هوش مصنوعی چه اثری بر آینده صنعت بیمه می‌گذارد؟

آینده بیمه در سال ۲۰۳۰

صنعت بیمه در سال ۲۰۳۰ چه آینده‌ای خواهد داشت؟ می‌دانیم که هوش مصنوعی و فناوری‌های جدید موفق شده‌اند صنعت بیمه را متحول کنند. اما مسیر این تحول چگونه است؟
10 آبان 1400
شناسه : 220
منبع:
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
صنعت بیمه در سال ۲۰۳۰ چه آینده‌ای خواهد داشت؟ می‌دانیم که هوش مصنوعی و فناوری‌های جدید موفق شده‌اند صنعت بیمه را متحول کنند. اما مسیر این تحول چگونه است؟

صنعت بیمه در آستانه تحولاتی بزرگ و عمیق است که اکثر این تحولات از فناوری نشات می‌گیرد. در این مقاله، آینده صنعت بیمه در سال ۲۰۳۰ را بررسی کرده‌ایم.

فناوری‌های مرتبط با هوش مصنوعی، در حال تغییر زیرساخت‌های صنعت بیمه هستند. در این کسب‌وکار، برهم‌زنندگی حرف اول را می‌زند. به‌ویژه بعد از شیوع همه‌گیری کرونا، مقوله برهم‌زنندگی به صورت جدی وارد شد. حالا بیمه‌گران تلاش می‌کنند فرایند دیجیتالی کردن را خیلی زودتر از گذشته پیش ببرند.

فرایندی که برای به‌کارگیری فناوری در صنعت بیمه در نظر گرفته شده، چهار هسته کانونی دارد. این چهار مورد در کنار هوش مصنوعی، تحولی بزرگ در صنعت بیمه ایجاد کرده و شکلی به آن داده که گویی یک دهه پیشرفت کرده‌است. اما این موارد چه هستند؟

 

۱. انفجار داده‌ها از طریق ابزارهایی متصل به هم

طی سال‌های گذشته، پیشرفت فناوری به گونه‌ای بوده که ابزارها هوشمند شده‌اند و به کمک اینترنت به هم متصل هستند. مشتریان هم بیش از گذشته از چنین ابزارهایی بهره می‌گیرند. این روزها ضریب نفوذ ابزارهایی مثل خودروها، اپلیکیشن‌های تناسب اندام، دستیارهای هوشمند خانگی، تلفن‌های همراه هوشمند و... به شدت در حال افزایش است. در همه این موارد، هوش مصنوعی حرف اول را می‌زند. در واقع این‌ها نشان می‌دهد که آینده به هوش مصنوعی گره خورده‌است.

تحلیل‌های مکنزی نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۲۵ مییزان ابزارهای متصل به اینترنت به یک تریلیون مورد خواهد رسید.

 

۲. افزایش رواج ربات‌های فیزیکی

فناوری‌های رباتیک طی سال‌های گذشته به موفقیت‌های بسیاری دست پیدا کرده‌است. چنین ابداعاتی به تعاملات انسانی کمک خواهد کرد. به‌علاوه در زمینه تولیدات کارخانه‌ای هم موثر خواهد بود. برای مثال شاهد پرینترهای سه‌بعدی هستیم که تولیدات کارخانه‌ای را متحول خواهد کرد. اما این اقدامات که اکنون انقلابی بزرگ به شمار می‌آیند تا سال ۲۰۲۵ به روال عادی در کسب‌وکارها بدل خواهند شد.

ایجاد ربات‌های جدید، نقش مهمی در صنعت بیمه خواهد داشت. آینده صنعت بیمه و محصولات و خدماتی که قرار است ارائه کند، تا حد زیادی مرتبط با همین پیشرفت‌های رباتیک است.

 

۳. اکوسیستم داده‌ها و منابع آزاد

داده‌ها این روزها همه‌جا حضور دارند. به همین خاطر است که باید پروتکل‌هایی در این زمینه طراحی شوند. صنایع مختلف، شرکت‌های خصوصی و شرکت‌های دولتی همگی دست به دست هم داده‌اند تا اکوسیستم متفاوتی را در زمینه داده‌ها ایجاد کنند. این امر، بدون تردید آینده صنعت بیمه را شکل خواهد داد.

 

۴. توسعه فناوری‌های شناختی

فناوری‌ها در عرصه‌ها و ابعاد مختلفی در حال پیشرفت و توسعه هستند. در واقع ابعاد مختلف فناوری در حال تکامل است. در این فرایند تکاملی، صنعت بیمه هم از فناوری‌های نوین بهره‌مند خواهد شد. این فناوری‌های جدید، می‌توانند تحولاتی عمیق در صنعت بیمه ایجاد کنند و آینده‌ای متفاوت برای آن شکل دهند. صنعت بیمه در آینده، وابسته به فناوری‌های شناختیِ پیشرفته‌ای است که امروز شاهد توسعه آن‌ها هستیم.

 جمع‌بندی

همان‌طور که گفته شد، هوش مصنوعی و فناوری‌های مرتبط با آن، اثراتی عمیق بر صنعت بیمه دارد طوری‌که تا سال ۲۰۳۰ شاهد تغییراتی بزرگ و اساسی در صنعت بیمه خواهیم بود که از همین پیشرفت‌ها نشات گرفته‌است.

هوش مصنوعی، کاملا با صنعت بیمه ادغام شده و شکل جدیدی از این صنعت را ساخته‌است. آن‌ها که در برابر این تغییرات مقاومت دارند، بدون تردید از بازی عقب می‌مانند چرا که آینده این صنعت، وابسته به همین تغییرات و به‌کارگیری هوش مصنوعی و فناوری‌های جدید است.

موفق‌ترین بازیگران در عرصه صنعت بیمه، کسانی هستند که در فرهنگ کاری خود، از فناوری‌های نوظهور بیشترین بهره را می‌گیرند. آن‌ها به کمک فناوری‌های جدید، از مهارت‌های مهمی برخوردار می‌شوند که به بهبود فعالیت‌هایشان کمک خواهد کرد. با درک این مسائل، می‌توان آینده‌ای بهتر در صنعت بیمه، رقم زد.

پیشرفت‌هایی که در زمینه فناوری در صنعت بیمه صورت گرفته، انتظارات را از این صنعت بالاتر برده‌است. یادگیری ماشینی و یادگیری عمیق از طریق هوش مصنوعی، به مسائل و پدیده‌های مهمی تبدیل شده‌اند که همه بیمه‌گران و فعالان در این عرصه باید به آن توجه داشته باشند تا از بازی و رقابت جا نمانند.

 

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4