این نوآوری زمین بازی را عوض کرد

تلماتیک فرصتی دوباره برای بیمه‌گران خودرو است

فناوری تلماتیک یکی از مقولات مدرن در بیمه است که می‌تواند صنعت بیمه خودرو را متحول کند. تلماتیک نه انقلاب، بلکه نوعی تکامل در بیمه به شمار می‌آید.
23 آبان 1400
شناسه : 59
منبع:
زمان مطالعه: 5 دقیقه
فناوری تلماتیک یکی از مقولات مدرن در بیمه است که می‌تواند صنعت بیمه خودرو را متحول کند. تلماتیک نه انقلاب، بلکه نوعی تکامل در بیمه به شمار می‌آید.

تله‌ماتیک یکی از مقولات کلیدی در صنعت بیمه خودرو به شمار می‌آید. این ابزار جدید به بیمه‌گران این امکان را می‌دهد که فرصت‌هایی جدید در صنعت بیمه خودرو فراهم آورند. به کمک تله‌ماتیک می‌توان تحولاتی بنیادین در بیمه خودرو ایجاد کرد. از کاهش خطر گرفته تا کاهش هزینه و حتی کاهش مطالبات دراین زمینه و همچنین شناسایی انواع کلاهبرداری‌ها، جزو مواردی هستند که به کمک تله‌ماتیک حاصل می‌شوند. در واقع با تله‌ماتیک می‌توان خدماتی جدید در عرصه بیمه خودرو ارائه کرد.

این روزها تله‌ماتیک در کانون توجه بیمه‌گران قرار گرفته‌است. این ابزار به کاهش هزینه‌ها و همچنین تغییر رفتار مشتریان در جهت مثبت کمک خواهد کرد. به همین خاطر است که برای بهره‌گیری از آن تلاش می‌شود.

جالب اینجاست که حتی مشتریان هم این روزها درخواست بهره‌گیری از تله‌ماتیک را از بیمه‌گران خود دارند. البته بهره‌گیری از فناوری تله‌ماتیک هنوز نابالغ و ابتدای راه است. البته بازیگران بزرگی هم در این زمینه وجود دارند که مدتی است در کشورهای پیشرفته فعالیت دارند. برای مثال پروگرسیو در آمریکا با ۱ میلیون مصرف‌کننده جزو موارد مطرح در جهان است.

البته بیمه‌گران برای بهره‌گیری از تله‌ماتیک هنوز با موانع استراتژیک، فناورانه و قانونی بسیاری روبه‌رو هستند. با این حال تلاش دارند رفتارهای مشتریان خود را که رانندگی می‌کنند، درک کنند و این کار به کمک فناوری تله‌ماتیک میسر است.

فرایند استانداردسازی جزو مواردی است که باید انجام شود و از آن‌جا که مقوله تله‌ماتیک هنوز مقوله‌ای نوپاست، استانداردسازی در مورد آن هم هنوز نابالغ است و نواقصی دارد.

یکی از مسائلی که در مقوله تله‌ماتیک مطرح می‌شود، بحث حریم شخصی مشتریان است. در واقع حریم شخصی جزو نگرانی‌های برخی مشتریان است. اما می‌توان با طراحی سازوکارهایی برای آن وضعیتی مطلوب ایجاد کرد طوری که کسی در مورد آن نگرانی و دغدغه نداشته باشد. ناگفته نماند که مشتریان هم باید نسبت به مزایای بهره‌گیری از تله‌ماتیک آگاهی پیدا کنند تا به استفاده از آن رغبت نشان دهند.

در سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰ در مورد تله‌ماتیک صحبت‌های بسیاری می‌شد. در واقع این فناوری به نوعی مطرح شده بود اما هنوز مورد استفاده قرار نگرفته بود. به همین خاطر تردیدهایی در مورد آن وجود داشت. اکنون تله‌ماتیک به یکی از فناوری‌های محبوب و مورد استفاده در صنعت بیمه خودرو تبدیل شده‌است.

در واقع می‌توان گفت تله‌ماتیک نه انقلاب، بلکه نوعی تکامل است. مزایای آن در بخش‌های قابل مشاهده است. یکی از مهم‌ترین مزایای آن کاهش هزینه است.

تله‌ماتیک نقش جریان اصلی را در صنعت بیمه خودرو ایفا می‌کند. در واقع می‌تواند این صنعت را به کلی متحول سازد. تمامی مراحلی که در دفتر کار بیمه خودرو صورت می‌گیرد با تله‌ماتیک بهبود پیدا خواهد کرد. به این ترتیب نوعی زنجیره ارزش ایجاد خواهد شد.

مهم‌ترین خدمت تله‌ماتیک این است که وسایل نقلیه را ایمن‌تر می‌کند. این فناوری به کاهش تصادفات هم کمک خواهد کرد. به همین دلیل است که گفته می‌شود با تله‌ماتیک نوعی تحول در صنعت بیمه خودرو ایجاد خواهد شد. در دنیایی که رفتارهای رانندگیِ افراد کاملا متفاوت از یکدیگر است، با تله‌ماتیک می‌توان رفتارهای ایمن و یک‌دست ایجاد کرد.

پیشرفت‌های فناوری باعث شده که فناوری تله‌ماتیک هم توسعه پیدا کند. آن دسته از بیمه‌گرانی که ریسک‌پذیر هستند و این فناوری مدرن را با آغوش باز می‌پذیرند، در میدان رقابت از رقبای خود پیشی می‌گیرند.

فناوری تله‌ماتیک آغاز یک روند بزرگ در صنعت بیمه است. بیمه‌گران همچنان باید در کسب‌وکار خود ارزش‌آفرینی کنند. آن‌ها نمی‌توانند تنها به تله‌ماتیک بسنده کنند. در واقع صنعت بیمه باید خودش را در مسیر تحولات دیجیتالی و توسعه فناوری ببیند و در این مسیر، تله‌ماتیک ابتدای راه است. پیش‌بینی می‌شود که فناوری تله‌ماتیک در آینده‌ای نه چندان دور به امری عادی هم برای بیمه‌گران و هم برای مشتریان صنعت بیمه تبدیل شود.

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4