پنج مزیت فضای ابری برای صنعت بیمه

رُم را فراموش کنید! همه راهها به ابرها ختم میشوند!

پردازش ابری یکی از تکنولوژی هایی ست که در سالهای اخیر نام آن در صنعت بیمه بسیار شنیده میشود. مزایای متعددی نیز پیرامون کاربردهای آن عنوان میشود. یادداشت پیش رو به پنج مورد از این مزیت ها برای بیمه گران می پردازد.

Ivo Weterings

Principal Director – Accenture Strategy

12 خرداد 1401
شناسه : 471
منبع:
زمان مطالعه: 5 دقیقه
پردازش ابری یکی از تکنولوژی هایی ست که در سالهای اخیر نام آن در صنعت بیمه بسیار شنیده میشود. مزایای متعددی نیز پیرامون کاربردهای آن عنوان میشود. یادداشت پیش رو به پنج مورد از این مزیت ها برای بیمه گران می پردازد.
Five benefits of cloud for insurance

 

مفهوم رایانش ابری اولین بار در دهه 60 میلادی مطرح شد؛ هنگامیکه محققان دانشگاه MIT دست به طراحی و توسعه تکنولوژی زدند که در آن واحد امکان استفاده از بیش از یک کامپیوتر را به آنها می داد.

این "شبکه میان کهکشانی کامپیوتری" نقطه شروع صعود به قلّه ای به نام رایانش ابری بود و تا به امروز صنایع مختلفی از جمله بیمه درحال به کارگیری و توسعه آن در کسب و کار خود هستند.

امّا آنچه که درحال حاضر از فضای ابری می دانیم چیزی بیشتر از تکنولوژی های IT است. در واقع امروزه رایانش ابری به معنی حل کردن مسائل پیچیده تجاری با جدیدترین تکنولوژی های دردسترس است.

در سلسه یادداشت های اخیرم پیرامون رایانش ابری، این بار به مزیت های رایانش ابری برای بیمه گران خواهم پرداخت.

 

مزایای ملموس پردازش ابری

کارشناسان مزایای متعددی را در کاربرد رایانش ابری برای بیمه گران مطرح کرده اند. نقطه مشترکی که در این طیف وسیع دیده می شود طراحی و توسعه راهکارهای هوشمند است؛ راهکارهایی که نهایتاً به گذر موفقیت آمیز از بزرگترین چالش پیش روی آنها کمک خواهد کرد: مواجهه با موج برهم زنندگی در صنعت بیمه!

در یکی از مطالعات اخیر Accenture Consulting در رابطه با به کارگیری رایانش ابری توسط بیمه گران که توسط Richard Leroy, Elodie de Fontenay  و Kankeyan Murugavel تهیه شده است، پنج مزیت کلیدی ذیل نام برده شده اند:

 

1- افزایش سرعت ورود به بازار

راهکارهای مبتنی بر رایانش ابری که بطورخاص برای صنعت بیمه توسعه یافته اند می توانند با افزایش چابکی توانمندیهایIT و کاهش زمان موردنیاز برای اجرای سایر فرایندهای عملیاتی بصورت یک مزیت مهم در فرایند خلق ارزش بیمه گران ایفای نقش کنند. بطور مشخص برآیند این موضوع تاثیر خود را در افزایش سرعت ورود به بازار و ارائه خدمات پس از فروش نشان می دهد.

 

2- اثربخشی در نوآوری

بیمه گران در سراسر دنیا برای عقب نیفتادن از برهم زنندگان صنعت، زیر فشار شدیدی برای نوآوری هستند. از همین رو مدیران حوزه تکنولوژی های بیمه ای باید اطمینان یابند که سبد عملیات IT آنها می تواند پاسخگوی نیازهای درحال تحول کسب و کار باشد.

با رایانش ابری بیمه گران می توانند تکنولوژی های جدید را تست و به سرعت در عملیات روزمره خود بکارگیرند.

علاوه بر این رایانش ابری این امکان را برای بیمه گران فراهم می آورد که در داخل اکوسیستمی متشکل از فروشندگان و اتحادهای راهبردی به همکاری در راستای توسعه محصولات و خدمات جدید بپردازند.

 

3- شتاب بخشیدن به رشد کسب و کار

رایانش ابری فرصت تست مدل های کسب و کار جدید و جایگزین کردن سریع مدل های قدیمی با مدل های جدید را میسر می سازد.

علاوه بر این رایانش ابری نقش موثری در رسیدن مدل های کسب و کار جدید به صرفه پذیری اقتصادی دارد.

همزمان راهکارهای بیمه ای مبتنی بر پردازش ابری باعث بهبود شناخت وضعی بازار شده و "نرخ تبدیل" را افزایش می دهد.

اگر بخواهم ساده تر بگویم رایانش ابری به بیمه گران کمک می کند تا به شکل کارآمدتری امور زیر را انجام دهند:

  • شناخت / درک "نیاز" و "خواسته" مشتری
  • تست، توسعه و رسیدن سریع تر خدمات به صرفه پذیری برای رفع نیاز مشتری
  • تهیه کمپین های بازاریابی هدفمند برای ارائه خدمات جدید
  • ارتباط با مشتری و دریافت بازخورد از خدمات جدید و
  • اگر محصول/خدمت هنوز از مرحله اولیه عبور نکرده باشد، بیمه گر میتواند به مرحله طراحی برگشته و به شکل سریع و کارآمدتری فرایند را مجدداً شروع کند

 

4- کاهش هزینه های عملیاتی

اینجا سوالی پیش می آید: طراحی محصولات جدید بیمه ای و عرضه آن ها به بازار گران درمی آید، اینطور نیست؟!

پاسخ: نه لزوماً.

راهکارهای مبتنی بر رایانش ابری ارزان تر از راهکارهای درون سازمانی BACK-END هستند و می توانند هزینه های صدور مجوز، سخت افزار و نگهداری سیستم های قدیمی را کاهش دهند.

البته باید تاکید کنم همیشه اینگونه نیست.

کاهش هزینه ها بستگی به استراتژی رایانش ابری بیمه گر و برنامه عملیاتی آن دارد - در این رابطه در پست های بعدی بیشتر سخن خواهم گفت.

با راهکارهای مبتنی بر رایانش ابری، بیمه گران می توانند جنبه های مشخصی از کارهای خود را به شکل خودکار درآورند؛ برای مثال فرایند ثبت نام، مدیریت خسارات، پذیرش ریسک و موارد بسیاری دیگر.

این کار به بیمه گران فرصت می دهد به نحو بهتری با مشتریان ارتباط برقرار کنند. چگونه؟ با ارائه ساده تر و شخصی سازی شده تر محصولات/خدمات به بازار.

 

5- گسترش فعالیت در سطح جهانی

بیمه گرانی که به سمت رایانش ابری می روند دیگر به یک پایگاه داده نیازی ندارند! چرا که رایانش ابری خود به خود یک سرویس کامل است.

راهکارهای مبتنی بر رایانش ابری می توانند به بیمه گرانی که درپی گسترش فعالیت های خود در سطح جهانی هستند کمک کنند تا کسب و کار خود را در کشورهای متعدد به شکلی استاندارد توسعه دهند.

سطح بالای انعطاف پذیری که پردازش ابری به همراه دارد به شرکت ها کمک می کند تا در گسترش و بهبود روابط بین المللی خود و ادغام با شرکت های دیگر بهتر عمل کنند.

 

 

کاربرد رایانش ابری به طور مستمر نزد بیمه گران درحال  افزایش است. مطالعه ای که در سال 2016 بین 400 مدیر IT  انجام شد نشان داد 67% آن ها بر این باور بودند که "نرم افزار به عنوان یک سرویس" (SaaS) طی پنج سال آینده صنعت بیمه را متحول خواهد ساخت.

و البته 20% آن ها معتقد بود که این تحول در کمتر از دو سال رخ خواهد داد.

درحالیکه آماده ورود به 2020 می شویم شاهد هستیم که این پیش بینی بیش از پیش رنگ واقعیت به خود می گیرد.

 

تکنولوژی موجب رشد کسب و کار می شود

برای اینکه بهتر متوجه مزایای راهکارهای مبتنی بر رایانش ابری برای شرکت های بیمه بشویم کافی ست تنها نگاهی به موقعیت اینشورتک هایی مانند Lemonade، Trov، Cover Wallet، Insureon و Fit Sense بیندازیم.

این شرکت ها از تکنولوژی های برهم زننده ای مانند رایانش ابری، ابرداده ها، اینترنت اشیا، هوش مصنوعی و بلاکچین در موارد زیر استفاده می کنند:

  • فرایند خرید و کاربردهای بیمه
  • مدل های کسب و کار بیمه
  • به چالش کشیدن بازیگران سنتی صنعت(بالابردن هزینه های آنها در رقابت)

تکنولوژی یک عامل توانمندساز رشد کسب و کار برای شرکت های کوچک و بزرگ است و بیمه گران به تدریج درحال پذیرش این واقعیت هستند که در یک دنیای دیجیتال موفقیت ناشی از جسارت و آمادگی برای تجربه کردن، به کارگیری و تجزیه و تحلیل سریع خروجی تکنولوژی های جدید مانند رایانش ابری خواهد بود.

به کارگیری رایانش ابری در سه مورد فوق الذکر مزایای رقابتی زیر را برای بیمه گران به همراه خواهد داشت:

  • سرعت و چابکی؛ رایانش ابری مسیر شرکت ها را برای نوآوری کوتاه می کند. به بیانی دیگر شرکت ها با سرعتی بیش از قبل می توانند از تکنولوژی در نوآوری بهره بگیرند.
  • یکپارچه سازی بهتر؛ به شرکت ها امکان می دهد سریعاً بدون سرمایه گذاری نقدی بسیار سنگین بتوانند محصول/خدمت را به صرفه پذیری اقتصادی برسانند و نتیجتاً آن را وارد پیکره بندی مدل کسب و کار خود سازند.
  • همه چیز به عنوان یک سرویس؛ رایانش ابری درحال تبدیل به پایه و اساس چهارچوب تجاری دیجیتال شرکت ها در آینده است. شرکت هایی که "همه چیز را به عنوان یک سرویس" و نه یک محصول می بینند، می توانند سریع تر متحول شده و تصمیمات بهتری در رابطه با سرمایه گذاری بگیرند.

 

 Translated by: Alireza Jahedi

 

ترجمه: علیرضا جاهدی

 

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4