پلتفرم ابری صنعت مجموعهای از راهکارهای مبتنی بر ابر یا بومیابری (cloud-native) است که برای یک صنعت خاص طراحی شدهاند. ابرهای صنعتی با پلتفرمهای ابری گستردهتر و همه منظوره مانند خدمات وب آمازون (AWS) یا مایکروسافت آژور متفاوت هستند؛ زیرا راهکارها، ویژگیها و قابلیتهایی را ارائه میدهند که برای مطابقت با نیازهای خاص صنایعی مانند خدمات بهداشت و درمان، مالی، تدارکات، خردهفروشی، انرژی، کشاورزی و غیره سفارشی شدهاند.
مهمترین مزیت ابر صنعت، توانایی برآوردن مجموعهای از نیازهای خاص با ویژگیهایی مانند اتوماسیون گردش کار، ذخیرهسازی و تجزیه و تحلیل دادهها، ابزارهای پردازش و حسابرسی، پورتالهای مشتری سلفسرویس و موارد دیگر است. ابرهای صنعتی میتوانند به سرعت بخشیدن به توسعه راهکارهای دیجیتالی خاص صنعت برای ایجاد یک هسته دیجیتال در حال تکامل مداوم کمک کنند، که در بالای آن میتوانید قابلیتهایی را برای کمک به نوسازی و نوآوری لایهبندی کنید - یک قابلیت فناوری یا مورد کاربرد کسبوکاری در یک زمان.
در حالی که صنعت بیمه در پذیرش این فناوریها کندتر از برخی دیگر بوده است، پلتفرمهای ابری طراحیشده برای بیمه شروع به ظهور کردهاند و دیجیتالی شدن صنعت هم اکنون در حال وقوع است.
مزایای بالقوه یک پلتفرم ابری موثر برای صنعت بیمه
افزایش بهرهوری عملیاتی
راهحلهای ابری مناسب صنعت، انقلابی در نحوه عملکرد شرکتهای بیمه ایجاد میکنند و زیرساخت دیجیتالی مقیاسپذیر و انعطافپذیری را برای سیستمهای آنها فراهم میکنند. با انتقال عملیات به ابر، بیمهگران میتوانند بار مدیریت زیرساختهای داخلی را کاهش دهند و بیشتر بر شایستگیهای اصلی تمرکز کنند.
از طریق یکپارچهسازیها، یک پلتفرم ابری میتواند همکاری یکپارچه را فعال کند، موانع جغرافیایی را از بین ببرد و به تیمها اجازه دهد به دادهها و برنامههای کاربردی حیاتی دسترسی داشته باشند و از هر کجا، در هر زمان و در هر دستگاه هوشمندی دادههای خود را به اشتراک بگذارند. این کار امکان برقراری ارتباط و تصمیمگیری بلادرنگ را فراهم میکند که با دسترسی آسان به دادهها و ابزارهای تحلیلی افزایش مییابد.
در جایی که بینش انسانی و تصمیمگیری مورد نیاز نیست، یک پلتفرم ابری نیز میتواند از طریق اتوماسیون کارایی را افزایش دهد. با خودکارسازی وظایف تکراری، بیمهگران میتوانند اعضای تیم را آزاد کنند تا با تمرکز بهترین عملکرد خود را داشته باشند، سرعت خدمات و پردازش را افزایش دهند و خطاهای انسانی پرهزینه را حذف کنند.
صرفه جویی در هزینه
منطقی است که افزایش کارایی عملیاتی می تواند با کاهش هزینههای نیروی کار و بهبود استفاده از منابع، بیمهگران را نجات دهد. مقیاسپذیری پلتفرمهای ابری، بیمهگران را قادر میسازد تا به سرعت منابع خود را بر اساس تقاضا افزایش یا کاهش دهند و هزینهها را بیشتر کاهش دهند. علاوه بر این، پلتفرمهای ابری میتوانند نیاز به ذخیرهسازی فیزیکی را تا حد زیادی کاهش دهند و هزینههای مربوط به نگهداری و ایمن کردن مراکز داده در محل را کاهش دهند.
با استفاده از زیرساختهای ابری، بیمهگران میتوانند هزینههای سرمایهای را برای سختافزار و نرمافزار کاهش دهند، زیرا ارائهدهندگان ابر، نگهداری و ارتقاء زیرساختها را مدیریت میکنند.
علاوه بر این، یک مدل قیمتگذاری پرداختی میتواند به بیمهگران این امکان را بدهد که فقط منابعی را که استفاده میکنند خریداری کنند و بیش از اندازه مورد نیاز خرید انجام ندهند.
بهبود تجربه مشتری
یک پلتفرم ابری بیمه موثر، بیمهگران را برای ایجاد تجربیات یکپارچه برای مشتریان تجهیز میکند و به آنها اجازه میدهد از طریق کانالهای متعدد، مانند برنامههای موبایل، وبسایتها و چتباتها تعامل داشته باشند.
سیستمهای مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) مبتنی بر ابر میتوانند دید جامعی از چرخه عمر مشتری به بیمهگران ارائه دهند. تجزیه و تحلیل خودکار دادههای مشتری میتواند بینشی در مورد ترجیحات و رفتارهای مشتری ارائه دهد، بازاریابی هدفمند، پیشنهادات شخصیسازی شده و ارزیابی دقیقتر ریسک را ممکن میسازد.
بهعلاوه، قابلیتهای تجزیه و تحلیل مبتنی بر ابر و یادگیری ماشین میتواند به بیمهگران اجازه دهد تا به سرعت حجم زیادی از دادهها را پردازش کنند، سرعت و دقت پذیرهنویسی و پردازش را بهبود بخشد و زمان و تلاش لازم برای ثبت و تسویه دعاوی مشتریان را کاهش دهد.
همه اینها باعث افزایش رضایت و حفظ مشتری و همچنین ایجاد فرصتهای جدید برای جذب مشتریان جدید می شود.
افزایش انعطافپذیری و نوآوری
کلید موفقیت در صنعت بیمه، توانایی بیمهگر برای نوآوری سریع و انطباق با شرایط متغیر بازار است. پلتفرم ابری میتواند استقرار سریع محصولات و خدمات جدید را تسهیل کند و به بیمهگران کمک کند تا از رقبا جلوتر بمانند.
با توانایی به مقیاس رساندن منابع به صورت بلادرنگ، بیمهگران میتوانند با افزایش تقاضا در دورههای اوج، مانند دورههای ثبت نام آزاد یا پس از بلایای طبیعی، مقابله کنند. ابر همچنین ادغام با منابع دادههای خارجی مانند دادههای آب و هوا یا تلماتیک را تسهیل میکند و بیمهگران را قادر میسازد بیمه مبتنی بر استفاده و ارزیابی ریسک شخصی ارائه دهند.
علاوه بر این، اکوسیستمها و بازارهای مبتنی بر ابر به بیمهگران اجازه میدهند تا با استارتآپهای اینشورتک و سایر شرکای صنعت همکاری و نوآوری را تقویت کنند و توسعه محصولات و خدمات جدید را هدایت نمایند. یک پلتفرم ابری موثر همچنین بیمهگران را قادر میسازد تا با فناوریهای جدید – مانند بلاکچین یا هوش مصنوعی - آزمایش کنند تا عملیات خود را بهبود بخشند و ارزشهای پیشنهادی منحصربهفردی را برای مشتریان خود ایجاد کنند.
امنیت و انطباق دادهها
همانطور که دیجیتالی شدن صنعت بیمه امیدوارکننده است، چالشهای جدیدی را در مورد امنیت دادهها و رعایت مقررات ایجاد میکند. برای مقابله با این چالشها، یک پلتفرم ابری بیمه موثر اقدامات امنیتی پیشرفته از جمله رمزگذاری دادهها، کنترلهای دسترسی و پشتیبانگیری منظم را فراهم میکند تا از حفاظت از اطلاعات حساس مشتری اطمینان حاصل شود.
ارائهدهندگان ابر مناسب همچنین سرمایهگذاری زیادی برای حفظ چارچوبهای امنیتی قوی که با مقررات خاص منطقه مطابقت دارند، انجام خواهند داد.
پذیرش زودهنگام یک پلتفرم ابری صنعتی می تواند به بیمهگران مزیتی در بازار بدهد. وقوع این اتفاق میتواند نوآوری را هدایت کند، کارایی را افزایش دهد، به برآورده کردن انتظارات در حال تحول مشتری کمک کند و فرصت های رشد جدیدی ایجاد کند. بیمهگرانی که به دنبال شروع اولیه هستند باید با مدیران ارشد بازاریابی، مدیران فنی، مدیران اطلاعات و کارکنان ارشد دیجیتال خود کار کنند تا تصویر واضحی از آنچه دقیقا از یک پلتفرم ابری صنعت نیاز دارند، ایجاد کنند. آنها باید از ارائهدهندگان بالقوه در مورد انعطافپذیری راهکارهایشان و سطح حمایتی که میتوانند در طول اجرا و پس از اجرا انتظار داشته باشند سوال کنند و مهمتر از همه، باید اطمینان حاصل کنند که پلتفرم به اندازه کافی مدولار است تا راهکارهای جدید را در حالی که صنعت به تکامل خود ادامه میدهد، در خود جای دهد.
برای مثال، یک زیرساختAPI باز برای سازمانهای بیمهای که میخواهند از ابر صنعت استفاده کنند، ضروری است.API ها تسهیلکننده اکوسیستم های فناوری بیمه هستند و شرکای فناوری و سیستم بیمهگر را قادر میسازند تا به هم متصل شوند و با یکدیگر همکاری کنند.