سیدمجید بختیاری، مدیرعامل بیمه ایران در حاشیه نشست فاوا در پلنت عنوان کرد

۵ گام ضروری برای نوآوری در صنعت بیمه کشور

سیدمجید بختیاری، مدیرعامل بیمه ایران در حاشیه نشستی که در رابطه با تحول دیجیتال در محل شبکه نوآفرینی پلنت برگزار شد، از ۵ گام ضروری برای ایجاد نوآوری در صنعت بیمه ایران سخن گفت.
22 آذر 1400
شناسه : 406
منبع:
زمان مطالعه: 5 دقیقه
سیدمجید بختیاری، مدیرعامل بیمه ایران در حاشیه نشستی که در رابطه با تحول دیجیتال در محل شبکه نوآفرینی پلنت برگزار شد، از ۵ گام ضروری برای ایجاد نوآوری در صنعت بیمه ایران سخن گفت.

این روزها همه از نوآوری و تحول دیجیتال در صنعت بیمه‌ای سخن می‌گویند که بدنه خشک و سنتی آن، هنوز در برابر این تحولات کمی مقاومت دارد. مدیران صنعت بیمه اکثر بر این باورند که حرکت به سمت تحولات دیجیتال آغاز شده و می‌توان چشم‌انتظار روزهایی متفاوت برای صنعت بیمه کشور بود.

البته مسیر نوآوری در صنعت بیمه، چندان هم ساده نیست. سیدمجید بختیاری، مدیرعامل شرکت بیمه ایران و رییس کمیسیون IT  صنعت بیمه کشور، در حاشیه هجدهمین جلسه کمیسیون فاوا که به صورت مشترک با کارگروه فاوا سندیکا، روز دوشنبه 22 آذر، ساعت 7:30 در محل شبکه نوآفرینی پلنت به میزبانی شرکت بیمه سامان برگزار شد، در رابطه با روند نوآوری و تحول دیجیتال در صنعت بیمه کشور، به «رسانه اینشورتک» گفت: «صنعت بیمه ما فاصله‌ای بسیار جدی با روند نوآوری و تحولات دیجیتال دارد اما نکته اینجاست که صنعت بیمه، این را فهمیده و حرکت‌هایی در این راستا کرده‌است. این حرکت‌ها هم امیدوارکننده است.»

برنامه باید مصوب شود

مهم‌ترین نکته‌ای که مدیرعامل شرکت بیمه ایران در مورد بحث تحول دیجیتال در کشور به آن اشاره کرد این بود که برنامه، مسیر توسعه و همچنین اهداف باید به صورت مشخص تعیین و سپس تصویب شوند. به اعتقاد او تنها به کمک برنامه‌ای مدون که مصوب شورای عالی بیمه باشد می‌تواند مسیر تحول دیجیتال را سرعت بخشید.

به گفته بختیاری، همه اجزای صنعت بیمه از استارتاپ‌ها گرفته تا نمایندگان و سایر بازیگران صنعت بیمه باید ابتدا نقش خود را در مسیر تحول دیجیتال بدانند تا سپس بتوانند در چهارچوب آن حرکت کنند. در آن زمان می‌توان از بیرون روند تحول دیجیتال را در این صنعت مورد ارزیابی قرار داد.

باور داشتن یکی دیگر از نکاتی بود که بختیاری روی آن تاکید کرد و گفت: «برای اینکه همه بتوانند نقشی فعال در مسیر تحول دیجیتال ایفا کنند و حرکت و رشد آغاز شود همه بازیگران در صنعت بیمه باید به باور برسند. اگر این باور وجود نداشته باشد، همه‌چیز خیلی کهنه و مزمن می‌شود. به نظرم وجود جوان‌های خوبی که اکنون در صنعت بیمه مشغول به کار هستند می‌تواند چرخ‌های این صنعت را به حرکت درآورد.»

تسریع مسیر کند نوآوری با 5 قدم

بختیاری در حاشیه این نشست با اشاره به اینکه روند نوآوری در صنعت بیمه کشور هنوز کند و آهسته است، 5 گام را برای تسریع این مسیر مطرح کرد. او در این باره گفت: «قدم اول این است که باید ذهنیت صنعت بیمه در حوزه فناوری اطلاعات و تحول دیجیتال تغییر کند. دوم اینکه صنعت بیمه باید روی نیروی انسانی باهوش و استعدادها سرمایه‌گذاری کند. در این زمینه باید کارهای انگیزشی قدرتمندی صورت بگیرد.» او ادامه داد: «نکته سوم این است که صنعت بیمه باید سرمایه‌گذاری‌های خوبی برای حوزه فناوری اطلاعات و تحول دیجیتال انجام دهد. در قدم چهارم، شرکت‌های بیمه باید به نهادها و نهادسازی هم تکیه کنند. در واقع شرکت‌های بیمه نباید قبول کنند که همه کارها را خودشان انجام بدهند. آن‌ها باید از استارتاپ‌ها و نهادهای اینچنینی بهره بگیرند. با آن‌ها مقابله نداشته باشند و تا جای ممکن از مسیر همراهی با آن‌ها، چنین نهادهایی را پرورش دهند.»

او در رابطه با نکته آخر گفت: «نکته پنجم در لایه مقررات است. مقررات صنعت بیمه هم باید یک مقدار بهبود پیدا کند و بهتر شود.»

بلوغ در اکوسیستم از مسیر اینشورتک‌ها

مدیرعامل بیمه ایران در پایان در رابطه با نقش اینشورتک‌ها گفت: «اینشورتک‌ها به عنوان یکی از نهادهایی که در گام چهارم به آن‌ها اشاره شد، می‌توانند موثر باشند اما صنعت بیمه هم باید آن‌ها را بپذیرد. اگر این اتفاق رخ بدهد، می‌توانیم به آرامی در یک اکوسیستم، به بلوغ نهایی دست پیدا کنیم.» او در رابطه با جلسه‌ای که در رابطه با تحول دیجیتال در محل شبکه نوآفرینی پلنت صورت گرفت هم تاکید کرد:‌«جلسه عالی بود و به سطحی از تفاهم رسیدیم. شروع خوبی بود برای اینکه به هم‌فکری برسیم.»

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4