تجربه‌ای از بازی‌های کودکی و درس‌های آن برای نوآوری در کسب‌وکارها

نرگس اردلان

دانشجوی مدیریت بیمه اکو

03 آبان 1401
شناسه : 528
منبع:
زمان مطالعه: 4 دقیقه

کریس مارتین از اینتلی‌اسکریپت (Milliman IntelliScript) با استفاده از درس‌هایی که در دوران اسکیت‌برد سواری در کودکی آموخته‌است، نوآوری را در اینشورتک رشد می‌دهد.

اگر بخواهید ورزش تفریحی مدیران اینشورتک را حدس بزنید، احتمالا اسکیت‌برد به ذهن‌تان خطور نمی‌کند. ولی مدیران ارشد امروز اینشورتک‌ها در آمریکا، بچه‌های دوران اوج اسکیت‌سواری -از اواسط دهه هفتاد تا نود میلادی- بوده‌اند. پس عجیب نیست که برخی از آنان ساعات بعد مدرسه و تعطیلات را صرف تمرین می‌کردند. کریس مارتین یکی از آنهاست. او هنوز برخی از تمرین‌های (اغلب دردناک) اسکیت‌سواری را انجام می‌دهد تا نوآوری را در میلیمن اینتلی‌اسکریپت تشویق کند؛ یعنی جایی که او امروزه در آن منصب مدیرعاملی را بر عهده دارد. او در این‌جا برخی از درس‌های حیرت‌آور آن زمان را با ما به اشتراک می‌گذارد.

- آیا قهرمانان اسکیت‌سوار خاصی داشتید؟ چه‌چیزی شما را به آنها جذب می‌کرد؟

قطعا. رادنی مولن ورزشکار مورد علاقه من در همه دوران بوده و هست. او مبتکر‌ترین اسکیت‌سوار در دوران اولیه اوج این ورزش در دهه 80 بود.

او بر اسکیت‌سواری سبک آزاد مسلط بود، که در آن ترفندها روی زمین مسطح انجام می‌شد. او حدود 270 ترفند جدید ابداع کرد که بسیاری از آنها، اساس بعضی از حرکات پیشرفته دیگر هستند. ولی در اوایل دهه 90 ورزش بر سبک خیابانی متمرکز شد، که در آن اسکیت‌سواران از ویژگی‌های چشم‌انداز شهری مثل پله‌ها و نرده‌ها در ترفندها استفاده می‌کردند و این همان سبکی است که من انجام داده‌ام. مولن می‌توانست بازنشسته شود ولی در عوض خود را از نو ساخت. او پس از چند سال، اسکیت‌سواری خیابانی را هم ارتقا داد. او با تطبیق ترفندهای ابتکاریش در سبک آزاد، یک مجموعه جدیدی از ترفندهای بی‌مانند ابداع کرد.  

ما هم به شکل مشابهی مجبور بودیم میلیمن اینتلی‌اسکریپت را از نو بسازیم. قانون مراقبت مقرون‌به‌صرفه، به راحتی مدل کسب‌وکار اصلی ما را منسوخ کرد. بنابراین ما از بیمه سلامت به بیمه عمر تغییر جهت دادیم. این انتقال، آسان نبود ولی ما توانستیم در نهایت به تعریف مجدد آن بخش کمک کنیم.

- آیا درس خاصی هست که شما در آن زمان آموخته باشید و به نحوی به نقش الان شما مرتبط باشد؟

یکی از نکات اسکیت‌سواری این است که زمین خوردن مایه خجالت وشرمندگی نیست. همه می‌دانند که این بخشی از فرآیند یادگیری است و در واقع، حتی گاهی‌اوقات در ویدئوهای اسکیت‌سواری مورد احترام واقع می‌شود.

من این نگرش را با خود به کسب‌وکار آورده‌‌ام. ایرادی ندارد اگر موردی کار نکند؛ اگر نشد به سراغ موارد بعدی می‌رویم. این نگاه، یک فرهنگ نوآورانه برای کسب‌وکار می‌سازد که در آن نگرش «ما مشکل را حل می‌کنیم» حکم‌فرما است و اگر بطور گسترده موفق نبود، مشکل بزرگی نیست؛ به سراغ موارد بعدی می‌رویم. یک مزیت دیگر که در اینشورتک وجود دارد این است که ماموریت اصلی، کسب استعدادهای جدید است. این نگرش بسیار مورد توجه نوآوران است، «هرچقدر زمین بخوری ایرادی ندارد تا زمانی‌که دوباره بتوانی روی پاهایت بایستی».

- در دوران پاندمی شاهد این بودیم که بیمه‌گران عمر به اینشورتک روی آوردند تا نیاز به ملاقات حضوری و معاینات پزشکی را کاهش دهند. به نظر شما تمایل به پذیرش سریع فناوری جدید یک ویژگی دائمی در آینده خواهد بود یا این امکان وجود دارد که بسیار نوآورانه‌تر عمل شود؟

بیمه‌گران عمر ذاتا ریسک‌گریز هستند و دلایل خوبی برای آن وجود دارد. اینکه برای یک خسارت باید مبلغی را پرداخت کنید، بسیار مورد توجه است؛ درست است؟ شما باید تمام ریسک‌ها را در بلندمدت بسنجید، زیرا خسارات در نهایت با یکدیگر جمع می‌شوند و به مبلغ هنگفتی تبدیل می‌شوند.

در عین حال، یکی از بزرگ‌ترین ریسک‌ها برای هر شرکتی عقب‌نشینی به طرف دانسته‌ها و پس زدن تغییرات جدید است. شما موظف هستید که یک شیوه میانی و رضایت‌بخش بیابید و نمی‌توانید همیشه غیراستوار و بیش‌ از حد نوآور باشید. بیمه‌گران عمر موظف هستند که ریسک‌های سنجیده‌شده را متحمل شوند و واقعا در انجام آن مهارت دارند.

به‌ نظر شما چه‌چیزی فرصت بعدی را برای برهم زدن و تحول صنعت بیمه فراهم می‌کند؟

من فکر می‌کنم صدور ساده و سریع و بیمه‌نامه‌هایی که در ارتباط مستقیم با مصرف‌کننده هستند و در سال‌های اخیر در صنعت آزمایش شده‌اند، آینده بیمه هستند. این در نهایت همان جایی است که قرار است صنعت بیمه به آن برسد و همچنان به علت ماهیتش حرکت کندی دارد. به‌دلیل ریسک‌هایی که شما متحمل می‌شوید، این صنعت بسیار سخت است. اگرچه شما بیمه‌نامه‌ها را به مصرف‌کنندگان می‌فروشید و این دقیقا همان راهی است که آنها می‌خواهند خرید کنند.

- میلیمن اینتلی‌اسکریپت سابقه نوآوری دارد، ولی همان‌طور که رشد می‌کنید (اکنون حدود 300 نفر هستید)، چه نگرش‌های مدیریتی باید بر سازمان غالب باشد تا فرهنگ استارتاپی نامنظمی را که ایده‌های جدید را در سطح پایین نگه می‌دارد، حفظ کند؟

برخلاف استارتاپ‌ها، زمانی‌که یک کسب‌وکار جدید راه‌اندازی می‌کنید، چیزی برای محافظت دارید. به شکل طعنه‌آمیزی، بیش‌ازحد محافظه‌کار بودن می‌تواند به اندازه بی‌احتیاطی خرابی به‌بار آورد. شرکت‌های بلاک‌بوستر (BlockBoster) و کداک هردو آینده صنعت خود را دیدند، ولی هیچ‌کدام از فرصت‌ها استفاده نکردند زیرا آنها بیش‌ازحد بر حفظ هرآن‌چه داشتند متمرکز بودند.

موضوع را به رادنی مولن برمی‌گردانم که گفت: «بهترین اسکیت‌سواران، کسانی هستند که بهتر زمین می‌خورند». به‌عنوان یک مدیر اجرایی، بهترین کاری که می‌توانم در جهت حفظ فرهنگ نوآوری انجام دهم، کشاندن این نگرش بدون ترس به درون کسب‌وکارمان است.

 

شایان ذکر است که میلیمن اینتلی‌اسکریپت، سازنده پیشرو اینشورتک ارزیابی ریسک در بخش‌های بیمه عمر و سلامت آمریکا است. کریس مارتین مدیر عامل آن است و بر توسعه کسب‌وکار، فروش، بازاریابی و ارزیابی‌های بالینی شرکت نظارت می‌کند.

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4