شرکتی که خدمات بیمه‌ای خود را با فناوری بلاکچین ارائه می‌کند

ترکیب بلاکچین و بیمه کجا اتفاق افتاد؟

همه ما از فناوری بلاکچین و پیشرفت‌های آن شنیده‌ایم و می‌دانیم که این فناوری می‌تواند صنعت بیمه را متحول کند. اما بلاکچین چگونه در بیمه استفاده می‌شود؟ بی‌نست یکی از شرکت‌هایی است که از بلاکچین بیمه‌ای در کار خود استفاده کرده‌است.
04 آبان 1400
شناسه : 195
منبع:
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
همه ما از فناوری بلاکچین و پیشرفت‌های آن شنیده‌ایم و می‌دانیم که این فناوری می‌تواند صنعت بیمه را متحول کند. اما بلاکچین چگونه در بیمه استفاده می‌شود؟ بی‌نست یکی از شرکت‌هایی است که از بلاکچین بیمه‌ای در کار خود استفاده کرده‌است.

مدل‌های سنتی کسب‌وکار برای کسب‌وکار بیمه در دنیای امروز پاسخگوی نیازهای مشتریان نخواهد بود. به همین خاطر است که بیمه‌گران ناگزیر باید تن به تحولات فناورانه بدهند. بهره‌گیری از بلاکچین یکی از این موارد است. اما پرسش اینجاست که بلاکچین چه کمکی به صنعت بیمه می‌کند؟ اصلا این فناوری چه کاربردی برای بیمه‌گران خواهد داشت؟ برای پاسخ به این پرسش، شاید بد نباشد نگاهی به یکی از موارد موفق بهره‌گیری از بلاکچین در صنعت بیمه بیندازیم.

مورد موفقی که در آن بلاکچین بیمه‌ای مورد استفاده قرار گرفته به شرکت بی‌نست (BeeNest) مربوط می‌شود. پیش از آن‌که در مورد کاربرد بلاکچین بیمه‌ای در این شرکت صحبت کنیم، ابتدا باید بدانیم بی‌نست در بازار مشغول به چه فعالیتی است؟

بی‌نست در حقیقت پلتفرمی است که در آن خانه‌ها به اشتراک گذاشته می‌شوند. ایده اولیه این استارتاپ شبیه به ایده استارتاپ معروف و جهانی ایربی‌ان‌بی (AirBnb) است. این استارتاپ‌ها به افراد کمک می‌کنند خانه یا اتاقی در خانه خود را با فردی دیگر به اشتراک بگذارند. کسانی‌که می‌خواهند به کمک بی‌نست برای خود خانه بگیرند باید از رمزارزهای شرکت با عنوان بی (Bee) استفاده کنند. واژه «بی» در زبان انگلیسی به معنای زنبور و واژه «نست» به معنای آشیانه است. در واقع ایده‌پردازان این شرکت خانه را در اختیار کسانی قرار می‌دهند که مانند زنبور از کد خاصی برخوردار باشند و این کد همان رمزارز بی است. کسانی‌که شیفته رمزارز و بهره‌گیری از آن هستند، می‌توانند از امکانات این شرکت بهره بگیرند. اما ماجرای بلاکچین بیمه‌ای کجای این داستان قرار می‌گیرد؟

شرکت بی‌نست به کمک اینشورتک وی‌تراست (WeTrust) نوعی بیمه بر پایه بلاکچین صرفا برای صاحب‌خانه‌هایی که مشتری بی‌نست هستند، طراحی کرده‌است. البته شرکت بی‌نست در سال ۲۰۱۷ تاسیس شده و هنوز استارتاپی نوپا به شمار می‌آید که نیاز به زمان دارد تا بتوان آینده‌اش را پیش‌بینی کرد. اما از آن‌جا که تب بهره گرفتن از رمزارزها در زندگی شدت گرفته، انتظار می‌رود این استارتاپ خیلی زود جان بگیرد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد شرکت بی‌نست توانسته ۱۵ میلیون دلار سرمایه، صرفا بابت همین طرح بیمه به کمک بلاکچین، کسب کند. واضح است که در آینده با توسعه فناوری و افزایش میل به بلاکچین، جذابیت‌های طرح بی‌نست هم برای مشتریان بیشتر شود. به این ترتیب می‌توان پیش‌بینی کرد که آینده‌ای مطلوب در انتظار این شرکت باشد.

بلاکچین فناوری نوظهوری به شمار می‌آید که هنوز خیلی‌ها در مورد آن چیزی نمی‌دانند. شرکت‌های بیمه‌ای مختلف سعی دارند از بلاکچین بهره بگیرند و به کمک آن تحولی در صنعت خود ایجاد کنند. آی‌بی‌ام (IBM) به کمک شبکه بلاکچین، قراردادهای بیمه‌ای و همچنین فرایندهای رسیدگی به مطالبات و خسارت‌ها را بهبود بخشیده‌است. نمونه این موارد بسیار است. اما ابتکار از جنس بی‌نست نشان می‌دهد که صنعت بیمه می‌تواند به کمک اینشورتک‌ها، محصولاتی منحصربه‌فرد از جنس فناوری‌هایی نظیر بلاکچین به مشتریان ارائه کند. این اقدام هم به رشد صنعت بیمه کمک خواهد کرد و هم سرمایه‌گذاران را در مورد این صنعت به وجد خواهد آورد.

فناوری بلاکچین این قابلیت را دارد که بهره‌وری و شفافیت را در صنعت بیمه افزایش دهد و ظرفیت‌های صنعت بیمه را متحول سازد. بلاکچین هنوز سال‌های نخست خود را سپری می‌کند. هنوز برای کشف قابلیت‌های این فناوری در صنعت بیمه، زمان بسیاری وجود دارد. بی‌نست‌های بسیاری در آینده از ترکیب بلاکچین و بیمه بهره خواهند گرفت و صنعت بیمه را متحول خواهند کرد.

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4