مهدی نوروزی، مدیرعامل شرکت بیمه زندگی خاورمیانه و عضو کمیسیون فناوری اطلاعات در گفت و گو با اینشورتک

برنده‌ها در تحول دیجیتال، شرکت‌های پیشرو در سرمایه‌گذاری هستند

شرکت‌های بیمه کمی نسبت به سایر صنایع کمتر در حوزه فناوری‌های دیجیتالی سرمایه‌گذاری می‌کنند. در این زمینه باید تجدیدنظر کنند. اگر از قافله عقب بیفتند، فاصله‌ای جدی میان شرکت‌ها ایجاد خواهد شد.
24 آذر 1400
شناسه : 410
منبع:
زمان مطالعه: 10 دقیقه
شرکت‌های بیمه کمی نسبت به سایر صنایع کمتر در حوزه فناوری‌های دیجیتالی سرمایه‌گذاری می‌کنند. در این زمینه باید تجدیدنظر کنند. اگر از قافله عقب بیفتند، فاصله‌ای جدی میان شرکت‌ها ایجاد خواهد شد.

تحول دیجیتال امری است که صنعت بیمه باید در مسیر آن گام بردارد. مهدی نوروزی، مدیرعامل شرکت بیمه زندگی خاورمیانه و عضو کمیسیون فناوری اطلاعات در گفت‌وگو با «رسانه اینشورتک» از اهمیت این امر در صنعت بیمه گفته و تجربیات خودش را در این زمینه مطرح کرده‌است.

او در حاشیه هجدهمین جلسه کمیسیون فاوا که به صورت مشترک با کارگروه فاوا سندیکا، روز دوشنبه 22 آذر، ساعت 7:30 در محل شبکه نوآفرینی پلنت به میزبانی شرکت بیمه سامان برگزار شد، در رابطه با روند تحول دیجیتال در صنعت بیمه کشور گفت: «معتقدم در یک الی دو سال اخیر این گفتمان‌سازی در کشور صورت گرفته‌است.» او به طور ویژه به همایش روز بیمه اشاره کرد که امسال با عنوان تحول دیجیتال برگزار شده بود: «به این ترتیب گفتمان تحول دیجیتال خیلی برجسته شد.»

با توجه به صحبت‌های نوروزی، از آن‌جا که نگاه دستگاه ناظر که رگولاتور است و بیمه مرکزی به جریان تحول دیجیتال مثبت بوده و از استارتاپ‌ها و همچنین اینشورتک‌ها حمایت کرده، می‌توان به آینده صنعت بیمه در مسیر تحول دیجیتال امیدوار بود: «این‌ها به نظرم دست به دست هم می‌دهند تا صنعت بیمه‌ای که شاید بیش از اندازه درونی است و اطلاعاتش کاملا داخلی شده، از خودش بیرون بیاید. در واقع این‌ها حمایت می‌کنند.»

مدیرعامل شرکت بیمه زندگی خاورمیانه به تجربه خود در زمینه تحول دیجیتال اشاره کرد و گفت: «ما در مقطعی، سامانه سنهاب را در بیمه مرکزی استارت زدیم. آن زمان هم چالش زیادی داشتیم، اصطلاحا می‌گفتیم دانش خیلی از همکاران ما در صنعت بیمه، داخل کشوهای میزشان است. تبدیل کردن این‌ها به سیستم، کار بسیار سختی بود.» او ادامه داد: «از آن‌جا که از نزدیک با این چالش مواجه بوده‌ام، فکر می‌کنم هرچه جلوتر می‌رویم، اتفاقات بهتری در صنعت بیمه می‌افتد.»

درهای گشوده صنعت بیمه

بسیاری از اهالی صنعت بیمه و حتی آن‌ها که درون این صنعت فعالیت ندارند اما با آن در ارتباط هستند، معتقدند این صنعت کاملا درونی است. این موردی است که نوروزی هم در صحبت‌هایش به آن اشاره کرد: «صنعت بیمه کم‌کم درهایش را به روی استارتاپ‌ها باز می‌کند اما این کار به سختی صورت می‌گیرد.»

به باور مدیرعامل شرکت بیمه زندگی خاورمیانه، یکی از دلایلی که صنعت بیمه به سختی در به روی اینشورتک‌ها می‌گشاید این است که صنعت بیمه برای استارتاپ‌ها سهل و ممتنع است: «یعنی از یک نگاه، آدم احساس می‌کند خیلی ساده است ولی وقتی واردش می‌شود، متوجه پیچیدگی‌های زیادی می‌شود که در این صنعت وجود دارد.» او با اشاره به نوآوری‌های بسیاری در صنعت بیمه در جریان است، گفت: «می‌توانیم صنعت بیمه را با صنعتی مانند صنعت بانک‌داری مقایسه کنیم. در این مقایسه می‌بینیم که در بانک‌داری تعداد و حجم نقل‌وانتقالات بسیاری بالاست اما در صنعت بیمه، چنین موضوعی کمتر وجود دارد.» نوروزی ادامه داد: «در عین‌حال، در صنعت بیمه، نوآوری‌ها بسیار است. یعنی می‌تواند به وفور محصولات جدید و نوآورانه تولید کرد. در واقع براساس هر نیاز می‌تواند محصولی داشت. به همین خاطر است که به نظرم جا برای کار در این صنعت بسیار است.»

اصلی‌ترین نکته‌ای که نوروزی بر آن تاکید داشت این بود که استارتاپ‌ها در صنعت بیمه، وارد جزییات کسب‌وکارهای بیمه‌ای شوند: «آن‌ها باید جزییات بیزینس را بشناسند. اخیرا استارتاپ‌ها صرفا به سراغ مقایسه قیمت رفته‌اند و این شاید خیلی جذاب نبوده‌است. مخصوصا بازیگران اصلی صنعت بیمه و شبکه فروش نسبت به این قضیه گارد گرفته‌اند. البته این استارتاپ‌ها می‌توانند قطعا در هر حوزه‌ای ورود کنند و موفق هم بشوند. اما نباید فعالیت‌های خود را به فروش خلاصه کنند.» به این ترتیب او معتقد است که استارتاپ‌ها باید خیلی جدی‌تر به مسائل داخلی صنعت توجه داشته باشند.

همه عرصه‌ها سودآور خواهد بود

صحبت‌های نوروزی در ارتباط با محدود بودن فعالیت اینشورتک‌ها و استارتاپ‌های بیمه‌ای به فروش محصولات بیمه‌ای، جزو نقدهایی است که دیگر مدیران صنعت بیمه هم به آن اشاره دارند. اما چه چیزی باعث می‌شود استارتاپ‌ها وارد این جریان شوند؟ نوروزی معتقد است اصلی‌ترین دلیل شاید نیازهای اولیه شرکت‌های بیمه باشد: «عمدتا شرکت‌های بیمه در نگاه اول به دنبال فروش هستند. واضح است که این نگاه، استارتاپ‌ها یا اینشورتک‌ها را هم به سمت فروش سوق می‌دهد چرا که آن‌ها می‌خواهند مشکل را در این زمینه حل کنند.»

البته جذاب‌تر بودن حوزه فروش و بازده سریع‌تر آن هم جزو دلایلی است که مقوله فروش بیمه را بیش از سایر موارد برای استارتاپ‌های بیمه‌ای جذاب کرده‌است. مدیرعامل شرکت بیمه زندگی خاورمیانه در حاشیه نشست کمیسیون فاوا گفت: «به نظر من موضوعات جذابی در صنعت بیمه وجود دارد که استارتاپ‌ها می‌توانند در آن فعالیت کنند. اما شاید به دلیل پیچیدگی زیاد سراغ آن‌ها نمی‌روند. البته کمی سخت و هزینه‌بر است. اما اگر بتوانند از این جریان نتیجه خوبی بگیرند، عواید خیلی هوبی هم برای استارتاپ‌ها و هم برای شرکت‌های بیمه خواهد داشت.»

همه در مسیر نوآوری گام برداریم

الگوبرداری شرکت‌ها یکی از مسائلی است که در صنعت بیمه زیاد مورد توجه مسئولان بیمه‌ای قرار می‌گیرد. نوروزی در این زمینه گفت: «امیدوارم شرکت‌های جدید بیمه‌ای که تعدادشان هم کم نیست لزوما راه شرکت‌های بیمه قدیمی را در پیش نگیرند. خود این مسئله به نظرم می‌تواند به عاملی برای به حرکت درآوردن شرکت‌های قدیمی تبدیل خواهد شد.»

او تاکید می‌کند که شرکت بیمه زندگی خاورمیانه هم طی سال‌های گذشته تلاش کرده استراتژی خود را بر حرکت در مسیرهای جدید قرار دهد: «تلاش ما این بوده که لزوما به دنبال مسیر دیگران نباشیم. همه‌چیز را بررسی کرده‌ایم و روی بازار فکر کرده‌ایم. به تمام محصولاتی که می‌خواهیم به این بازار عرضه کنیم هم فکر کرده‌ایم.» به این ترتیب این شرکت توانسته در مسیر تخصصی پیش برود و در حوزه فروش بیمه‌های زندگی که الزاما ساده هم نبوده، مسیری برای پیشرفت پیدا کند: «اکنون شرکت روی ریل افتاده و به توفیقات خوبی هم رسیده‌ایم. من فکر می‌کنم شرکت‌های جدید می‌توانند برای نوآوری، ایده‌های جدیدو زیرساخت‌های نو کمک کنند تا کار جدید را شروع کنیم.» به باور نوروزی، همین مسائل می‌تواند به حرکت در صنعت بیمه کمک کند.

در حال حاضر بحث فناوری اطلاعات در صنعت بیمه جزو مسائلی است که بیمه‌گران توجهی ویژه به آن دارند. به اعتقاد نوروزی، استارتاپ‌ها می‌توانند با شناسایی بیزینس بیمه، اتفاقات بسیار خوبی را در صنعت بیمه رقم بزنند. در واقع او معتقد است که استارتاپ‌ها در صنعت بیمه باید در این زمینه ورود کنند.

تحول محدود به فناوری اطلاعات نیست

دیداری که در روز 22 آذر میان بیمه‌گران صورت گرفت مربوط به کمیسیون فناوری اطلاعات سندیکا و کمیته فاوای شرکت‌های بیمه‌ای بود که مدیران هم مدت‌ها چشم‌انتظار آن بودند. نوروزی در حاشیه این دیدار، اشاره کرد که از طریق این دیدار، تعامل خوبی میان همکاران در کمیسیون فاوای سندیکا و همکاران گروه آی‌تی صورت گرفته‌است. او گفت: «ما از این طریق می‌توانیم این نگرش را در کل سطوح شرکت‌های بیمه از بالا تا پایین ایجاد کنیم تا در نهایت به تحولی برسیم که انتظارش را می‌کشیم.»

بسیاری از افراد تصور می‌کنند تحول امری نسبتا ساده است اما نوروزی در مورد دشواری‌های این مسیر گفت: «تحول به این سادگی اتفاق نمی‌افتد. قطعا ابتدا باید نگرش برای ایجاد تحول، شکل بگیرد. در واقع باید شاهد نوعی پذیرش در این زمینه باشیم. کارکنان و کارشناسان بیمه باید این‌ها را بپذیرند تا حرکت به سمت تحول در صنعت بیمه هم آغاز شود.»

نوروزی در پایان صحبت‌هایش در رابطه با تحول دیجیتال گفت: «تحول لاجرم اتفاق می‌افتد، چه ما بخواهیم و چه نخواهیم. من شخصا معتقدم شرکت‌هایی برنده خواهند بود که پیشرو هستند.» لازمه پیشرو بودن در مسیر تحول دیجیتال هم سرمایه‌گذاری در این مسیر است: «اگر شرکت‌های بیمه در این حوزه سرمایه‌گذاری نکنند و فکر کنند ما صبر کنیم تا بقیه وارد شوند و اگر ضرر نکردند، ما هم وارد می‌شویم، اشتباه است.» نوروزی معتقد است این تاخیر در سرمایه‌گذاری برای تحول دیجیتال و تمرکزی روی دیگران به جای خود، آفتی است که اکنون در صنعت بیمه وجود دارد: «شرکت‌های بیمه کمی نسبت به سایر صنایع کمتر در حوزه فناوری‌های دیجیتالی سرمایه‌گذاری می‌کنند. در این زمینه باید تجدیدنظر کنند. اگر از قافله عقب بیفتند، فاصله‌ای جدی میان شرکت‌ها ایجاد خواهد شد.» اما نوروزی باور دارد که اگر شرکت‌های بیمه وارد میدان سرمایه‌گذاری در عرصه تحول دیجیتال شوند، مستعد رقم زدن اتفاقات خوب در صنعت بیمه خواهند بود.

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4