خیزش فناوری‌های زنانه در دنیا

از فم‌تک و اقتصاد زنانه چه می‌دانید؟

فناوری‌های زنانه که با عنوان فم‌تک (Femtech = Female Technology) شناخته می‌شود به دنبال آسیب‌پذیری زنان در مقایسه با مردان، مورد استقبال سرمایه‌گذاران واقع شده‌است. این مقوله، رویکردها نسبت به سلامتی زنان را تغییر می‌دهد و به همین خاطر بیمه‌گران هم لازم است به آن توجه داشته باشند.
19 آبان 1400
شناسه : 245
منبع:
زمان مطالعه: 3 دقیقه
فناوری‌های زنانه که با عنوان فم‌تک (Femtech = Female Technology) شناخته می‌شود به دنبال آسیب‌پذیری زنان در مقایسه با مردان، مورد استقبال سرمایه‌گذاران واقع شده‌است. این مقوله، رویکردها نسبت به سلامتی زنان را تغییر می‌دهد و به همین خاطر بیمه‌گران هم لازم است به آن توجه داشته باشند.

سلامت زنان مدت‌هاست که به عنوان مقوله‌ای جدی در جهان مطرح شده‌است. اما عمده پیشرفتی که در این زمینه حاصل شده در حد مراقبت‌های عادت‌های ماهیانه، باروری و سلامت نوزاد بوده‌است. در واقع فناوری‌ها در این زمینه تکامل اندکی داشته‌اند.

این روزها مقولاتی مانند سلامت روان زنان و همچنین سلامت قلب و ایمنی بدن آن‌ها به مهم‌ترین مسائل تبدیل شده‌است. دلیلش این است که زنان 5 برابر بیشتر از مردان به بیماری‌های روحی و روانی، 3 برابر بیشتر از مردان به بیماری‌های قبلی و 7 برابر بیشتر از مردان به بیماری‌های سیستم ایمنی مبتلا می‌شوند. به این ترتیب زنان وضعیتی آسیب‌پذیرتر دارند.

قدرت‌بخشی به زنان

فناوری‌های زنانه که با عنوان فم‌تک (Femtech = Female Technology) شناخته می‌شود به دنبال همین آسیب‌پذیری زنان، مورد استقبال سرمایه‌گذاران واقع شده‌است. راه‌اندازی اپلیکیشن‌های زنانه که به مقوله سلامت زنان می‌پردازند از جمله مهم‌ترین مسائل است.

کسانی‌که در زمینه فناوری‌های زنانه سرمایه‌گذاری می‌کنند عمدتا یک هدف دارند: قدرت‌بخشی به زنان. اکثر زنان دسترسی محدودی به خدمات سلامتی و بهداشتی دارند. همین امر باعث می‌شود که میزان مشارکت آن‌ها در اقتصاد هم تحت تاثیر منفی قرار بگیرد.

براساس گزارش آمنیا هلت، حدودا 30 تا 40 درصد از زنان امروزی، صاحب کسب‌وکار هستند. با این حال این قشر هنوز به لحاظ سلامتی دچار چالش است. به همین خاطر است که فناوری‌های زنانه با عنوان فم‌تک رواج یافته‌است.

آینده زنانه

یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که در دنیای امروز با آن مواجه هستیم، تنوع جنسیتی است. میلیون‌ها زن در سرتاسر جهان زندگی می‌کنند که صدایشان هنوز شنیده نشده‌است.

زنان به اندازه مردان نتوانسته‌اند شبکه‌های خودشان را شکل بدهند. اما به مرور این اتفاق رخ خواهد داد. آموزش‌ها به زنان، تازه آغاز شده و می‌تواند در درازمدت شرایط را برای آن‌ها بهتر کند. به همین خاطر است که پیش‌بینی می‌شود آینده اقتصاد و جامعه جهان، زنانه باشد.

آماده برای تغییر جهان

اصطلاح فم‌تک نخستین بار در سال 2013 توسط فردی در دانمارک مورد استفاده قرار گرفت و از آن به بعد، فناوری‌های زنانه برای بهبود سلامتی زنان به امری ماندگار تبدیل شد. البته انتقادهایی هم نسبت به این اصطلاح صورت گرفته‌است.

منتقدان می‌گویند محصولاتی که ویژه مردان و سلامتی مردان باشد، طراحی نمی‌شوند. به همین خاطر است که نباید برای زنان هم چنین فناوری‌هایی وجود داشته باشد.

اما آسیب‌پذیری زنان و تلاش‌های فعالان در این زمینه باعث شده که فناوری‌های زنانه به حیات خودش ادامه دهد. از تشخیص بیماری گرفته تا کمک به بهبود سلامت روان از جمله امکاناتی است که فم‌تک در اختیار زنان می‌گذارد.

برآوردها نشان می‌دهد ارزش فم‌تک تا سال 2050 به بالای 50 میلیارد دلار برسد. به همین خاطر است که سرمایه‌گذاران هم باید خودشان را برای سرمایه‌گذاری در صنعتی جدید و پرسود آماده کنند.

دنیای جدید بیمه‌گران

از آن‌جا که فناوری‌های زنانه تازه ابتدای راه است و می‌تواند انقلابی بزرگ در زمینه سلامتی زنان ایجاد کند، بیمه‌گران هم باید به فم‌تک توجهی ویژه داشته باشند.

فم‌تک در درازمدت، رویکردها نسبت به سلامت زنان را تغییر خواهد داد. به همین خاطر است که سرمایه‌گذاران باید به فکر بهره‌گیری از ظرفیت‌های این پدیده نوظهور باشند.

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4