همه‌گیری، برای بیمه بد تمام نشد

کرونا، صنعت بیمه را دگرگون کرد

صنعت بیمه تاکنون راهکارهای خلاقانه‌ای برای حل مشکلات ناشی از کرونا ارائه کرده و با همه انتقادها پرتوان ظاهر شده‌ است. بیمه‌گران در دوران کرونا از معدود صنایعی بودند که هم خدمات‌دهی به مشتریان را حفظ کردند هم با مدل کسب‌وکاری قدرتمند به فعالیت ادامه دادند.
03 آبان 1400
شناسه : 34
منبع:
زمان مطالعه: 7 دقیقه
صنعت بیمه تاکنون راهکارهای خلاقانه‌ای برای حل مشکلات ناشی از کرونا ارائه کرده و با همه انتقادها پرتوان ظاهر شده‌ است. بیمه‌گران در دوران کرونا از معدود صنایعی بودند که هم خدمات‌دهی به مشتریان را حفظ کردند هم با مدل کسب‌وکاری قدرتمند به فعالیت ادامه دادند.

ویروس کرونا که به تازگی وارد زندگی انسان‌ها شده، همه ابعاد زندگی روزمره را تغییر داده ‌است. که در این میان صنعت بیمه هم از تغییرات ناشی از این ویروس در امان نمانده ‌است. هزاران مشتری به دنبال بیمه‌نامه‌های جدید هستند. تعطیلات و تفریحات لغو شده و همچنان شاهد ورشکستگی و تعطیلی پیش‌بینی‌نشده در میان شرکت‌ها هستیم. بیمه‌گران هیچ‌وقت تا این اندازه سرشان شلوغ نشده بود.

اما خبرهای منفی و بدی هم در این بحبوحه مالی به گوش می‌خورد. پرونده‌هایی به دادگاه رفته‌اند که دوباره صنعت بیمه را زیر ذره‌بین قرار داده‌است. این خبرها هم برای بیمه‌گران و هم برای مشتریان اهمیتی ویژه دارد و ضرورت خاص قراردادهای بیمه‌ای را نشان می‌دهد. حالا آینده صنعت بیمه به واکنش‌هایی به این خبرها و مسیری که در دوران پساکرونایی در پیش می‌گیرد، بستگی دارد که در این راستا شیوه به‌کارگیری تحولات دیجیتالی نقشی کلیدی دارد.

کووید-۱۹ تا کنون فشارهای زیادی به مردم و صنایع وارد کرده‌است. صنعت بیمه هم از این فشارها در امان نیست. البته این صنعت تاکنون راهکارهای خلاقانه‌ای برای حل مشکلات ارائه کرده و پرتوان ظاهر شده‌است. به‌علاوه خدمات‌دهی به مشتریان را هم حفظ کرده و با مدل کسب‌وکاری قدرتمند به فعالیت ادامه داده‌است. در کنار این‌ها، شفافیت هم در صنعت بیمه افزایش پیدا کرده تا همه از آن‌چه در این صنعت می‌گذرد، مطلع شوند. عمده تلاش صنعت بیمه هم بر این بوده که مشتریانی وفادار برای خود حفظ کند.

اما همه‌گیری در این مدت به مردم اطمینان داده که بیمه اهمیت دارد. عموما همه فجایع به نوعی اهمیت بیمه را به مردم یادآوری می‌کنند و همه‌گیری کرونا هم یکی از فجایعی بود که به مردم نشان داد بدون بیمه، خیلی چیزها در زندگی اشتباه پیش خواهد رفت.

نیل کلاتربک، رئیس بخش قراردادها در شرکت آلیانز در بریتانیا می‌گوید: «کووید-۱۹ ناگهان وضعیتی را ایجاد کرد که ما فهمیدیم دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم به هیچ‌وجه قابل اطمینان نیست. به همین خاطر اهدافمان جابه‌جا شده‌است.»

سرعت‌بخشی به تحول دیجیتالی در بیمه

همه‌گیری در همه صنایع از جمله صنعت بیمه، به تحولات دیجیتالی و فناورانه سرعت بخشیده‌است. سال‌هاست که صنعت بیمه به دنبال تحولات دیجیتالی بوده اما در دنیای امروز با توجه به شیوع کرونا، این فرایند تسریع شده‌است. اتفاقی که قرار بود چندین سال طول بکشد اکنون در چندین ماه رخ داده‌است. در واقع اتفاقی که متعلق به آینده بود، اکنون و در زمان حال رخ داده‌است.

در این مدت، بیمه‌گران دریافته‌اند که چه محصولات بیمه‌ای را ارائه کنند. مشتریان هم بهتر از گذشته می‌دانند که چطور باید با ارائه‌دهندگان خدمات بیمه‌ای تعامل داشته باشند. تحلیل داده‌ها نقشی و فناوری‌های دیجیتالی می‌تواند تمرکز را از بیمه‌گران سنتی بردارد و آینده‌ای متفاوت برای این صنعت رقم بزند.

برای مثال در ابتدای شیوع همه‌گیری کرونا نیمی از مشتریان شرکت آلیانز، محصولات ویژه‌ای از این شرکت دریافت می‌کردند که به صورت دیجیتالی ارائه می‌شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد میزان استفاده مشتریان از این خدمات آنلاین امروز تا ۸۰ درصد افزایش پیدا کرده‌است. بعید است این مشتریان دیگر به شکل‌های سنتی برای برخورداری از خدمات بیمه‌ای بازگردند.

بخش زیادی از داده‌های مورد نیاز برای ایجاد تحولات دیجیتالی همین حالا هم در دسترسی بیمه‌گران قرار دارد. در گذشته عمده بار کسب اطلاع بر دوش مشتریان بود. اما حالا آن‌ها به سادگی از اطلاعات مورد نیاز برخوردار می‌شوند. ما امروز در جهانی زندگی می‌کنیم که منابع اطلاعاتی به وفور وجود دارند و به همین خاطر به سادگی می‌توان از آن‌ها برخوردار شد.

داده‌های تحلیلی می‌تواند صنعت بیمه را هوشمندتر کند. در واقع با داده‌ها، بینش و نگرش عمیق‌تری نسبت به این صنعت و محصولاتی که باید در بازار باشد، به دست می‌آید. مشتریان جوان و اینشورتک‌ها هم در کنار همه‌گیری کرونا، تحولاتی بزرگ در این صنعت رقم زده‌اند. برای مثال مشتریان جدید به دنبال داده و بیمه سایبری هستند. آن‌ها تلاش دارند از اطلاعات درون گوشی‌های همراه هوشمند خود محافظت کنند.

صنعت بیمه باید تلاش بیشتری حول محور مشتریان خود داشته باشد. اما این تلاش‌ها نباید به صورت جزیره‌ای باشد. تحولات دیجیتالی در صنعت بیمه تنها با مشارکت و همکاری دیگر بخش‌ها ایجاد خواهد شد. در واقع باید با استارتاپ‌ها و اینشورتک‌ها همکاری کرد. بیمه‌گران سنتی باید این صنعت را به کمک بازیگران جدید بسازند و ساختاری نو به آن ببخشند. اگر این نقشه راه باشد، می‌توان گفت که آینده صنعت بیمه هم روشن خواهد بود.

موضوعات :
ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4