نوآوری، گم‌شده اکوسیستم بیمه است

موانع را از پیش پای فناوری بیمه‌ای بردارید

صنعت بیمه باید مانند سایر صنایع، با آغوش باز به استقبال فناوری برود. اما برای اجرای فناوری بیمه‌ای، مشکلات و موانعی وجود دارد که نخست باید آن‌ها را از میان برداشت.
09 آذر 1400
شناسه : 347
منبع:
زمان مطالعه: 3 دقیقه
صنعت بیمه باید مانند سایر صنایع، با آغوش باز به استقبال فناوری برود. اما برای اجرای فناوری بیمه‌ای، مشکلات و موانعی وجود دارد که نخست باید آن‌ها را از میان برداشت.

بسیاری از صنایع خودشان را برای انقلاب چهارم صنعتی آماده می‌کنند و با آغوش باز به استقبال فناوری می‌روند. اما صنعت بیمه کمی جا مانده‌است. ماجرا به عدم تمایل این صنعت مربوط نمی‌شود. بی‌تردید صنعت بیمه تمایل زیادی دارد که با موج فناوری همراه شود و مانند دیگر صنایع در مسیر پیشرفت گام بردارد. یعنی تمایل به فناوری بیمه‌ای از طرف صنعت بیمه وجود دارد. اما در این مسیر موانعی اساسی وجود دارد که ابتدا باید آن‌ها را برداشت. پرسش اینجاست که چه چیزی در اکوسیستم بیمه گم شده‌است؟

برخی از موانعی که در زمینه ایجاد فناوری بیمه‌ای در صنعت بیمه وجود دارد به اندازه شرکت، میزان موروثی بودن سیستم‌ها و پیچیدگی فرایندهای فناوری ارتباطات مربوط می‌رود. بیمه‌گران و قانون‌گذاران هم تلاش دارند به کمک ابزارهای مختلف موانع را از میان بردارند.

بیمه‌گران می‌دانند که برای بهره‌گیری از فناوری بیمه‌ای به نوآوری نیاز دارند اما در عین‌حال می‌بینند که برای هر نوآوری و تغییری، با موانعی روبه‌رو هستند. موانع بسیاری در مسیر نوآوری بیمه‌ای وجود دارد که جلوی پیشرفت و رقابت‌پذیری این صنعت را می‌گیرد. استارتاپ‌ها و برهم‌زنندگان هم وارد میدان شده‌اند تا فناوری بیمه‌ای و نوآوری را در بیمه ممکن سازند.

طی سال‌های گذشته، استارتاپ‌ها موفق شده‌اند برخی مرزها را جابه‌جا کنند و فناوری را وارد صنایع مختلف کنند. نخستین موارد شاید اوبر بود که صنعت تاکسی‌رانی را متحول کرد. به مرور استارتاپ‌ها دیگر صنایع را به هم زدند. و حالا نوبت به صنعت بیمه رسیده‌است.

استارتاپ‌های بیمه‌ای باید فناوری بیمه‌ای را در قالب نوآوری‌های مختلف وارد بخش‌های متفاوت بیمه کنند. همه سازمان‌ها و نهادهای مختلف برای ایجاد چنین تحولاتی تحت فشار قرار دارند. از آن‌ها انتظار می‌رود که اقدامات انقلابی داشته باشند.

اما نکته اینجاست که استارتاپ‌هایی مانند اوبر یک‌شبه به موفقیت دست پیدا نکردند. به این ترتیب استارتاپ‌های بیمه‌ای هم در زمینه اجرای فناوری بیمه‌ای یک‌شبه به موفقیت دست پیدا نخواهند کرد. آن‌ها برای اینکه به موفقیت دست پیدا کنند باید فرایندهای اساسی را از سر بگذرانند. برهم‌زنندگان باید قدم به قدم به اقدامات انقلابی خود فکر کنند تا فناوری را به شکلی موثر در کار به اجرا درآورند. این امر در مورد فناوری بیمه‌ای هم صدق می‌کند.

فرایندها در بازار بیمه به شکلی دردناک کند و کسل‌کننده هستند. این یکی از مهم‌ترین مواردی است که در این صنعت نیاز به تحول دارد. صنعت بیمه برای اینکه شروع خوبی در زمینه نوآوری داشته باشد باید ابتدا درهای خود را به روی بازار بگشاید. برای این کار باید موانع دست‌وپاگیری که منجر به کند شدن فرایندها می‌شوند را از میان بردارد. به این ترتیب می‌توان منتظر فناوری بیمه‌ای در این صنعت بود.

برای اینکه بتوانیم موانع موجود در صنعت بیمه را از میان برداریم باید درهای این صنعت را به روی دیگر صنایع و بازارها بگشاییم. به این ترتیب صنعت بیمه می‌تواند از طریق همکاری با دیگر صنایع، مسیر ایجاد نوآوری و فناوری‌ای بیمه‌ای را هموار کند. فراموش نکنید که فناوری، بیرون از صنعت به انتظار نشسته تا به مشتری خدمت‌رسانی کند. کافی است موانع را از میان برداریم. چیزی که از آن سخن می‌گوییم ظاهرا ساده است اما اگر مدل کسب‌وکار مانع آن شود، عملا با چالشی بزرگ روبه‌رو خواهیم بود.

در حال حاضر بهره‌گیری از تله‌ماتیک، بلاکچین، یادگیری ماشینی و اینترنت اشیا برای ایجاد نوآوری و فناوری بیمه‌ای در مراحل ابتدایی خود قرار دارند. می‌توان این نوآوری‌ها را بیشتر کرد. اگر بتوانیم موانع را طی چند سال آینده از میان برداریم، شاهد توسعه در بازار بیمه خواهیم بود، توسعه‌ای که از مسیر فناوری بیمه‌ای عبور کرده و شفافیت و بهره‌وری را به ارمغان آورده‌است.

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4