شخصی بیشتری دارد. هر چه ریسک و فرایند صدور پیچیدهتر و دشوارتر باشد، احتمال کمتری دارد که معامله به طور سرراست انجام شود. وقتی که بیمه تعبیه شده کارآمد باشد، میتوان آن را با تصمیم آنی برای خرید[5] مقایسه کرد".
او اضافه میکند: "آیا بیمه تعبیهشده پیش میرود؟ فکر میکنم به چندین امر بستگی دارد: مثلا به نوع محصول و به کیفیت تجربه خرید".
مکنیس[6] معاون بخش مشتری دیجیتال در شرکت بیمه چاب که برای پیشبرد بیمه تعبیهشده، با شرکایی در بخشهای فینتک و بانکداری کار میکند، میگوید: " شما باید در صدور بیمهنامه، اکچوئری و پرداخت خسارت تخصص داشته باشید تا محصولاتی را همراه با تجربه مطلوب برای مشتری راهاندازی کنید. بیمه تعبیه شده وقتی کارآمد است که در زمان، مکان و شرایط مناسب اجرایی شود".
تقریباً نیمی از پاسخدهندگان به این نظرسنجی اشاره کردند که خرید بیمه به صورت دیجیتال برایشان مشخص است، اما در عین حال بیش از نیمی از آنها نیز گفتند که بعضی از محصولات بیمه را تنها از طریق نمایندگی و کارگزاری خریداری میکنند. این نظرسنجی همچنین نشان داد که مشتریان معمولا پوششهای متعارف بیمه مانند بیمه خودرو، سلامت و زندگی را دارند، اما از محصولاتی مثل پوشش درآمد و بیمه حیوانات خانگی بیبهرهاند.
مکنیس توضیح میدهد که "اگر به عنوان مثال، یک راننده اوبر پرداختی برای یک سفر دریافت کند، بانکهای طرف حساب میتوانند به آن به چشم یک تراکنش نگاه کند و در نتیجه به آن شخص یک محصول پوشش درآمد پیشنهاد دهند. او ادامه میدهد که "این یک ارزش افزوده است، اما آنچه در نظرسنجیمان دیدیم این است که مساله اصلی، افزایش رضایت مشتری و حفظ آن و ایجاد اعتماد است. همه در حال حاضر برای مشتریان رقابت میکنند."
بنا بر اظهارات مکنیس: "فرصتهای قابل توجهی برای تعبیه بیمه وجود دارد، اما این امر به معنای دور شدن صنعت از نمایندگیها و کارگزاریها نیست. مشتریان در مورد موارد خاصی میخواهند با کسی صحبت کنند تا مطمئن شوند به خوبی متوجه تمام جوانب یک محصول شدهاند. اما از طرف دیگر، البته که اشتیاق بیشتری برای خرید بیمه به صورت دیجیتال دیده میشود. به نظر میرسد این آگاهی در میان همه نسلها ایجاد شده و مردم این سوال را از خود میپرسند که چقدر خوب تحت پوشش قرار گرفتهام؟ خانوادهام چطور؟ آیا بیمه مناسبی دارم؟'"
[1] Chubb: Banks and the Digital Wallet Race: The Embedded Insurance Strategy
[2] Embedded Insurance
[3] Denninger
[4] Capgemini
[5] Impulse Purchase
[6] McNeece