راه‌های کسب ارزش بیشتر برای بیمه‌گران با برنامه‌های تلماتیک

نرگس اردلان

دانشجوی مدیریت بیمه اکو

19 آذر 1401
شناسه : 543
منبع:

با اوج‌گیری تشدید فشارهای نظارتی و سرعت بالای نوآوری فناورانه در صنعت بیمه، تلماتیک یک فرصت واقعی را برای کسب مزیت رقابتی به بیمه‌گران ارائه می‌دهد.

با این وجود، چرا صنعت با ارائه پیشنهادات سودآور تلماتیکی در کشمکش است؟

برای بسیاری از بیمه‌گران، شروع و پایان استفاده از تلماتیک، با یک تخفیف یا پاداش بر حسب امتیاز تلماتیکی همراه است. متاسفانه بسیاری از بیمه‌گران نمی‌توانند محصولات بسیار شخصی‌سازی‌شده ارائه دهند؛ زیرا راه موثری برای عملیاتی‌سازی داده‌های تلماتیکی و گشودن ارزش واقعی برنامه‌های تلماتیکی خود ندارند.

این بدان معناست که بیمه‌گران خود را به استفاده از مواردی که همه ما با آنها آشنا هستیم، محدود می‌کنند؛ مانند امتیازهای رانندگی ایمن که در آن رانندگان بهتر، نرخ بهتری می‌گیرند و برنامه‌های برحسب مایل که نرخ‌های بهتر را برای رانندگانی که کمتر رانندگی می‌کنند، تضمین می‌کند.

دو راه اصلی برای اجرای تلماتیک‌ وجود دارد: سیستم تشخیص داخلی خودرو (OBD II) و سیستم مبتنی بر اپ. اساسا این دو راه، یکی سخت‌افزاری و دیگری نرم‌افزاری هستند و هر یک مزایا و معایب خود را دارند. OBD II نیازمند یک قطعه سخت‌افزار است که در ماشین کاربر قرار گیرد یا یک دستگاه فرستنده که در کنسول ماشین جاساز ‌شود. این راهکار برای به‌دست‌آوردن داده‌های مایلی و تصادفی، قابل‌اعتمادتر است. به‌علاوه کمترین مزاحمت را در تجربه مشتری دارد؛ زیرا در پس‌زمینه نصب می‌شود و کار می‌کند. اگرچه OBD II فقط ماشین را شناسایی می‌کند و نه راننده را و برای کاربر پرهزینه است.

راهکارهای بر پایه اپ بطور چشمگیری بیشتر مورد پذیرش بوده‌اند؛ زیرا از قبل پلتفرم رسانش[1]، تحت مالکیت مشتری است. فقط کافی است مشتریان اپ را بر تلفن‌های همراه خود دانلود و نصب کنند و اپ می‌تواند به‌راحتی با آخرین تکنولوژی به‌روزرسانی شود. گذشته از این، تلماتیک مبتنی بر اپ برای بیمه‌گران بسیار کم‌هزینه‌تر است و مجبور نیستند نرخ‌های داده‌های مرتبط با OBD II را بپردازند.

پیش‌بینی می‌شود که تا سال 2025، از هر ده مشتری بیمه‌های خودکار جدید، هفت نفر با بیمه‌نامه‌هایی موافقت می‌کنند که اجازه می‌دهند برنامه تلماتیک‌ها بر روی تلفن‌های همراه‌شان نصب شوند و رفتار رانندگی‌شان را ثبت کنند. مزایای چشمگیری در این کار برای رانندگان وجود دارد. والدین رانندگان جوان می‌توانند نحوه رانندگی فرزندان‌شان را پیگیری کنند.

همانطور که بیمه‌گران درحال بازی‌گونه‌سازی تجربه برای رانندگان هستند، بسته‌های مشارکت که پاداش رانندگان برای رانندگی ایمن است، همراه با کوپن‌ها و جوایز دیگر، در حال محبوب شدن هستند. برخی از اپ‌ها می‌توانند تصادفات را تشخیص دهند که فرآیند دعاوی خسارت را آسان می‌کند و هر کسی که با آسیب بعد تصادف سروکار داشته است، می‌داند که این راهکار تا چه حد خوشایند است.

اگرچه بدون راه‌حل مناسب، موفقیت تلماتیکی، دست‌نیافتنی خواهد بود.

بنیانی برای موفقیت تلماتیک

تلماتیک اگر درست اجرا شود، می‌تواند راهکاری باشد که بیمه‌گران برای انتقال به آینده مطلوب به آن نیاز دارند و به آن‌ها اجازه می‌دهد از پیشنهادات پیچیده و فردی‌سازی‌شده مبتنی بر داده‌های بسیار دقیق‌تر برنامه تلماتیک خود استفاده کنند. این امر، نویدبخش ایجاد یک تجربه مشتری لذت‌بخش است. برای ایجاد یک راهکار تلماتیک که مفید و موثر واقع شود، بیمه‌گران باید:

* داده‌های تلماتیکی را در همه جنبه‌های عملیات‌های خود تعبیه کنند. داده‌ها، ضربان قلب هر راهکار موفقی هستند، بنابراین برای موفقیت در یک برنامه تلماتیکی، باید کار را با جمع‌آوری داده‌های راننده در سیستم‌های عملیاتی خود شروع کنند. به‌واسطه این داده‌ها، بیمه‌گران می‌توانند کل عملیات را از صدور بیمه‌نامه، به قیمت‌گذاری، کاهش ریسک و دعاوی خسارت تبدیل کنند.

* کنترل امتیازهای ریسک رانندگی را در دست بگیرند. تا وقتی‌که یک برنامه تلماتیک شامل یک مدل شروع‌کننده[2] باشد که بر روی مجموعه کلان‌داده‌ها ساخته شده باشد، بیمه‌گران باید از کتاب خاص تاریخچه کسب‌وکار و دعاوی خسارت خود یاد بگیرند و بتوانند این مدل‌ها را به روشی سریع و موثر تنظیم کنند. اگر می‌خواهید مدل‌های امتیازی متفاوتی را برای گروه‌های مختلف رانندگی اعمال کنید، این موضوع بسیار مهم است؛ به عنوان مثال، امتیازات حواس‌پرتی ناشی از گفتگو با تلفن همراه می‌تواند اثرگذاری بیشتری بر روی امتیازات رانندگان جوان داشته باشد.

* از تلماتیک‌ها به عنوان ابزار مشارکت استفاده کنید. ارائه یک برنامه UBI (بیمه استفاده‌محور که اصولا برنامه‌ای است که برای رانندگی خوب انگیزه‌ ایجاد می‌کند) تنها یکی از راه‌های به‌دست‌آوردن داده‌های تلماتیکی است. ماژول مشارکت تلماتیکی یک راه پیشرفته‌تر است برای اینکه مشتریان‌تان را بهتر بشناسید و در طول مدت زندگی‌شان با شرکت بیمه‌ای، با آنها ارتباط داشته باشید. نمونه‌های مشارکت می‌تواند مواردی چون نکات کوچینگ، پاداش‌هایی برای رانندگی خوب، رقابت‌ و موارد این‌چنینی باشد.

* از تلماتیک برای FNOL (اولین اعلان خسارت) دیجیتال و تشخیص تصادف و بازسازی صحنه تصادف استفاده کنید. این کار بیمه‌گران را قادر می‌سازد که داده‌های تلماتیکی را جمع‌آوری کنند، هزینه‌های دعاوی خسارت را به‌طور چشمگیری کاهش و میزان رضایت مشتریان را بهبود دهند، حتی اگر مشتری از هیچ یک از برنامه‌های بیمه‌ای مبتنی بر تلماتیک استفاده نکند.

* محصولات بیمه‌ای شخصی‌سازی شده درست کنید. ادغام داده‌های تلماتیکی، دموگرافیکی و کسب‌وکاری بدان معناست که بیمه‌گران می‌توانند به مشتریان، بسته‌های بیمه‌ای بلادرنگ با قیمت‌های رقابتی شخصی‌سازی‌شده ارائه دهند. برای مثال، هشدار به راننده برای اینکه زیاد رانندگی شبانه کرده است، می‌تواند دلیل خوبی باشد که افزونه دستیار جاده 24 ساعته را ارائه دهند.

* جریان‌های درآمدی جدیدی ایجاد کنید. تلماتیک می‌تواند برای فروش مکمل، بیش‌فروشی و ایجاد پیشنهادات مرتبط با قرائن و شواهد بصورت کارآمدی استفاده شود. داده‌های خام جمع‌آوری شده می‌توانند مواردی را نشان دهند؛ مثل اینکه مشتری در چه زمانی طرح «پرداخت بر اساس میزان رانندگی‌[3]» را خریداری کرده است و در حین رانندگی آنها منقضی شده است. با مسلح شدن بیمه‌گران به این اطلاعات، آنها می‌توانند به صورت خودکار به مشتری پیام داده و پیشنهاد دهند که پوشش بیمه‌نامه‌اش را تمدید کند؛ این یک نمونه درجه یک است از ارائه دقیقا آنچه که مشتری نیاز دارد، دقیقا در زمانی که به آن نیاز دارد.

بیمه‌گرانی که به دنبال تمایز هستند باید راهی بیابند که سریعا استفاده از تلماتیک را شروع کنند تا از فرصت‌های چشمگیر در طول سفر مشتری بهره‌ ببرند. تلماتیک، جذب و حفظ مشتری را هموارتر و کم‌هزینه‌تر می‌کند. تلماتیک به مشتریان جدید کمک می‌کند تا احساس کنند که مورد مراقبت هستند و قدردان بیمه‌گری باشند که انتظارات آنها برای شخصی‌سازی را تامین می‌کند. احتمال بیشتری هست که مشتریان موجود نرخ‌های رضایت بالاتر و راحتی بیشتری را گزارش کنند؛ که هر دو احتمال ماندگاری مشتریان در طولانی‌مدت را افزایش می‌دهند. -

مترجم: نرگس اردلان

 

[1] delivery

[2] starter model

[3] pay-as-you-drive plan

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4