در مراحل اولیه یک استارتآپ، توجه زیادی به رشد آن میشود: سرمایهگذاران پتانسیل آن را میسنجند، متخصصان رسانههای اجتماعی با آموزش ترفندهای پیدا کردن و افزایش دنبالکنندگان به آنها کمک میکنند و ... . چشمانداز فناوری مملو از ابزارهایی است که وعده بهینهسازی برای آن را میدهد. اما برای استارتآپهای در مراحل اولیه - بهویژه از نوع اینشورتکی – رشد کردن، بخش آسان کار محسوب میشود. کاهش اصطکاک برای بیمهگذاران یا شرکای کانال و رقابت مؤثر یا حتی شکست دادن شرکتهای فعلی در قیمت، مسیر سهم بازار را تسریع میکند.
اما رشد به تنهایی برای حفظ یک کسبوکار در بلندمدت کافی نیست. استارتآپهای اینشورتکی میتوانند با حصول اطمینان از اینکه سه عامل زیر در طول زمان به توسعه خود ادامه میدهند، شتاب ثابت و سودآوری طولانیمدت ایجاد کنند.
- تیمی با بنیان کسبوکاری قوی بسازید
بنیانگذاران بیشمار استارتآپها، که با یک صنعت آماده برای نوآوری فریفته شدهاند، تیمی را حول یک چشمانداز میسازند، فناوری را ایجاد میکنند و سرمایهگذاران را بدون هیچ مشکلی وارد میکنند. اما در نهایت به یک دلیل شکست میخورند: آنها دانش کافی قوی از صنعت ندارند.
بسیار مهم است که استارتآپها، بهویژه در مراحل اولیه، درک بنیادی عمیقی از صنعت خود داشته باشند. این مرحله جایی است که اکثر استارتاپهای اینشورتک اشتباه میکنند. داشتن یک رهبر با تجربه و مشتاق به صنعت، چشمانداز قدرتمندی را برای شرکت نوید میدهد، به علاوه باعث صرفهجویی در زمان و منابع نیز میشود. اگر از قبل در صنعت خود مهارت ندارید، ایجاد اعتبار در میان کارمندان، شرکا و مشتریان اصلی دشوار است. برای کارآفرینانی که علاقهمند به بیمه و مایل به کشف فرصتهای کسبوکاری این صنعت هستند، صرف زمان و منابع کافی برای یادگیری نکات سنتی و روندهای معاصر برای دنبال کردن به عنوان نقطه شروع ضروری است.
- از تناسب محصول با بازار به عنوان یک تنظیمکننده رشد استفاده کنید
هنگامی که استارتاپها محصولی را تجاری و شروع به رشد میکنند، گاهی اوقات میتوانند خیلی سریع گسترش پیدا کنند تا به طور پایدار چالشها را پشت سر بگذارند. همانطور که استارتآپها در مرحله اولیه درباره استراتژی مقیاسپذیری خود فکر میکنند، باید از یک شاخص در تناسب محصول با بازار خود به عنوان تنظیمکننده رشد استفاده کنند.
این امر به ویژه برای استارتاپهای صنعت بیمه که مخاطبان هدف دارند و سعی میکنند محصولات خود را برای زیر گروههای مختلف در آن مخاطبان تنظیم کنند، مفید است.
صرف نظر از صنعت، رهبران به یک معیار الگو نیاز دارند که آنها را به سمت یک دیدگاه صادقانه و بیطرفانه از اینکه کسبوکار به کجا میرود، هدایت کند. آنها باید بدانند که آیا رشد خیلی سریع اتفاق میافتد یا با سرعت کافی.
- همیشه با نیازهای مشتری درگیر باشید
شناسایی کاربران هدف و ایجاد پرسونای مشتری، بخش مهمی از ایجاد هر کسب و کار نوپا است. این عوامل کلیدی، سردرگمی را از بین میبرد و افرادی را که محصولات را برایشان ایجاد میکنید، محدود میکند. بسته به تواناییهای تیم و قدرت پیشینه صنعت آنها، شناسایی نیازهای کاربر ممکن است در برخی موارد واضح تر از موارد دیگر باشد. گاهی اوقات کاربران هدف در وهله اول نمیدانند به چه چیزی نیاز دارند، بنابراین استارتاپها باید درک روشنی داشته و آماده ارائه آن باشند.
استارتآپهای در مراحل اولیه همچنین میتوانند آنقدر درگیر صرف زمان، انرژی و منابع خود برای ساختن و سادهسازی فناوری خود شوند که دلیل ساختن خود را از دست بدهند. برای رهایی از این تله، مطمئن شوید که تلاشهای مرتبط با رشد همیشه نیازهای کاربران را برطرف میکند.
در مورد استارتآپهای اینشورتکی، رسیدگی به نیازهای کاربران معمولا حول تغییر نحوه خرید بیمه یا اینکه چگونه کاربران و شرکای آنها میتوانند سریعتر به اطلاعات مورد نظر خود دست یابند، میچرخد. با متمرکز ماندن بر کاربر، استارتآپها در مراحل اولیه میتوانند اطمینان حاصل کنند که رشد آنها در طول زمان به طور مداوم اتفاق میافتد.
- برای ایجاد یک مدل رشد پایدار، به تکرار ادامه دهید
در حالی که این مراحل و یادآوریها بهویژه برای استارتآپهایی که به دنبال رشد و مقیاسپذیری هستند مفید میباشند، میتوانند - و باید - به طور مکرر در طول چرخه عمر یک شرکت اعمال شوند، حتی زمانی که شرکتها در مراحل بزرگتر تامین مالی رشد میکنند و سهامی میشوند.
با گذشت زمان همه چیز تغییر میکند. برای دستیابی به رشد پایدار، استارتآپهای اینشورتکی باید همراه با کاربران خود تغییر کنند و به سرمایهگذاری در یک تیم آگاه و به حفظ نرخ رشد متعادل ادامه دهند. شرکتها باید بهطور مداوم محصولات خود را اصلاح، آزمایش و بهینهسازی کنند، به گونهای که همه چیز را تحت فشار قرار دهد و نیازهای در حال تکامل کاربر را برطرف کند. هدف، پیشرفت است نه کمال. این فرآیند تکرار برای اطمینان از رشد پایدار و مداوم استارتاپ بسیار مهم است.