تحول دیجیتال بیمه‌گران در سال 2023 و پس از آن: ورود به عصر پلتفرم‌ها

07 آبان 1401
شناسه : 531
منبع:

اینشورتک‌های نوآورانه مشتری‌محور و نیز همه‌گیر شدن بیماری کرونا، دیجیتالی شدن در صنعت بیمه را تسریع کرده است. در واقع، اینها جزء بزرگترین کاتالیزورها در کمک به این بخش بوده تا با تقاضاهای در حال تغییر مشتریانی که از فناوری آگاه هستند و انتظار خدمات تقاضامحور، شفاف و به‌طور یکپارچه را دارند، سازگاری داشته باشد. بنابراین، نیاز به دیجیتالی‌سازی به شرکت‌های نوپای فناوری بیمه این فرصت را داده است تا محصولات و خدمات خود را اصلاح و فرآیندهای اصلی خود را بازانگاری کنند. استفاده از فناوری‌های عصر جدید مانند هوش مصنوعی (AI)، یادگیری ماشین (ML)، بلاکچین، کلان‌داده ها، اینترنت اشیا (IoT) و غیره به این تغییر کمک کرده است.

برای رقابت در صنعت بیمه‌ی در حال تحول امروز، بیمه‌گران باید سرعت، چابکی، دسترسی و سهولت استفاده را که تنها از طریق پلتفرم‌های بیمه دیجیتال امکان‌پذیر هستند، ارائه دهند. بنابراین، بیمه‌گران باید از سیستم‌های قدیمی خود به یک پلتفرم بیمه مدرن مبتنی بر SaaS مهاجرت کنند. این پلتفرم‌ها آن‌ها را قادر می‌سازند تا پیشنهادات داخلی و مشتریان خود را به طور کامل از طریق کانال‌های آنلاین ارائه کنند که این انحراف بزرگی از مدل کسب‌وکار بیمه سنتی آنهاست.

با توجه به این پیشینه، می‌توان گفت که سال 2023 و پس از آن همه چیز مرتبط با پلتفرم‌ها، یعنی پلتفرم‌های اینشورتک خواهد بود، اگر بیمه‌گذاران بخواهند روی رشد آنها سرمایه‌گذاری کنند تا برای آینده آماده شوند. بنابراین، در اینجا نگاهی داریم به این که چگونه بیمه‌گر آینده می‌تواند با تغییر چشم‌انداز کسب‌وکار همراه باشد و از قدرت پلتفرم‌های نرم‌افزار بیمه استفاده کند.

پلتفرم‌های دیجیتال بیمه در کجای زنجیره ارزش آن قرار می‌گیرند؟

بیمه‌گران، ارزش و پتانسیل پلتفرم‌های دیجیتال را در نقاط ارتباطی مختلف در زنجیره ارزش بیمه درک کرده‌اند که برخی بیشتر در بخش‌هایی مانند بهداشت و امور مالی و سایرین در بخش‌هایی مانند مسکن و آموزش هستند. صرف نظر از این، رویکرد تحول‌آفرین مستلزم مشارکت فعال کسب و کار بیمه و یک شرکت فناوری بیمه برای تنظیم و پیاده‌سازی یک اکوسیستم دیجیتالی بومی است. در اینجا چند زمینه وجود دارند که ممکن است بتوان در آن‌ها از پلتفرم‌های دیجیتال استفاده کرد:

توسعه محصول جدید

به‌طور سنتی، محصولات بیمه‌ای به دلیل عدم تغییر با زمان و با رویکردی فراگیر در حین ارائه پوشش، به طور مستمر انتقادهای شدیدی را دریافت می‌کنند. با این حال، با ورود پلتفرم‌های نرم‌افزاری فناوری بیمه، همه چیز در حال تغییر است.

برای شروع، صنعت در حال غلبه بر با امواج متعدد داده‌های ساختاریافته و بدون ساختار از منابع متعدد است. در همان زمان، اینشورتک‌ها در حال توسعه تکنیک‌هایی برای استفاده از این داده‌ها و تبدیل آن‌ها به بینش‌های عملی برای هدایت مدل‌های جدید کسب‌وکار هستند. اینجا جایی است که شاهد پلتفرم‌های توسعه محصول خواهیم بود که حجم زیادی از داده‌ها را محاسبه کرده و مجموعه داده‌های مربوطه را که می‌توانند محصول بیمه را بهبود و ارتقا دهند، استخراج می‌کنند. به لطف چنین مداخله‌ای، هر محصول بیمه‌ای برای مشتری و باتوجه به شرایط او شخصی‌سازی خواهد شد. به علاوه، این فرصت را به شرکت‌های بیمه می‌دهد تا به بخش‌های جدید بازار نفوذ کنند یا محصولات مکملی را ارائه دهند که در عین افزایش درآمد برای بیمه‌گران، به زندگی مشتری ارزش افزوده می‌بخشد.

به عنوان مثال، دمکو (Damco) به مشتریان بیمه در منطقه کارائیب کمک کرده بیمه‌نامه‌های اموال و حوادث خود را ارتقا دهند تا تاثیرات تغییرات آب و هوا را در آن لحاظ کنند. در نتیجه بیمه‌شدگان نیز از اثرات مخرب بلایای طبیعی و سایر رویدادها مصون می‌مانند.

جذب و حفظ مشتری بهتر

مشتریان مختلف انتظارات متفاوتی از بیمه‌نامه‌های خود دارند. برخی ممکن است تا حدی به قیمت حساس باشند که هزینه بیمه تنها عامل کلیدی در تصمیم خرید آنها باشد. بعضی‌ها هم بدشان نمی‌آید که برای پوشش دقیق‌تر و جامع‌تر که نیازهای شخصی آنها را برآورده می‌کند، حق بیمه بپردازند. به این ترتیب، بیمه‌گران باید استراتژی‌های بازاریابی و فروش خود را مجدداً تنظیم کنند تا بخش‌های مختلف مشتریان را به شیوه‌ای متفاوت جذب کنند. اینجاست که پلتفرم‌های نرم‌افزار فناوری بیمه برای راه‌اندازی و آغاز کمپین‌های بازاریابی پویا که با توجه به مخاطبان هدف تغییر می‌کنند، مفید هستند.

هنگامی که سفر جذب مشتری راغب، ارزیابی کیفی و بخش‌بندی بازار را طی کردید، ابزارهایی مانند نرم‌افزار CRM بیمه می‌توانند ماهیت پویایی کمپین‌های تعامل و پرورش شما را حفظ کنند تا سفر مشتری را تا زمانی که معامله را ببندید، پرارزش‌تر کنند. اما چرا فقط در جذب مشتری توقف کنید؟ از این گذشته، جذب مشتری 5 برابر هزینه دارد تا حفظ آنها. به علاوه، افزایش 5 درصدی در حفظ مشتری می‌تواند سود را بین 25 تا 95 درصد افزایش دهد! با پلتفرم های نرم‌افزار بیمه در کنار خود، می‌توانید نرخ تمدید بیمه‌نامه و ارزش طول عمر مشتری را افزایش دهید. در مجموع، یک موقعیت برد-برد در هر دو جبهه خواهد بود.

صدور خودکار و قیمت گذاری پویا

تا کنون، صدور و قیمت‌گذاری در بیمه نسبتا شهودی بوده است. با این حال، پلتفرم‌های بیمه بسیاری از حدس و گمان‌های موجود را حذف می‌کنند و آن را با منطق سرد و سختی که مبتنی بر داده‌های تغییرناپذیر است، جایگزین می‌کنند. در نتیجه، بیمه‌گران می‌توانند یکپارچگی را حفظ کرده و هر تصمیمی را که مربوط به پذیره‌نویسی بیمه‌نامه و قیمت‌گذاری است، توجیه کنند. به علاوه، مشارکت پلتفرم‌های دیجیتال با تزریق اتوماسیون به چرخه انتها به انتها، فرایند تصمیم‌گیری را تسریع می‌کند.

در عین حال، بر یک مدل جامع استوار است که اطلاعات را از منابع متعدد واکشی می‌کند، حجم بالایی از داده‌ها را پردازش می‌کند و ریسک‌های مربوط به قیمت‌گذاری بیمه را محاسبه می‌کند، به طوری که هر بیمه‌نامه مطابق با بیمه‌گذار شخصی‌سازی می‌شود. حتی اگر این فرایند به نظر طاقت‌فرسا برسد، صادرکننده می‌تواند بدون هیچ زحمتی آن را تنها با یک کلیک یک دکمه انجام دهد. به این ترتیب، به‌کارگیری نرم‌افزار بیمه در این مرحله از عملیات کسب‌وکار با چندین مزیت در قالب شخصی‌سازی محصول بیمه، بهره‌برداری از فرصت‌های فروش متقابل، افزایش رضایت مشتری، بهره‌وری بیشتر کارکنان و ارائه سریع‌تر خدمات به اوج خود می‌رسد.

مدیریت ساده شده دعاوی خسارت

مدیریت خسارت جنبه دیگری از بیمه است که به لطف پلتفرم‌های بیمه‌ای دچار تحولات برافکن گسترده‌ای شده است. سیستم‌های مدیریت دعاوی خسارت در حال از بین بردن همه موانع برای طرح و تسویه سریع‌تر و شفاف‌تر مطالبات هستند. برای شروع، بیمه‌شدگان اکنون می‌توانند ادعاهای خود را از طریق تلفن همراه ارسال کنند، که گزارش اولین اعلان خسارت (FNOL) را آسان‌تر می کند. در همین راستا، فرایند دعاوی خسارت با فرم‌های از پیش پر شده، ارسال‌های آنلاین و ارزیابی الگوریتمی خسارات، به‌طور خودکار یا نیمه اتوماسیون انجام می‌شود که باعث می‌شود دعاوی خسارت به صورتی بسیار راحت و آسان رسیدگی شوند.

به طور طبیعی، چنین پاسخ‌های سریع همراه با شفافیت و عینیت مطلق، به تجربه مشتری و القای اعتماد در صنعت کمک می‌کنند. علاوه بر افزایش فعالیت‌های مشتری، عملیات داخلی را نیز تقویت می‌کند. به عنوان مثال، استفاده از هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و کلان‌داده‌ها نقش کلیدی در جلوگیری از تقلب و به حداقل رساندن آن در مطالبات بیمه‌ای ایفا می‌کند که باعث سودآورتر شدن کسب‌وکارها و مقرون به صرفه شدن بیمه می شود!

آماده تغییر بیمه با استفاده از پلتفرم‌های دیجیتال هستید؟

کاربردهایی که در بندهای قبلی مورد بحث قرار گرفتند، تنها نوک کوه یخ مواردی هستند که در آن پلتفرم‌های نرم‌افزار بیمه می‌توانند عملیات را تغییر دهند. تفاوت در قابلیت‌های بیمه‌گرهای دیجیتال در مقایسه با بیمه‌گرانی که از فناوری پلتفرم بیمه استفاده نمی‌کنند، آشکار است. این پلتفرم بیمه چه در اصلاح محصولات یا نرخ‌های بیمه، مدیریت نمایندگان یا اصلاح گردش‌های کاری باشد، به افزایش سرعت ورود به بازار و چابکی بیمه‌گران کمک می‌کند. می‌تواند تجربه مشتری را با ایجاد تجربیات همه‌کانالی منحصربه‌فرد در کانال‌های دلخواه مشتریان بهبود بخشد.

در هر صورت، پلتفرم‌های بیمه دیجیتال کل زنجیره ارزش بیمه را تحت تاثیر قرار دهند تا فرصت‌های بیشتری برای به حداکثر رساندن سودآوری و حفظ انعطاف‌پذیری در برابر تحولات ایجاد کنند. پس بهتر است زودتر اقدام شود.

ترجمه و تنظیم: وحیده نورانی

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4