اینشورتک‌ها برای بهره‌گیری صحیح از داده‌ها به کمک صنعت بیمه می‌آیند

صنعت بیمه به چه داده‌هایی نیاز دارد؟

صنعت بیمه از یک‌سو به حجم زیادی از داده‌ها نیاز دارد تا بتواند به کمک آن‌ها هزینه‌های خود را کاهش دهد و از طرف دیگر باید توانایی مدیریت داده‌ها را به دست آورد. در واقع این صنعت باید یاد بگیرد که کدام داده‌ها بیشتر برایش کاربرد دارند و همان موارد را جمع‌آوری کند.

جنی دارمودی

معاون سردبیر سایت سیلیکون ریپابلیک

19 آبان 1400
شناسه : 217
منبع:
زمان مطالعه: ۵ دقیقه
صنعت بیمه از یک‌سو به حجم زیادی از داده‌ها نیاز دارد تا بتواند به کمک آن‌ها هزینه‌های خود را کاهش دهد و از طرف دیگر باید توانایی مدیریت داده‌ها را به دست آورد. در واقع این صنعت باید یاد بگیرد که کدام داده‌ها بیشتر برایش کاربرد دارند و همان موارد را جمع‌آوری کند.

هر صنعتی که از داده استفاده می‌کند یا دچار تحول شده یا در مسیر تحول قرار گرفته‌است. شرکت‌ها هر روز بیش از پیش داده‌ها را در مورد مشتریان و صنعت خود جمع‌آوری می‌کنند اما در عین‌حال باید به فکر مدیریت و نحوه نگه‌داری آن‌ها هم باشند.

کسب‌وکارهای بیمه‌ای برای ایجاد تحولات دیجیتالی باید به شکلی موثر از داده‌ها استفاده کنند. به این ترتیب استفاده از داده برایشان امری ضروری است. بهره‌گیری از این داده‌ها هم باید همراه با نوآوری باشد.

داده‌های امروزی می‌توانند به کاهش هزینه در کسب‌وکارها کمک کنند. می‌توان به کمک داده‌های جدید و تجزیه‌وتحلیل آن‌ها، سیستم‌های موروثی و قدیمی را متحول و امروزی کرد

انبار داده‌ها

گاهی داده‌ها طوری در صنعت بیمه تلنبار می‌شوند که هنگام نیاز نمی‌توان به داده اصلی دست پیدا کرد. در واقع سیستم درستی برای آرشیو کردن داده‌ها در حجم بالا هم وجود ندارد.

کلان‌داده قطعا مقوله‌ای است که همه در صنعت بیمه به اهمیت آن واقف شده‌اند اما در عین‌حال باید داده‌ها در سطح کلان به شکلی جمع‌آوری شوند که قابلیت استفاده داشته باشند.

کلیه فرایندهای مربوط به داده از جمع‌آوری آن‌ها گرفته تا مرحله پردازش و ذخیره آن‌ها باید متحول شود تا بتواند فرصتی برای بیمه‌گران فراهم کند که از آن‌ها در امور کاری خود بهره‌مند شوند.

داده در هر سازمانی می‌تواند نقش موتوری برای رشد را ایفا کند. به همین خاطر است که سازمان‌های مختلف از جمله شرکت‌های بیمه باید استراتژی منحصربه‌فرد خود را در زمینه بهره‌گیری از داده‌ها داشته باشند.

استراتژی داده می‌تواند به سادگی این باشد که مدیران، داده‌ها و کاربرد آن‌ها را درک کنند و طوری از آن‌ها بهره ببرند که به زنجیره ارزش و مشتری سود برساند.

داده‌های انبار شده جزو اصلی‌ترین چالش‌ها در صنعت بیمه هستند. اما می‌توان با استراتژی‌های صحیح، داده‌ها را از حالت انبار شده خارج کرد و به مرحله کاربرد رساند.

یکی از راهکارها برای بهره‌گیری درست از داده‌ها این است که راه‌های سنتی را کنار بگذاریم و به راهکارهای نوآورانه روی بیاوریم. مقاومت در برابر بخش‌های سنتی و تلاش برای نوآوری می‌تواند گامی موثر در جهت کاربرد نوآورانه داده‌ها در صنعت بیمه باشد.

داده‌ها می‌توانند رفتار بیمه‌گران را از مرحله عقد قراردادها بیمه و ایجاد بیمه‌نامه گرفته تا مرحله رسیدگی به مطالبات پرداخت خسارت به کلی تغییر دهد.

معضل حریم خصوصی

یکی از مسائلی که در رابطه با کاربرد داده‌ها مطرح می‌شود، حریم خصوصی مشتریان است. واضح است که مشتریان ترجیح می‌دهند داده‌ها صرفا در جهت امور کاری مربوط به خودشان مورد استفاده قرار گیرد.

حریم شخصی یکی از معضل‌های اصلی در بهره‌گیری از داده‌هاست. شرکت‌های مختلف از جمله شرکت‌های بیمه باید به گونه‌ای از داده‌ها استفاده کنند که حریم خصوصی مشتریان‌شان هم حفظ شود.

مسیر بهره‌گیری از داده‌ها در صنعت بیمه، مسیری پرهیجان است که می‌تواند صنعت بیمه را از دنیای سنتی خارج کند و به آن رنگ مدرن و امروزی بپاشد.

بسیاری از تحولات و پیشرفت‌هایی که این روزها در حوزه توزیع و تجربه مشتری شاهد آن هستیم حاصل بهره‌گیری صحیح از داده‌ها در صنعت بیمه است. در واقع داده‌ها به صاحبان کسب‌وکارهای بیمه‌ای کمک می‌کنند که محصولات جدید در اختیار مشتریان خود قرار دهند.

در مسیر بهره‌گیری صحیح از داده‌ها، اینشورتک‌ها مهم‌ترین نقش را دارند. آن‌ها می‌توانند در این زمینه خدمتی بزرگ به صنعت بیمه ارائه کنند. اینشورتک‌ها به کمک فناوری‌های جدید و نوآورانه از داده‌ها برای بهبود وضعیت در صنعت بیمه کمک خواهند گرفت. شاید اگر بیمه‌گران واقعا به دنبال بهره‌گیری صحیح از داده‌ها هستند بهترین راهکار برایشان، کمک گرفتن از اینشورتک‌ها باشد.

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4