اکوسیستم‌ها چگونه به کمک استارتاپ‌ها موجب رشد صنعت بیمه می‌شوند؟

27 شهریور 1402
شناسه : 614
منبع:

در این مقاله، در مورد اکوسیستم بیمه و چگونگی رشد استارت‌آپ‌ها در این بستر صحبت خواهد شد که می‌توان آن را به عنوان راهنمایی برای مدیران محصول، کارآفرینان سریالی و بنیانگذاران استارت‌آپ در نظر گرفت.

اکوسیستم اینشورتک چیست؟

اکوسیستم اینشورتک به عنوان یک محیط مناسب برای ارائه دهندگان خدمات بیمه متعدد طراحی شده است تا کاربران بتوانند به پیشنهادات متنوع و مناسب‌تری دسترسی داشته باشند.

اکوسیستم اینشورتک بر حسب تجربه دارای چهار ویژگی اصلی است:

  • تقاضا: هر اکوسیستمی نیاز به تقاضای قوی از سوی کاربران دارد. تقاضا برای محصولات اینشورتک در طول همه‌گیری کووید-۱۹ افزایش یافت و با توجه به پژوهش‌ها، انتظار می‌رود تا سال 2028 حدود ۲۹ درصد رشد داشته باشد.
  • استعداد: یک اکوسیستم ایده‌آل اینشورتکی باید دارای تیم‌های فنی، مدیریتی و کسب‌وکار قوی باشد. آمار نشان می‌دهد که 44 درصد از اینشورتک‌ها در جهان بین یک تا ده کارمند دارند به این معنی که، بیشتر اکوسیستم‌های این حوزه توسط استعدادهای انگشت‌شمار اما مؤثر مدیریت می‌شوند.
  • سرمایه: منظور از سرمایه، منابع مورد نیاز برای دستیابی به اهداف شرکت است. از نظر مالی، اینشورتک‌ها در سال 2021 در مجموع 19.8 میلیارد دلار سرمایه جذب کردند.
  • سیاست‌گذاری: برای اینکه یک اکوسیستم شکل بگیرد و دوام پیدا کند، باید سیاست‌های حمایتگرانه وجود داشته باشد. برای مثال، در ایالات متحده، سیاست‌های حمایت از استارت‌آپ‌ها در حوزه اینشورتک شامل قانون Dodd-frank، HIPAA و غیره است.

سه نمونه از اکوسیستم‌های اینشورتکی

اکوسیستم‌ها به معرفی مدل‌های کسب‌وکار مانند بیمه مبتنی بر API و خدمات خرد کمک می‌کنند. آن‌ها همچنین برای ارائه خدمات بیمه شخصی شده به مصرف کنندگان به‌کارگرفته می‌شوند.

  • بیمه Ping An: بیمه Ping An چین یک نمونه ایده‌آل از اکوسیستم اینشورتکی است. از طریق نوآوری، خدمات بیمه ارائه می‌کند و همچنین خدمات ارزش افزوده دیگری مانند Good Doctor (به عنوان خدمات درمانی) ارائه می‌دهد. یکی دیگر از خدمات آن Pinganfang، یک سرویس املاک و مستغلات و AutoHome است که فعالیت‌های تفریحی را سازماندهی می‌کند.
  • BNP Paribas Cardif: بیمه Cardif نمونه قابل توجه دیگری از اکوسیستم اینشورتکی است. این شرکت عمدتاً در انگلستان و هلند برای ارائه خدمات بیمه فعالیت می‌کند. آن‌ها علاوه بر بیمه، خدمات مالی دیگری مانند اعتبار املاک و مستغلات، سرمایه‌گذاری شخصی و سایر خدمات مورد نیاز مصرف کننده را نیز ارائه می‌دهند.
  • بیمه Discovery: یک شرکت بیمه آفریقای جنوبی به نامDiscovery به مصرف کنندگان خود اکوسیستمی ارائه می‌دهد که شامل پوشش زندگی، اتومبیل و منزل مسکونی همراه با خدمات پزشکی و سایر خدمات مالی است. با ایجاد این اکوسیستم،Discovery  عنوان کرد که پایگاه مصرف کننده آن به طور قابل توجهی افزایش یافته است. به عنوان مثال، کاربران برنامه سلامت و تندرستی آن 28 درصد کمتر در بیمارستان بستری می‌شوند. این باعث بهبود حاشیه سود این اینشورتک نوآور می‌شود.

اکوسیستم اینشورتک چه فرصت‌هایی ایجاد می‌کند؟

اکوسیستم اینشورتک به برجسته کردن ایده‌های کسب‌وکار کمک کند. در زیر به برخی از این مزایا اشاره شده است:

  • مقیاس‌پذیری نامحدود: انتظار می‌رود ارزش بازار اینشورتک تا سال 2030 به 114 میلیارد دلار برسد، زیرا در حال حاضر بین سال‌های 2022 تا 2030 به میزان 46.1 درصد رشد داشته است. این نشان می‌دهد که پتانسیل رشد قوی است و استارت‌آپ‌ها می‌توانند با اتصال خود به اکوسیستم یا ایجاد یک اکوسیستم از این موضوع بهره ببرند.
  • معرفی محصولات جدید: یکی از مزایای بزرگ اکوسیستم‌های اینشورتک این است که در معرفی برندهای جدید محصولات به مشتریان فعلی کمک می‌کند. به عنوان مثال، بیمه Lemonad در حال حاضر به Uber با بیمه اجاره کاربران محصول خود کمک می‌کند. همین فعالیت یک بازار فعال از میان 118 میلیون کاربر برنامه Uber برای Lemonad فراهم کرده است.
  • ایجاد جریان‌های سودآور جدید: مطالعه انجام شده توسط Sopheon نشان می‌دهد که افزودن خدمات بیشتر به یک اکوسیستم به درآمد کسب‌وکار می‌افزاید. به عنوان مثال، Curacel، یک سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی برای پردازش مطالبات، توانست به طور یکپارچه خدمات بیمه تعبیه شده خود را به مصرف کنندگان در اکوسیستم خود معرفی کند. از این طریق توانسته درآمد خود را 20 درصد افزایش دهد.
  • استفاده از Cross Apps Data Exchange: تبادل داده بین‌برنامه‌ای به معنای انتقال اطلاعات بین دو پلتفرم در یک اکوسیستم است. از آنجایی که اکوسیستم‌ها دارای پلتفرم‌های متعددی هستند که از طریق یک پلتفرم مادر قابل دسترسی‌اند، میزبان تعیین می‌کند که چه داده‌هایی به اشتراک گذاشته شود. به عنوان مثال، اطلاعات برنامه Uber با بیمه Lemonad مبادله می‌شود، زیرا آن‌ها با یکدیگر مشارکت دارند.

استفاده از رویکرد اکوسیستمی برای ایجاد یک استارت‌آپ

استارت‌آپ‌ها می‌توانند با استفاده از منابع داخلی خود یا تاثیرگذاری بر دیگران، مقیاس خود را افزایش دهند.

  • جذب سرمایه و ایجاد یک محصول جدید بیمه: تقاضا برای محصولات اینشورتک فراوان است. انتظار می‌رود بازار جهانی اینشورتک تا سال 2030 حدود ۴۶ درصد رشد کند. در مورد جمع‌آوری سرمایه، VCها به تأمین مالی اینشورتک علاقه نشان داده‌اند و آمار نیز این را تایید می‌کند.
  • استفاده مجدد از داده‌ها در محدوده دسترسی: یک راه عالی برای شروع جهشی، استفاده از داده‌های یک اپلیکیشن کاربردی در اکوسیستم و استفاده مجدد از آن در محصول اینشورتک است. به عنوان مثال: Gmail در سال 2008 راه اندازی شد، اما در سال 2009 به 1.5 میلیارد کاربر دست یافت. این رشد سریع به این دلیل اتفاق افتاد که اکوسیستم مشترکی با اندروید و گوگل دارد و با استفاده مجدد از داده‌های هر دو پلتفرم رشد می‌کند.
  • خدمات ارزش افزوده: افزودن خدمات بیشتر به گسترش اکوسیستم کمک می‌کند. به عنوان مثال، ارائه پوشش‌های بیمه در یک اپلیکیشن تجارت الکترونیک می‌تواند مصرف کنندگان را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. پایگاه مصرف کنندگان Alipay از حدود 451 میلیون کاربر در سال 2016 به بیش از 1.3 میلیارد کاربر در سال ۲۰۲۰ صرفاً با افزایش خدمات و محصولات جدید آن‌ها افزایش یافت.
  • مقیاس‌پذیری از طریق شرکا: یک راه موثر دیگر برای تسریع رشد، استفاده از راه‌‌حل‌های شخص ثالث است. تخمین زده می‌شود که بیش از 57 درصد از شرکت‌‌ها، مشتریان خود را از طریق مشارکت به دست می‌آورند. مطالعه دیگری نشان می‌دهد که تقریباً نیمی از استارت‌آپ‌ها بینش و ایده‌ها را از اشخاص ثالث دریافت می‌کنند. این آمار اثبات می‌کند که مشارکت، یک استراتژی موثر برای رشد است. با این حال، بررسی شرکت‌ها و محصولات شرکا نیز بسیار مهم است. باید اطمینان حاصل کنند که مشارکت آن‌ها مکمل یکدیگر است. به عنوان مثال، اگر استارت‌آپ الف بیمه منزل مسکونی ارائه می‌دهد، شراکت با ارائه دهنده وام مسکن یک گزینه عالی خواهد بود.

از جمله نکاتی که باید قبل از انتخاب شریک اینشورتکی در نظر گرفته شود می‌توان به هم‌سویی سیاست‌ها، تجارب کسب‌وکار، پشتوانه فناوری و DNA دیجیتال محصول اشاره کرد.

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4