راز موفقیت بلاکچین در بیمه فقط یک چیز است: کارگروهی!

شروع مهم نیست، ماندن مهم است!

یادمان باشد که این فناوری نیست که ارزش خلق می‌کند بلکه فناوری فقط نحوه اجرا و پیاده‌سازی مدل‌های کسب و کار و خلق ارزش را بیان می‌کند. اول از همه لازم است که ما بلاکچین و باقی دفاتر توزیع را به چشم فناوری‌های بنیادی ببینیم نه یک راهکار مستقل.

ایمان جلیلی

معاون اجرایی شبکه نوآفرینی پلنت

16 آذر 1400
شناسه : 381
منبع:
زمان مطالعه: 6 دقیقه
یادمان باشد که این فناوری نیست که ارزش خلق می‌کند بلکه فناوری فقط نحوه اجرا و پیاده‌سازی مدل‌های کسب و کار و خلق ارزش را بیان می‌کند. اول از همه لازم است که ما بلاکچین و باقی دفاتر توزیع را به چشم فناوری‌های بنیادی ببینیم نه یک راهکار مستقل.

می‌دانید راز موفقیت بلاکچین در بیمه چیست؟ آن‌هایی که در صنعت بیمه بلاکچین را به کار گرفتند و توانستند با استفاده از این فناوری نوین تجربه مشتری خاصی بسازند نه تخصص خاصی در این نوپای تازه به دوران رسیده داشتند و نه سرمایه‌ای زیاد. راز موفقیت پیاده‌سازی مدل کسب و کار بلاکچینی آن‌ها فقط یک نکته است. کار گروهی!

چند سالی است که فناوری دفترهای توزیع‌شده به خصوص بلاکچین در صنعت بیمه از سوی مدیران شرکت‌های بیمه‌ای رصد و به عنوان ابزاری برای تحول مدل‌های کسب و کار و فرآیندهای مرکزی سازمان‌های بیمه‌ای تلقی می‌شود. طبق گزارش موسسه تحقیقات مالی اکسنچر حدود 80 درصد مدیران شرکت‌های بیمه‌ای یا بلاکچین را با آغوش باز پذیرفته‌اند یا در حال بررسی ابعاد استفاده آن در روند عملیاتی خودشان هستند. نسخه‌های آزمایشی زیادی هم در سطوح مختلف بیرون آمده است اما تا همین اواخر شرکت‌های بیمه در مورد چگونگی بازگشت سرمایه در تولید محصولی با رویکرد بلاکچینی مشکل داشتند و شاید این مشکل را هنوز هم حل نکرده باشند. با همه این احوال، امروز شرکت‌های بیمه‌ای بزرگ در دنیا ارزش واقعی بلاکچین را به عنوان کاتالیزوری برای تحول اکوسیستم کسب وکار می‌بینند. تحولی که که برای خلق ارزش به کارگروهی شرکت‌ها نیاز دارد. در واقع این کار گروهی بزرگان با هم است که بلاکچین را از رؤیا به واقعیت تبدیل می‌کند.

 عبور از موانع بلاکچین با کار گروهی

یادمان باشد که این فناوری نیست که ارزش خلق می‌کند بلکه فناوری فقط نحوه اجرا و پیاده‌سازی مدل‌های کسب و کار و خلق ارزش را بیان می‌کند. اول از همه لازم است که ما بلاکچین و باقی دفاتر توزیع را به چشم فناوری‌های بنیادی ببینیم نه یک راهکار مستقل. دوم این که باید شرکایی که همین دیدگاه را دارند بشناسیم و با آغوش باز از آنها استقبال کنیم. می‌دانید! دفتر توزیع‌شده خودش یک جور تیم بزرگ است که با هوش مصنوعی و واقعیت افزوده و رایانش کوانتومی مجموعه‌ای به نام دارک را خلق می‌کند DARQ))، مجموعه‌ای که امروز به عنوان راز موفقیت در دوران دیجیتالی شناخته می‌شود. می‌بینید؟ مفهوم دفاتر توزیع‌شده در بطن خودش مفهوم کار گروهی را می‌رساند.

طی سال‌های گذشته دو مدل کار گروهی برای استفاده و به کارگیری بلاکچین باب شده است که هر کدام مسیری منحصر به فرد برای رسیدن به نهایت بهره‌وری از ارزش بلاکچین و خلق اکوسیستم به شمار می‌روند: مدل پیشگام بازار و مدل شبکه‌های همتا.

پیشگام بازار

در این مدل یک شرکت به عنوان کاپیتان تیم و یا محرک فعالیت شبکه تلقی می‌شود. در واقع یک رهبر و پیش‌قدم بازار، توسعه و استقرار راهکار دفتر توزیع‌شده را پیش می‌برد و در میان شبکه‌ای از شرکای داخلی و تجاری و مشتریان به خلق بهره‌وری می‌پردازد.

به عنوان مثال شرکت Emploee Benefits Generali یک پیشگام و رهبر بازار تلقی می‌شود. این شرکت از بلاکچین برای تجهیز ذی‌نفعان دیگر برای دسترسی و تبادل دارایی‌های مختلف استفاده می‌کند، دارایی‌هایی مانند داده و اطلاعات یا ریسک‌های احتمالی پیش روی کارفرمایان و کارمندان. این شرکت به تازگی همراه با دو مشتری جهانی و شرکت‌های بیمه محلی اروپا یک پروتکل بلاکچینی ترتیب داده است. نسخه اولیه نشان می‌دهد که این پلتفرم چطور می‌تواند بهره‌وری را از طریق همکاری افزایش دهد و باعث کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی زمان و ارتقای سطح کیفی داده‌ها شود.

شبکه همتا

شبکه‌های همتا کارآمد هستند و در صنایع و بازارهای مختلف ارزش زیادی خلق می‌کنند. این مدل همکاری به این معناست که رقبا با هم وارد سطحی از همکاری می‌شوند. در واقع شاید به زبان ساده بتوان گفت که رقابت جای خودش را به رفاقت می‌دهد. به طور خاص در صنعت بیمه یکی از موثرترین راه‌های استفاده از بلاکچین همین تبدیل رقابت‌ها به رفاقت است و این مدل کار گروهی.

بهترین نمونه بارز آن را نیز می‌توان در همکاری پنج غول بیمه‌ای اروپا و تشکیل کنسرسیوم B3i دید. در این مدل همکاری ضمن این که هر کدام از شرکا صدای واحدی برای خود دارند در همکاری با هم بازار را چنان در دست می‌گیرند که هر بازیکن خرده ‌پای دیگری توان رقابت نخواهد داشت.

بیایید این جمله هنری فورد را همیشه در یاد داشته باشیم. این که «دور هم جمع شدن شروع کار است. با هم ماندن روند کار و با هم کار کردن موفقیت!»

بلاکچین بدون کار گروهی بازی شکست خورده‌ای است اما آیا سازمان شما واقعاً برای رسیدن به موفقیت به بلاکچین نیاز دارد؟ آیا شما همه ابزارها و ملزومات استفاده از بلاکچین را در اختیار دارید؟ جواب این سؤال‌ها نقطه عطف انتخاب بزرگ شماست!

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4