رقابت جهانی Qorus-Accenture تحت عنوان جایزه نوآوری بیمه هر ساله بهترین ایدهها و شیوههای جدیدی که صنعت بیمه را به نفع بیمهگران و مشتریان متحول میکند، انتخاب و برای اعطای جایزه تعیین مینماید. در هفتههای پیشین، هشتمین سال برگزاری این رویداد نیز سپری شد و برندگان سال ۲۰۲۳ از میان بیش از 350 مورد ارسالی از 223 موسسه و از بین 43 کشور انتخاب و اعلام شد. شرکتکنندگان نه تنها شامل استارتآپهای نوپا بودندT بلکه بزرگترین سازمانهای مالی جهان نیز پا به عرصهی این رقابت گذاشته بودند. میتوان گفت، این برنامه به عنوان یک شتابدهنده در نوآوری بیمه، به منظور جابهجایی مرزهای کهنه، برای تقویت همکاری و ایجاد تأثیرات چشمگیر عمل کرده است.
تیم تحقیقاتی Qorus-Accenture، پس از پایان هر مراسم، به صورت دستی دادههای صدها مورد را آنالیز میکند تا نتیجه را تحت عنوان یک گزارش کوتاه ارائه نماید. ولی امسال، این مجموعه از هوش مصنوعی مولد برای شناسایی و کشف روندها بهره گرفته است تا بتواند یک راهنمای عملی برای بیمهگران امروزی تدارک ببیند. در ادامه به شش روندی که مدل هوش مصنوعی Qorus-Accenture شناسایی کرده است میپردازیم:
- تجربه دیجیتال مشتری
تجربه دیجیتال مشتری در صنعت بیمه راهی طولانی را طی کرده است، زیرا انتظارات و رقبای جدید همچنان در حال تکامل و ظهور هستند. شرکتهای بیمه بیش از پیش از آنالیز دادهها و فناوریهای هوش مصنوعی استفاده میکنند تا سفر مشتری را در جنبههای مختلف فرایند بیمهگری بهبود بخشند. این کار با هدف ارائه یک تجربه یکپارچه و شخصیشده و در عین حال به منظور ایجاد حس اعتماد انجام میگردد.
شرکت بیمه Zurich در برزیل این روند را در فرایند پرداخت خسارت با تشخیص از راه دور خود نشان میدهد. وسایل و تجهیزات بیمه شده را با استفاده از عکس یا فیلم بررسی میکند، نحوه تعمیر آن را تعیین و سپس یک تکنسین برای انجام تعمیرات مربوطه اعزام میکند.
- همسویی سلامت و رفاه
با ابتکاراتی که در محصولات و خدمات بیمه گنجانده شده است، شاهد همسویی روزافزون سلامت و بهزیستی هستیم. این روند به دلیل افزایش تقاضای مصرفکننده برای مراقبتهای شخصی و همهجانبه شکل گرفته است. از سوی دیگر، وجود این موضوع که ترویج سبک زندگی سالم میتواند هزینههای خسارت را کاهش دهد و به بهبود نرخ حفظ مشتری بیانجامد نیز بیتاثیر نیست.
به عنوان مثال، شرکت بیمه Discovery برنامه تندرستی خود تحت عنوان Vitality را ارتقاء داده است تا مشوقهای شخصیشدهی بیشتری برای بهبود سلامت اعضای خود ارائه دهد. بیمهگر آفریقای جنوبی از آنالیز دادهها برای شناسایی مهمترین اقدامی که یک فرد باید برای افزایش «طول عمر سلامتی» خود انجام دهد استفاده میکند؛ به معنای سالهایی که شخص در صحت و سلامت زندگی کرده است. پس از آن، برنامه عملیاتی Vitality Next Best، اعضاء را تشویق میکند تا با استفاده از اعلانها و مشوقهای مختلف، انتخاب و اقدام کنند و در ادامه، بیمهگر پیشرفت آنها را پی میگیرد.
- آنالیز پیشرفته و شخصیسازی
این روند نشان میدهد که چگونه بیمهگران از آنالیز دادهها و تقسیمبندی مشتریان برای ایجاد محصولات و خدمات بیمهای بسیار شخصیشده و مرتبط استفاده میکنند. این موضوع از آنرو اهمیت پیدا میکند که بیمهگران بتوانند رفتار و ترجیحات مشتری را به منظور ارائه راهحلهای سفارشیشدهای که نیازهای آنها را بهتر برآورده میکند، تشخیص بدهند.
کارگزاری بیمه فرانسوی Datafolio به دنبال سرمایهگذاری بر روی گسترش پلتفرمهای حملونقل دیجیتالی است که این امکان را برای کاربران فراهم میکند تا در صورت نیاز نسبت به اجارهی اتومبیل، موتورسیکلت، اسکوتر و دوچرخه اقدام کنند. به دنبال آن یک پیشنهاد بیمهای مبتنی بر «پرداخت براساس مصرف» را نیز طراحی کرده که میتواند در اپلیکیشنهای ارائهدهندگان خدمات حملونقل نیز تعبیه شود. این شرکت، هزینه پوشش را با توجه به مسافت سفر و نحوه رانندگی مشتری محاسبه و دریافت میکند.
استفاده از آنالیز پیشرفته و شخصیسازی نه تنها به شرکتهای بیمه کمک میکند تا رضایت و وفاداری مشتری را افزایش دهند، بلکه باعث رشد درآمد و بهبود عملکرد کلی کسبوکار ایشان نیز میشود.
- بیمه توسعه پایدار
بیمهگران برای حمایت از طرحهای توسعه پایدار، کاهش ردپای کربن و همچنین توسعه محصولات و خدماتی که نیازهای در حال تحول مصرفکنندگان و نهادهای نظارتی را برآورده میکنند، با فشار مضاعفی مواجه هستند.
این روند با فشار جهانی به سمت کاهش انتشار گازهای گلخانهای و گذار به سوی اقتصاد سبز و همچنین افزایش آگاهی از تأثیر تغییرات اقلیمی بر کسبوکارها و خطرات مالی بلندمدت مرتبط است.
شرکت بیمه برزیلی Bradesco Seguros حمایت خود از توسعه پایدار و تعالی اجتماعی را با راهاندازی یک سرویس بازیافت که زبالههای خودرو را جمعآوری، بازیافت، ساماندهی و ردیابی میکند، تقویت کرده است. سرویس ساماندهی زیستمحیطی اتومبیل این شرکت، با مشارکتEcoassist Serviços Susteníveis، در حال حاضر در سائوپائولو فعالیت میکند و قصد دارد آن را به شهرهای دیگر نیز گسترش دهد.
- بیمه فراگیر
همچنین شاهد یک روند با ظهور محصولات و خدمات بیمهای جدید هستیم که به طور خاص برای قشرهایی از جمعیت طراحی شدهاند که در طول زمان از خدمات کمتری برخوردار بودهاند. اینها ممکن است شامل افراد کمدرآمد، اقلیتها، مهاجران و کسبوکارهای کوچک و... باشد. با تمرکز بر این مشتریان، ارائهدهندگان بیمه اتکایی و بیمه میتوانند به پر کردن شکاف حفاظتی کمک کنند و به رفاه مالی و ثبات بیشتر این جوامع کمک کنند.
اینشورتکB4E به عنوان یک پلتفرم دیجیتال کانادایی توانسته در چنین فضایی نوآوری ایجاد کند. و با این کار، بیمهگران اتکایی، بیمهگران، MGA[1]ها و واسطهها را برای طراحی، توسعه و بازاریابی محصولات بیمه فراگیر مقرونبهصرفه و مناسب برای هر سگمنت مشتری توانمند میکند. هدف این اینشورتک تسهیل رفاه اقتصادی در میان قشر کمدرآمد و تضمین تداوم مالی کافی برای همه است.
- مشارکت اکوسیستم
روند ششم، ناشی از تغییر سریع چشمانداز صنعت بیمه است و همچنین نیاز به بیمهگرانی با چابکی بیشتر، مشتریمحوری و کارآمدتر در فعالیتهای خود. در نتیجه، شاهد افزایش مشارکتهای استراتژیک، همکاریهای بینارشتهای و ایجاد اکوسیستمهای جدید هستیم که از فناوریهای نوظهور و بینشهای مبتنی بر دادهها برای ارائه نتایج بهتر برای همه طرفهای حاضر استفاده میکنند.
به عنوان یک مثال عالی میتوان شرکت بیمه Fidelidade از پرتقال را معرفی کرد که ارائه بیمه حیوانات خانگی خود را به یک اکوسیستم گسترده گسترش داده است. اکوسیستم MyPets شامل بیمه مسئولیت و سلامت حیوانات خانگی، مشوقهای بازیسازی و پاداشها، همکاری با تامینکنندگان غذا و خدمات مراقبت از حیوانات و یک پلتفرم اطلاعات دیجیتال است. Fidelidade همچنین قصد دارد تسهیلاتی برای ردیابی حیوانات خانگی مبتنی بر اپلیکیشن را اضافه کند.
به عنوان نتیجهگیری، همانطور که میتوانیم از دریچه جوایز امسال ببینیم، دورهی هیجان انگیز و امیدوارکنندهای برای حضور فعالانه در عرصه بیمه است. این روندها و نوآوریهای پیشرویی که آنها را هدایت میکنند، نشان میدهند که چگونه بیمهگران به طور فعال راهحلهای جدید و جالبی برای بزرگترین چالشها و فرصتهای موجود طراحی میکنند.
[1] managing general agent