محصول بیمه‌ای مناسب این روزها ...

08 آبان 1401
شناسه : 532
منبع:

این روزها که کشور درگیر التهابات سیاسی است و مدت آن هم نسبتا به درازا کشیده است، کسب‌وکارها با مشکلاتی مواجه شده‌اند که در برخی موارد محصولات بیمه‌ای می‌توانستند به کمک آن‌ها بشتابند و خسارات آن‌ها را پوشش دهند. یکی از این محصولات که توسط برخی از شرکت‌های بیمه دنیا ارائه می‌شود، بیمه ریسک سیاسی است.

بیمه ریسک سیاسی چیست؟

بیمه ریسک سیاسی از سرمایه‌گذاران، مؤسسات مالی و کسب‌وکارهایی که به دلیل رویدادهای سیاسی با احتمال از دست دادن پولشان روبرو هستند، حمایت مالی می‌کند. این امر از بیمه‌گذار در برابر این احتمال محافظت می‌کند که دولت اقداماتی را انجام دهد و باعث شود بیمه‌شده خسارت مالی زیادی را تجربه کند.

بیمه ریسک سیاسی می تواند بسیاری از احتمالات را پوشش دهد، مانند سلب مالکیت (مانند مصادره اموال توسط دولت)، خشونت سیاسی (مانند اعمال ناآرامی های مدنی یا شورش)، ناتوانی در تبدیل پول محلی و بازگرداندن آن، نکول بدهی‌های دولتی و حتی اقدامات تروریستی و جنگ.

نکات کلیدی بیمه ریسک سیاسی

  • بیمه ریسک سیاسی برای سرمایه گذاران، مؤسسات مالی و مشاغلی که به دلیل رویدادهای سیاسی با زیان مالی مواجه می شوند، پوشش می‌دهد.
  • رویدادهای سیاسی تحت پوشش بیمه ریسک سیاسی شامل سلب مالکیت، خشونت سیاسی، نکول بدهی‌های دولتی و اقدامات تروریستی یا جنگی است.
  • بیمه ریسک سیاسی برای شرکت‌هایی که در کشورهای در حال توسعه مشغول کسب‌وکار هستند، آسایش به همراه می‌آورد.
  • شرکت‌های رایجی که بیمه ریسک سیاسی را خریداری می‌کنند، شامل شرکت‌های چندملیتی، صادرکنندگان، بانک‌ها و توسعه‌دهندگان زیرساخت می‌شوند.
  • بیمه‌نامه‌های ریسک سیاسی را می توان برای مدت طولانی قفل کرد و ریسک انجام کسب‌وکار در خارج از کشور را کاهش داد.

آشنایی با بیمه ریسک سیاسی

در حالی که بازارهای نوظهور می توانند فرصتی عالی برای رشد کسب‌وکار ایجاد کنند، اما نسبت به بازارهای توسعه‌یافته، خطرات بیشتری دارند. تلاطم‌های سیاسی می‌توانند باعث کاهش شدید ارزش دارایی‌ها یا تخریب یا مصادره شوند و به طور کلی ارزش دارایی ها را کاهش دهند. بدون بیمه ریسک سیاسی، کسب‌وکارها به‌ویژه تمایلی به فعالیت در کشورهای در حال توسعه با سطوح بالاتر از متوسط بی‌ثباتی سیاسی که دارایی‌ها و توانایی آن‌ها برای عملکرد توام با آرامش را تهدید می‌کند، ندارند.

انواع شرکت‌هایی که ممکن است بیمه ریسک سیاسی بخرند شامل شرکت های چندملیتی، صادرکنندگان، بانک‌ها و توسعه‌دهندگان زیرساخت هستند. بیمه‌نامه‌ها بر اساس نیازهای هر مشتری ویژه‌سازی می‌شوند. آنها می‌توانند یک یا چند کشور را پوشش دهند و شرایط طولانی‌تر و مبالغ پوشش چند میلیون دلاری داشته باشند.

 

قابلیت قفل کردن بیمه‌نامه برای چندین سال - برای مثال تا 15 سال، با یک صادرکننده اصلی - یکی از ویژگی‌های کلیدی بیمه ریسک سیاسی است. بسیاری از فرصت های تجاری برای انجام به چندین سال زمان نیاز دارند و شرایط سیاسی ممکن است در مدت کوتاهی به طور چشمگیری تغییر کند. اگر کسب‌وکاری بداند که سال‌ها بدون توجه به آنچه اتفاق می‌افتد، در برابر ریسک‌های سیاسی بیمه می‌شود، می‌تواند با اطمینان فعالیت‌هایی را ادامه دهد که در غیر این صورت ممکن است دنبال کردن آن بسیار پرخطر باشد.

نمونه‌هایی از بیمه ریسک سیاسی

بیمه ریسک سیاسی می‌تواند از دارایی‌های فیزیکی، سرمایه‌گذاری‌های سهام، قراردادهای خرید و وام‌های بین‌المللی محافظت کند. به عنوان مثال، شرکت ABC که یک شرکت چند ملیتی است، قراردادی برای ارائه هواپیماهای بدون سرنشین به یک دولت خارجی دارد. شرکت ABC تمام هواپیماهای بدون سرنشین را تولید و ارسال می کند، اما پس از ارسال، دولت ورشکسته می شود و قادر به پرداخت مانده بدهی نیست. در این مثال، بیمه ریسک سیاسی شرکت ABC زیان را پوشش می دهد.

به همین ترتیب، یک دولت جدید روی کار می‌آید و مقررات واردات را به گونه‌ای تغییر می‌دهد که محموله پهپاد دیگر نمی‌تواند وارد کشور شود. باز هم، بیمه ریسک سیاسی، خسارت شرکت ABC را پوشش می‌دهد.

 

نمونه دیگر Joe's Car Shop است؛ یک خودروساز که کارخانه‌ای را در یک کشور در حال توسعه‌ راه‌اندازی کرد و در پی کودتا در این کشور با خطر از دست دادن کارخانه خود مواجه شد. اگر پس از کودتا، دولت ملی مالکیت خود را بر تمام کارخانه‌های خصوصی سابق اعلام کند، بیمه ریسک سیاسی می‌تواند به خاطر از دست دادن کارخانه‌اش، زیان آن را جبران کند.

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4