چگونه بیمه‌گران می‌توانند با داده‌ها، رویدادهای آب‌وهوایی فاجعه‌بار را مدیریت کنند

17 بهمن 1401
شناسه : 556
منبع:

سال 2022 سال حوادث آب‌وهوایی شدید بوده است. از جمله آتش‌سوزی‌های جنگلی، سیل‌های ویرانگر و طوفان‌های بزرگ، مانند طوفان ایان. این حوادث آب‌وهوایی فاجعه‌بار نحوه ارزیابی ریسک و خدمات بیمه‌گذاران را از سوی بیمه‌گران تغییر می‌دهد.

علاوه بر اثرات تغییر آب‌وهوا، عوامل دیگری نیز بر چشم‌انداز بیمه تاثیر می‌گذارند، از جمله تغییرات مقررات و ترجیحات مشتریان بالغ. تحقیقات اخیر فارستر نشان داده است که کمتر از نیمی (49٪) از بیمه‌گذاران تجربه‌ای که با شرکت بیمه‌گر خود دارند، برایشان ارزشی ندارد. بنابراین لازم است بر بهبود تجربه کلی مشتری تاکید ‌شود.

شرکت‌های بیمه باید روی داده‌های خود سرمایه‌گذاری کنند تا این داده‌ها در تصمیم‌گیری مطمئن‌تر به آن‌ها کمک کنند و در نهایت یک قدم جلوتر از تغییرات آب‌وهوا باقی بمانند. استفاده از داده‌هایی با یکپارچگی بالا که دقیق، سازگار و متنی باشد، کلید باز کردن بینش‌های قدرتمندی است که می‌تواند به بیمه‌گران کمک کند رضایت مشتری و افزایش سودآوری داشته باشند.

در زیر سه راه برای شرکت‌های بیمه جهت بهبود تجربه بیمه‌گذار به وسیله باز کردن ارزش داده‌هایشان آورده شده است:

  1. بصری‌سازی داده‌ها، تصمیم‌گیری بلادرنگ را امکان‌پذیر می‌کند

داده‌های آب‌وهوا به آسانی در اختیار شرکت‌های بیمه قرار می‌گیرد، اما بسیاری هنوز به مداخله دستی برای ارزیابی اثرات رویدادهای آب‌وهوایی بر ریسک و خسارت‌ها متکی هستند، که اغلب ممکن است خیلی طول بکشد. داده‌هایی که برای همه کاربران بالقوه قابل درک است، باید در سرتاسر سازمان در دسترس باشد تا امکان تصمیم‌گیری به موقع و دقیق فراهم شود.

بصری‌سازی داده‌های پویای آب‌وهوا، تصویری بلادرنگ از آنچه روی زمین اتفاق می‌افتد و همچنین آنچه در آینده نزدیک اتفاق می‌افتد را ارائه می‌دهد. داده‌ها را می‌توان روی نقشه‌ها قرار داد تا به باز کردن قفل اطلاعات زمینه‌ای کمک کند که هنگام بررسی ساده داده‌های خام مشخص نیست. بصری‌سازی داده‌ها همچنین به عنوان یک محرک کلیدی برای عمومی‌سازی داده‌ها عمل می‌کند، به این معنی که تجزیه و تحلیل‌ها را می‌توان به راحتی با طیف گسترده‌تری از کاربران در سراسر کسب‌وکار به اشتراک گذاشت.

  1. هشدار پیشگیرانه رویدادهای آب‌وهوایی

با آگاه کردن پیشگیرانه مشتریان از رویدادهای آب‌وهوایی آینده، بیمه‌گران می‌توانند دعاوی خسارت احتمالی را به حداقل برسانند یا حتی از آن اجتناب کنند و همچنین به مشتریان کمک کنند تا از آسیب دیدن اموالشان جلوگیری کنند. هشدارهای اولیه همچنین می‌توانند به جلوگیری از آسیب جدی یا آسیب‌دیدگی مشتریان در اثر حوادث آب‌وهوایی شدید کمک کند.

هشدارهای پیشرفته را می‌توان از طریق کانال ارتباطی دلخواه برای مشتریان صادر کرد و به آنها اطلاع داد که رویدادهای آب‌وهوایی مانند تگرگ، طوفان یا آتش‌سوزی ممکن است به سمت محل آنها در حرکت باشد. این کار به آنها اجازه می‌دهد که اقدامی انجام دهند.

اطلاع زودهنگام از آب‌وهوای شدید نیز با کمک به بیمه‌گران برای شناسایی تغییرات معلق در بیمه‌نامه که می‌تواند منجر به خسارت شود، خسارات را کاهش می‌دهد. با صدور یک تعلیق الزام‌آور در مورد تغییرات نابهنگام پوشش قبل از یک رویداد پیش‌بینی‌شده، بیمه‌گران می‌توانند از ضررهای ناروا جلوگیری کنند.

  1. واکنش سریع

در صورت وقوع خسارت، بیمه‌گذاران انتظار واکنش سریع و پیشگیرانه‌ای را از بیمه‌گر خود دارند. داده‌های پویای آب‌وهوا، هم برای شرکت‌های بیمه و هم برای بیمه‌گذاران فرصت‌های متعددی را فراهم نموده و به رسیدگی سریع دعاوی خسارت کمک می‌کند.

داده‌های پویای آب‌وهوا به بیمه‌گران امکان می‌دهد تشخیص دهند که کدام بیمه‌نامه‌ها ممکن است تحت تاثیر یک رویداد پیش‌بینی‌شده قرار بگیرند؛ مانند شناسایی اموالی که در مناطق پرخطر واقع شده‌اند. با از پیش قرار دادن ارزیابان خسارت و سایر منابع در مناطق آسیب‌دیده، بیمه‌گران می‌توانند در زمان وقوع زیان سریع‌تر واکنش نشان دهند؛ به طور بالقوه حتی قبل از اینکه فرایند دعوی خسارت توسط بیمه‌گذار آغاز شود. پس از طوفان ایان، بیمه‌گران توانستند از داده‌ها استفاده کنند تا بفهمند دقیقا دارایی‌ها در کجا تحت تاثیر قرار گرفته‌اند و روند خسارت را به شدت تسریع کردند.

داده‌های پویای آب‌وهوا همچنین به بیمه‌گران کمک می‌کند تا خسارات تقلبی احتمالی را شناسایی کنند. اگر مالک خانه خسارت عمده سقف در یک محله خاص را گزارش کند، برای بررسی دقیق‌تر اینکه آیا خسارت گزارش‌شده واقعا در مسیر طوفان بوده است یا نه، می‌توان بررسی کرد که آیا با سایر دعاوی خسارت در یک منطقه واقع شده است یا خیر و نیز با زمان خود رویداد آن را نشان‌گذاری کرد.

همانطور که چشم‌انداز بیمه به تکامل خود ادامه می‌دهد، تصمیم‌گیری مطمئن و بلادرنگ برای شرکت‌های بیمه جهت بهبود کارایی عملیاتی، کاهش زیان‌های ناخواسته و بهبود تجربه بیمه‌گذار ضروری خواهد بود. شرکت‌های بیمه‌ای که با موفقیت استراتژی یکپارچگی داده‌ها را اجرا می‌کنند، می‌توانند با داده‌هایی که دقیق، سازگار و مربوط به زمینه و بستر رویداد هستند، تصمیمات خود را تقویت کنند و بنابراین می‌توانند نتایج کسب‌وکار را در زمان‌های نامطمئن پیش رو بهبود بخشند.

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4