شاید به بلاکچین نیازی نباشد ...

12 مهر 1401
شناسه : 517
منبع:

ابتکار بلاکچینی صنعت بیمه یعنی B3i، اعلام کرده است که پس از ناکامی در جذب سرمایه جدید در دورهای تأمین مالی اخیر، درخواست ورشکستگی داده است.

B3i  در اواخر سال 2016 شکل گرفت و همکاری بین بیمه‌گران مختلف و بیمه‌گران اتکایی را برای کشف پتانسیل استفاده از فناوری‌های دفتر کل توزیع شده (DLT) در صنعت نشان داد.

این ابتکار طی چند سال اول فعالیت خود با موفقیت توانست ده‌ها میلیون دلار سرمایه جمع‌آوری کند و حمایت برخی از بزرگترین شرکت‌های بیمه و بیمه اتکایی جهان از جمله آلیانز، سوییس‌ری، مونیخ‌ری، هانوفرری، جنرالی و ... را هم به دست آورد.

با این حال، چندی پیش B3i در یک بیانیه عمومی تایید کرد که پس از مشورت با سهامداران، مدیران آن به طور جمعی به این نتیجه رسیده‌اند که حمایت کافی برای ادامه سرمایه‌گذاری در این مرحله وجود ندارد.

با توجه به تعداد زیاد بازیگران مهم بیمه اتکایی که در پروژه B3i شرکت و از آن حمایت مالی کرده‌اند، این بیانیه برای بسیاری تعجب‌آور بود.

اما مشخصا، در این مرحله هیچ یک از این بازیگران هنوز پیشنهادی برای تقویت و نجات این ابتکار از ورشکستگی ارائه نداده‌اند که نشان می‌دهد حامیان ممکن است اعتماد خود را نسبت به مسیر محصول یا حتی نیاز به بلاکچین در تراکنش‌های بیمه اتکایی را از دست داده باشند.

B3i مدت‌ها مدعی بود که پیاده‌سازی فناوری بلاکچین در بیمه اتکایی، کلید فعال‌سازی مبادلات دیجیتالی انتها به انتها است، با این استدلال که کارایی و امنیت را به هر مرحله از فرآیند اضافه می‌کند.

با این حال، ممکن است برخی از حامیان صنعت احساس کنند که B3i تمرکز خود را بر ماموریت اصلی خود، یعنی افزودن کارایی از دست داده است تا بر سایر چشم‌اندازها تمرکز کند، یا شاید هم مزایای دنیای واقعی بلاکچین در دوره‌های هیجان‌انگیز قبلی این فناوری، بیش از حد اعلام شده است.

از سوی دیگر، نابودی B3i می‌تواند بازتاب محیط چالش‌برانگیز تامین مالی سرمایه‌گذاری خطرپذیر نیز باشد، جایی که بسیاری از استارتاپ‌های فناوری در حال حاضر جذب سرمایه‌های جدید را دشوارتر می‌یابند.

البته دلایل کامل پشت شکست B3i در تامین سرمایه ادامه‌دار، در حال حاضر فقط حدس و گمان است، اما احتمالا این دلایل بسیار زیاد هستند و امیدواریم در زمان مناسب فاش شوند.

همچنین باید دید که آیا هر یک از فناوری‌های توسعه‌یافته توسط B3i برای استفاده مجدد توسط طرف‌های ذینفع اتکایی/ بیمه، یا شاید برای تکرار جدید پروژه، زنده می‌ماند یا خیر.

شایان ذکر است که اولین بار پروژه B3i در اکتبر 2016 و در قالب یک کنسرسیوم کلید خورد. در آن زمان، 13 بیمه‌گر مستقیم و اتکایی موسس این زنجیره بلوکی، برای راه‌اندازی آن 6.8 میلیون دلار سرمایه‌گذاری کردند که یک سال بعد این مقدار از مرز 20 میلیون دلار عبور کرد و بعدها بیمه‌گران دیگری هم به آن اضافه شدند. چشم‌انداز این بلاکچین، مدیریت بهتر ریسک‌ها و تمرکز آن بر بیمه‌های امولال و حوادث و خسارت مازاد فاجعه‌آمیز اموال بود.

 

ترجمه و تنظیم: وحیده نورانی

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4