دنیا دیگر بعد از این مجازی است

کرونا، نظام کسب‌وکارها را متحول کرد

شیوع همه‌گیری کرونا منجر به تحولاتی اساسی در صنایع و کسب‌وکارهای مختلف شد. حالا دنیا خودش را برای روزهای پس از همه‌گیری آماده می‌کند. این روزها، همه کسب و کارها مجازی هستند.
05 مهر 1400
شناسه : 25
منبع:
زمان مطالعه: 5 دقیقه
شیوع همه‌گیری کرونا منجر به تحولاتی اساسی در صنایع و کسب‌وکارهای مختلف شد. حالا دنیا خودش را برای روزهای پس از همه‌گیری آماده می‌کند. این روزها، همه کسب و کارها مجازی هستند.

همه‌گیری کرونا یا آن‌چه بعضی‌ها به عنوان قوی سیاه از آن یاد می‌کنند، مکانیزم زندگی روزمره و همچنین نظام کسب‌وکارها را در سرتاسر جهان به کلی به هم ریخته‌است. حالا دیگر خبری از زندگی عادی نیست. زندگی جدید کاملا متکی بر خدمات خودکار، پرداخت‌های غیرحضوری، رسیدگی‌های دیجیتالی و خیزش اپلیکیشن‌های سلامت ذهنی است. هوش مصنوعی در همه بخش‌های این زندگی جدید حضور فعال دارد. پشتیبانی از مشتریان و ارائه محصولات در کسب‌وکارهای مختلف اغلب به صورت دیجیتالی انجام می‌شود. دورکاری هم به یک وضعیت عادی جدید تبدیل شده‌است.

گزارش «رباتیک جهان در سال 2020» نشان می‌دهد کارخانه‌ها افزایش 12 درصدی در بهره‌گیری از ربات‌ها داشته‌اند. فروش ربات‌ها هم به همین دلیل افزایش داشته‌است. تولیدکنندگان ربات‌ها هم به دلیل افزایش تقاضا برای ربات‌ها تلاش دارند آن‌ها را بهبود ببخشند. برای مثال ربات‌هایی که قراراست در رستوران‌ها غذا به دست مشتریان برسانند بهتر است جنبه‌های انسانی و احساسی بیشتری داشته باشند. البته این بحث‌ها در گذشته هم بود اما با شیوع همه‌گیری کرونا، وضعیت تغییر کرد و در زمینه تولید ربات‌ها هم جهشی ناگهانی به وجود آمد.

آینده، به میزان زیادی مجازی است. یعنی بسیاری از کارهایی که این روزها به صورت حضوری انجام می‌شوند در آینده به بخش‌هایی از زندگی مجازی تبدیل خواهند شد. اما تغییراتی در راه هستند که باید حواسمان به آن‌ها باشد.

از خرید تا سفارش محصولات

همه‌گیری کرونا باعث شده صنعت خدمات از پا درآید. تعطیلی‌های سرتاسری در جهان، منجر به فلج شدن صنعت خدمات شده‌است. البته برخی کشورها محدودیت‌ها را کاهش داده‌اند اما به صورت کلی هنوز شاهد محدودیت‌های شدید در کشورهای مختلف جهان هستیم. به این ترتیب فعالیت‌هایی مانند رستوران‌داری تقریبا دشوار شده‌است. در ژاپن، مشتریان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به رستوران می‌روند و ربات‌ها به عنوان پیش‌خدمت به آن‌ها خدمت‌رسانی می‌کنند. ارسال و تحویل مواد غذایی هم به کمک اپلیکیشن‌ها و بدون تماس‌های انسانی انجام می‌شود. به نظر می‌رسد این بخش از صنعت خدمات، به کلی متحول خواهد شد.

خریدهای مجازی

در گذشته، خرید تجربه‌ای کاملا حضوری بود. اما حالا حتی برندهای بزرگ و مطرح هم تلاش می‌کنند مشتریان خود را به خریدهای مجازی تشویق کنند. برند لاکچری گوچی، فضایی به صورت مجازی طراحی کرده که حتی مشتری می‌تواند در همان دنیای مجازی، وارد لابی فروشگاه شود و طوری محصولات راببیند که گویی در فروشگاه حضور دارد. البته این قضیه مربوط به برندهای لاکچری و گران است اما به صورت کلی می‌توان گفت تحولی بزرگ و اساسی به وجود آمده و این مسیر ادامه خواهد داشت.

خیزش دورکاری

این روزها ویدیوکنفرانس به بخشی از زندگی اکثر شاغلان تبدیل شده‌است. کسانی‌که به صورت حرفه‌ای کار می‌کنند باید با برخی ابزارهای دیجیتالی آشنایی پیدا کنند چرا که استفاده از آن‌ها به امری عادی تبدیل شده‌است. زوم و گوگل‌میت جزو ابزارهایی هستند که کاربران در سرتاسر جهان از آن به شکل‌های مختلف بهره می‌گیرند. به دلیل همه‌گیری کرونا، بسیاری از افراد که امکان دورکاری دارند، از خانه مشغول به کار می‌شوند.

مشاوره‌های دیجیتالی

خیزش کرونا و از دست رفتن سلامتی افراد باعث شد میزان افسردگی و هیجانات افزایش پیدا کند. بسیاری از بیماری‌های روانی در همین دوره اوج گرفتند. مشاوره‌های آنلاین برای تشخیص بیماری‌های روحی در این دوره، زیاد مورد استقبال مردم واقع شدند. هوش مصنوعی به ایجاد اپلیکیشن‌ها در این زمینه، کمک زیادی کرد.

خدمات بانکی غیر حضوری

از ابتدای شیوع کرونا بسیاری از بانک‌ها تلاش کرده‌اند عمده خدمات خود را به صورت مجازی به مشتریان خود ارائه کنند. در گذشته هم خدمات مالی به کمک فناوری به مشتریان ارائه می‌شد اما کرونا فشاری وارد کرد تا همه بانک‌ها به نوعی در این مسیر قدم بردارند. ربات‌های هوشمند هم در این زمینه به میدان آمده‌اند و به مشتریان خدمت‌رسانی می‌کنند.

همه این‌ها تغییراتی هستند که به دنبال شیوع کرونا در جهان ایجاد شده‌است. هوش مصنوعی پیشرفت کرده و کسب‌وکارها دریافته‌اند که در این شرایط می‌توانند به کمک تحولات دیجیتالی، مشتریان خود را راضی نگه دارند. دنیا همه‌گیری، دنیایی است که در آن مشتریان با رضایت بیشتری خدمات مورد نظر خود را دریافت می‌کنند. در این دنیا، هزینه‌ها کمتر و عملکرد کسب‌وکارها هم بهتر خواهد بود.

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4